דיווח באיטליה: ברלוסקוני שוקל לבקש סיוע מרוסיה

העיתון האיטלקי "לה רפובליקה": ברלוסקוני שוקל לפטר את שר האוצר ■ ברלוסקוני מכחיש ■ תשואות האג"ח של איטליה בשיא - 6.2% ל-10 שנים ■ השווקים בלחץ: ירידות של כ-2% בחוזים בוול סטריט, עד 4.3% באירופה, כ-3% בת"א

5 ימים בלבד לאחר ההכרזה על התוכנית הכוללת לפתרון משבר החוב באירופה, בשווקים גוברים הספקות באשר לתוכנית והמשקיעים בלחץ. שוקי המניות רושמים ירידות חדות במקביל לעלייה בתשואות האג"ח של מדינות עמוסות חוב כמו איטליה. תשואת האג"ח ל-10 שנים של איטליה עלתה כבר ל-6.2%, פער של 4.3% מול האג"ח הממשלתיות של גרמניה (לפני שנתיים עמד פער זה על 0.69% בלבד).

העיתון האיטלקי "לה רפובליקה" (La Repubblica) דיווח היום (ג') כי ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני נפגש בחשאי עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי בפסגת האיחוד האירופי בשבוע שעבר. לפי הדיווח, הוא דן עימם במשבר באיטליה.

עוד דווח כי ברלוסקוני שוקל לפטר את שר האוצר שלו וכי הוא בוחן אפשרות לפנות לראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין, על מנת לבקש סיוע מיוחד בשל משבר החוב. היחסים בין ברלוסקוני לפוטין ידועים כיחסים חמים וטובים. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, ברלוסקוני הכחיש את הדיווח בעיתון האיטלקי, אך הדברים מגיעים בימים שבהם תשואות האג"ח האיטלקיות עולות לשיאים והלחץ על ממשלת איטליה גובר נוכח חוסר האמון מצד המשקיעים.

כאמור, 5 ימים בלבד לאחר שהוצגה התוכנית הכוללת לפתרון המשבר באירופה, השווקים שוב תחת לחץ, בעיקר בשל כוונתה של ממשלת יוון ללכת למשאל עם באשר לתוכנית באירופה (והסקרים מראים כי הציבור ביוון מתנגד נחרצות לתוכנית) ופשיטת הרגל של חברת הפיננסים MF גלובל, שהייתה חשופה לאירופה והיא למעשה הקורבן האמריקני הראשון של משבר החוב באירופה.

החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט יורדים היום בכ-2%, בעוד שבורסות אירופה נופלות בשיעור של יותר מ-4% והבורסה בת"א מאבדת גם כן כ-2%.

"אנו מאמינים באזרחים שלנו ובכושר השיפוט שלהם", אמר אתמול ר"מ יוון בבואו להסביר מדוע החליט ללכת למשאל עם. "כל הכוחות הפוליטיים ביוון צריכים לתמוך בתוכנית שהושגה. אני מאמין שגם האזרחים יתמכו". אנליסטים טוענים כי ההליכה למשאל עם הינה תולדה של קריאות להתפטרותו של ר"מ יוון בתוך ארצו.

"הוא לוקח הימור עצום", אומר ל-CNBC כלכלן בכיר בבית ההשקעות סרסין (Sarasin) שבציריך. "הוא מאמין שישיג את תמיכת העם".

"יש למשאל העם סיכוי לא רע להצליח", טוען אמיר כהנוביץ מכלל פיננסים. "נכון שאף יווני לא רוצה קיצוצים בשירותים שהוא מקבל, לא רוצה עוד מיסים, אבל אין דבר שהוא יותר לא רוצה מלחזור לדרכמה (יימח שמה). 70% מהיוונים רוצים להישאר בגוש האירו. מה יגבר? בואו נשאל את זה ככה: איך יווני יכול לתאר לעצמו לחזור לקבל משכורות בדרכמות, שיגבו ממנו מיסים בדרכמות, שקרן הפנסיה שלו תהפוך לדרכמה בעצמה? בתוכנית האירופית הבנקים היוונים וקרנות הפנסיה מוחקים 50% מהחובות, בלי התוכנית הם מוחקים קרוב יותר ל-100% וכך הלאה... אם הייתי יווני הייתי מבין שהתוכנית היא הרע במיעוטו. השאלה עכשיו אם הם בכלל יצליחו להגיע עד ינואר".