קיפאון בהפקות טלוויזיה: "עשרות אם לא מאות אנשים יפוטרו"

גל ההקפאות של תוכניות טלוויזיה מביא לפיטורי עשרות עובדים ■ חלק מבכירי התעשייה תולים את האשמה במחאה שהבהילה את המפרסמים, ויש הטוענים כי המצב דווקא יביא לשפיות בשוק

הקפאת וביטולי הפקות הטלוויזיה הביאו עד כה לפיטורים של עשרות עובדים בתעשייה, ויש המעריכים כי להחלטות האחרונות שהתקבלו להקפיא הפקות תהיה השפעה גדולה אף יותר על עתיד התחום - הכוללת פיטורים בקנה-מידה גדול ואבטלה כתוצאה מהירידה בביקוש, שתוביל להורדת שכר.

"עשרות עובדים שלי נאלצו לאבד את מקום עבודתם בימים האחרונים עקב המצב של שוק הפרסום וערוץ 10", אומר יואב גרוס, בעלי חברת ההפקה "ניהול פלוס", שערוץ 10 הודיע לו בימים האחרונים על הפסקת הפקת 3 תוכניות שלו - העונה השנייה של "נבחרת ישראל", תוכנית המערכונים "היהודים באים", ותוכנית בכיכובה של ליטל שוורץ.

"הסיטואציה לא נוחה", אומר גרוס, אך גם מוצא נקודת אור אפשרית. "יכול להיות שזה יכניס שפיות לתעשייה הזאת", הוא אומר ומסביר: "המחירים של הכותבים, העורכים והשחקנים הגיעו למצב שהם חרגו מגבול הטעם הטוב. באופן טבעי תהיה עכשיו ירידת מחירים בתעשייה. זה עניין של היצע וביקוש".

גורם בכיר בתעשייה, שהעדיף להישאר בעילום-שם, תולה את האשם במחאה החברתית. "מה יצא לנו מכל המחאה החברתית הזאת?", הוא שואל. "במקום להביא לשינוי, יש רק יותר פיטורים בענף בגלל שהמפרסמים נכנסו לבהלה. עשרות אם לא מאות אנשים פוטרו ויפוטרו. זאת תעשייה של פרילנסרים. מה עם כל העובדים שיהיו מחוסרי עבודה בהמשך? כל הצלמים, עוזרי צלמים, מפיקים זוטרים, עובדי אולפנים, חדרי עריכה. מדובר במאות רבות של אנשים שנפגעים כתוצאה מהמצב היום".

מורידים הילוך

נדב פלטי, נשיא ומנכ"ל דורי מדיה, ששתי תוכניות שלו בערוץ 10 הוקפאו עד לזמן לא ידוע, "אקסטרים מייקאובר" ו"המיליונר הסודי", אומר היום (ג') ל"גלובס" כי "נכון לרגע זה אף אחד מעובדיה הקבועים של דורי מדיה לא פוטר, ואין החלטה על פיטורים", אך מוסיף: "אנחנו כמובן ננקוט את הצעדים הנדרשים אם ההערכות שלנו ישתנו".

יחד עם זאת, פלטי מעריך כי 5-6 מאנשיו יצטרכו לצאת לחופשה. "הורדנו הילוך, אבל אנחנו ממשיכים בפיתוח של 'אקסטרים מייקאובר'. זה פרויקט שאנחנו עובדים עליו כבר שנה, ונמשיך לעבוד עליו גם עכשיו על אש נמוכה, וכך גם לגבי 'המיליונר הסודי'. אני מעריך כי בסופו של דבר שתי התוכניות האלה יופקו".

"אני לא יודע אם זאת תקופה בעייתית, ואז נתגבר עליה, או שערוץ 10 יפסיק לתפקד לגמרי", אומר פלטי. "אפשר לראות משהו טוב בזה שיש פחות הפקות. התהליך שקורה יגרום לאנשים להבין שלא לעולם חוסן. אני צופה שאנחנו נכנסים לתקופה של התייצבות, לשיווי-משקל בשוק. בטווח הבינוני והארוך נראה הצטמצמות של כמות הגופים בשוק והתייצבות סביב הגופים הגדולים".

חברת ההפקה אבוט-רייף-המאירי, שנתבשרה על-ידי ערוץ 10 כי התוכנית "טריני וסוזנה" מבוטלת, הצליחה לא להיפגע מהמהלך, שכן היא הייתה אמורה לעלות בסוף 2012 והייתה צפויה להיכנס לצילומים רק לקראת אפריל.

החברה נמצאת במצב טוב לעומת חברות הפקה שעובדות עם ערוץ 10, שכן שתי סדרות דגל של הערוץ שהיא מפיקה, "הישרדות ו"היפה והחנון", נמצאות בשלבי עריכה מתקדמים. בנוסף, החברה החלה לגייס עובדים לעונה 3 של "TLV" בהוט.

המצב הבעייתי הוא לא רק מנת חלקן של החברות שעובדות עם ערוץ 10. כ-10 ימים לפני תחילת הצילומים של פיילוט לסדרת הדרמה "סרוגייט", הודיעה זכיינית ערוץ 2 קשת למפיק חיים שריר כי הצילומים מבוטלים מאחר שגם פרויקט זה נכנס להקפאה. "בשלב הזה", אומר שריר, "בעיקר היוצרים של 'סרוגייט' נפגעים כי אנחנו כבר די הרבה זמן בהליכי הפקה. אנשים שבנו על כך שפרסנתם בחודשים הקרובים תבוא מכתיבה של התוכנית ומההפקה שלה, איבדו אותה".