אהוד ברק דורש להגדיל את הגירעון: "זו לא התאבדות"

(עדכון) - שר הביטחון בדיון בוועדת הכספים על הכוונה לקצץ 2.5 מיליארד שקל בתקציב הביטחון: "ישראל חזקה מאוד אבל האתגרים לא פשוטים" ■ דורש עוד 7 מיליארד שקל בשנה תוספת לתקציב המדינה - שימומנו ע"י הרחבת הגירעון ב-0.9% מהתמ"ג

"אני ממליץ להרחיב את מסגרת ההוצאה בכ-0.9% תמ"ג שזה בערך 7 מיליארד שקל. אני במחלוקת עם האוצר ואני לא מייצג את הממשלה. המצב המהותי מחייב הגדלה כזו על פני 5 שנים, קרי 35 מיליארד שקל על פני החומש הקרוב. הכספים הללו מיועדים לדיור בר השגה, השלמת השינויים בחינוך הגיל הרך, טיפול ביוקר המחיה וטיפול בעובדי קבלן. זה יטפל גם בצרכים ביטחוניים", כך אמר שר הביטחון אהוד ברק, בהופעה מול ועדת הכספים של הכנסת בדיון מיוחד על כוונת הממשלה לקצץ 2.5 מיליארד שקל מתקציב הביטחון.

ברק סבור כי אין אפשרות במשאבים הקיימים לתת תשובות לדרישות המחאה, "תשובות אמת, תשובות שיאפשרו לנו להסתכל ל'שליש המפורסם' (זה שעושה מילואים, עובד ומשלם מסים - א'פ') בעיניים".

ברק תקף את גישת האוצר ואמר כי "נכון מה שאומרים אנשי האוצר - בטווח הארוך, מדינה כמשק בית, לא יכולה לחיות ממה שאין לה. גם במשק הבית, כאשר רואים שיש חור בגג שדולף, אז מתקנים. אחרי זה מטפלים בתכנון הארוך הטווח. כנ"ל לגבי בן משפחה שחולה, מטפלים. אף אחד לא מעלה על דעת להמתין עם טיפול חולה. כך נכון לגבי חיי אומה. זה נכון שבראייה שבעשור הקרוב, לא נוכל לצרוך יותר ממה שאנו מייצרים. אבל כדי שנייצר ונרוויח, חייבים לשמור על הרקמה החברתית והכלכלית".

"סוכנויות הדירוג אינן קדושות"

שר הביטחון תקף גם את איומי האוצר בדבר הפחתת דירוג האשראי של ישראל במקרה של פריצה תקציבית: "אני מבין שיש לסוכנויות הדירוג הרבה מה להגיד. סוכנויות הדירוג האלה, שחלק מהאנשים מתייחסים אליהן בקדושה, הן אותן סוכנויות שערב המפולת בשוק הסאב-פריים של ארה"ב ,שנבנה במשך שנים, היה להן דירוג של AAA. אני מציע ללמוד משהו על מידת הבנתן את המציאות. אותן סוכנויות הורידו את הדירוג של ארה"ב, לראשונה בהיסטוריה, ולמחרת ארה"ב מכרה אג"ח שזכו לאמון הגדול ביותר בהיסטוריה. לכל המומחים הייתי שם סימן שאלה לגבי מומחיותם. חייבים להתרחק רגע מהאינרציה ולחשוב בצורה ברורה ונקייה מה קורה פה ומה נדרש לעשות".

לדברי שר הביטחון, מדיניות האוצר הנוכחית בדבר צמצום פיסקאלי תביא על המשק אסון. "לכל מי שמהלך עלינו אימים וטוען שלהגדיל את הגירעון זו 'התאבדות', אני אומר לכם שזה לא נכון. ההיפך הוא הנכון. חלק מגדולי וחשובי הכלכלנים בעולם, כולל זוכי פרס נובל, חוזרים ומזהירים את המדינות באירופה לבל ייפלו ל'מלכודת הצנע' (AUSTERITY TRAP) . זה עלול להוביל לדבר ההפוך. הדבר שעליו השווקים מסתכלים באמת, זה לא באיזו נקודה אתה נמצא בדקה הזו, אלא האם הממשלה שמקבלת את ההחלטה שולטת בתהליך ויודעת מה היא עושה או שמא היא נסחפת ע"י הלחצים ולא מסוגלת לתת דיאגנוזה נכונה. אז השווקים אומרים: אם היא נסחפת, אלוהים יודעת לאן היא עוד תיסחף. המלכודת הזו היא שממוטטת את התשתית המשקית והאנושית".

לדברי שר הביטחון, שיטת התקצוב של משרדו חייבת להיקבע על פי קריטריון של "ברודט": "מקצים תוספת לביטחון, בכך שהיא תמיד תהיה קטנה מהגידול בתוצר, ובכך, חלקו של תקציב הביטחון בתוצר, לפי מתמטיקה פשוטה, הולך ופוחת על פני זמן.

"פופוליזם מסוכן"

לדברי ברק, "חלק הביטחון בתקציב ירד כבר ל-5.5% מהתוצר, כאשר חלקו מתוך תקציב המדינה ירד ל-13% לעומת 16% בשנות ה-2000. אני לא סופר את הכסף האמריקאי כי הוא מושקע ברובו לטווח הארוך, בציוד או פרויקטים, שנעשים בארה"ב. יש לנו סיכומים קודמים עם האוצר. לדעתנו הם לא עומדים בהם ולדעתם, הם כן. האוצר אומר שאנו מעל ברודט, אנו סבורים שאנו מתחת לברודט".

שר האוצר, יובל שטייניץ, הגיב לדבריו של ברק: "הצעות פופוליסטיות לפריצת מסגרת התקציב עלולות להוביל את ישראל להדרדרות כלכלית ולאבטלה המונית".