7. "מטומי תוכל להנפיק במהלך 2012"

קבוצת המדיה הדיגיטלית מטומי מורכבת מארבע חברות שמותגו השנה תחת בית אחד f אחרי רצף של רכישות מוצלחות ברחבי העולם מצפים בחברה להכנסות של 200 מיליון דולר ב-2012 ומהרהרים באופציה של הנפקה

יש משהו מתעתע במטומי. מצד אחד מדובר בחברה רווחית ומבוססת, בעלת ניסיון של חמש שנים והכנסות שנתיות שמוערכות ב-100 מיליון דולר - הרחק מהתדמית של הסטארט-אפ הממוצע. מצד שני, הגיל הממוצע של העובדים בקבוצת המדיה הדיגיטלית הזו נושק ל-27 שנים, מה שמצביע על כך שבעורקי החברה זורם דם צעיר במיוחד.

השנה החולפת הייתה מהותית במיוחד עבור אנשי מטומי - מהמנכ"ל עופר דרוקר, דרך היזמים והמשקיעים, בהם אילן שילוח, ניר טרלובסקי, עדי אורזל, כפיר מויאל וקרן ויולה. לפני חצי שנה נקטה החברה בצעד אסטרטגי ומיתגה ארבע חברות בנות שונות תחת השם מטומי. מדובר בגוף אחד, שפועל בארבע זירות שונות: מודעות מבוססות תוצאות, רשת פרסום דיגיטלית, פתרונות של תשלומים וירטואליים במשחקים ופתרונות פרסום בסלולר.

"זה שינוי מהותי בעשייה וזה משפיע על העסקים שלנו", מסביר המנכ"ל עופר דרוקר. "היה חשש מהמיתוג אבל היתרון שלנו הוא הסינרגיה בין החברות. זה היתרון האמיתי - ה-360 מעלות שאנחנו נותנים למפרסמים ולבעלי האתרים". לדבריו, "בשנה האחרונה עשינו קפיצה מאוד גדולה. עשינו פיתוח עסקי בשווקים בינלאומיים והרחבנו שם את החשיפה שלנו. זה כבר מייצר תוצאות טובות עבורנו.

"ההכנסות שלנו ב-2011 גדלו ב-40% והן צפויות להגיע ל-100 מיליון דולר בראייה שנתית. ה-EBITDA שלנו (רווח לפני ריבית, מס, פחת והוצאות אחרות) יגיע ל-10 מיליון דולר וגם בשורה התחתונה אנחנו חברה רווחית".

"לא לעשות באזז"

המצב הפיננסי של החברה, לצד האמונה במוצריה, הביא את דרוקר ובכירי מטומי להרהר בצעד האסטרטגי הבא. "אנחנו לא מחפשים מישהו שירצה לקנות אותנו", אומר דרוקר, "המטרה שלנו היא לבנות עסק אמיתי ולא לעשות איזה באזז כדי שמישהו יבוא לקנות אותנו". הכיוון הנכון, כך הוא מאמין, הוא שוק ההון.

"אני לא מסתכל על הנפקה בתור סוג של אקזיט", הוא מוסיף, "אלא כדרך לממן את העסק כדי שנוכל להמשיך ולבנות את עצמנו. אנחנו רוצים לבנות חברה שהיא ברת הנפקה.

"אני חושב שבמהלך השנה הבאה נהיה חברה שיכולה להנפיק את עצמה. אם השווקים יהיו במצב טוב והכלכלה תהיה חיובית - אז בסוף 2012 או תחילת 2013 נצא להנפקה".

המחשבות על הנפקה משתלבות כאמור בתוכנית ארוכת הטווח של מטומי. "למרות שהאינטרנט הוא גוף שזז מהר, קשה לקבוע מטרות לטווח של שנה. זה כמו, למשל, שאתה לוקח תוכנית ממשלתית לפיתוח הגליל - אתה לא יכול לבנות את זה לשנה. אתה חייב לפרוס את זה על שלוש שנים כדי לתת לתוכנית יותר עומק ואורח נשימה", אומר דרוקר.

"אנחנו לא אי.די.בי שבונים תוכנית ארוכת טווח", הוא מוסיף, "אבל אנחנו כן מנסים לבנות תוכנית קדימה, שהיא מעבר לשנה הקרובה. גם בפריסה הבינלאומית קבענו לעצמנו מטרות וגם ברכישות אנחנו מנסים לחשוב מה מעניין".

בנובמבר אשתקד רכשה מטומי את Ergos Media, רשת מדיה מקוונת ממקסיקו שפועלת במדינות אמריקה הלטינית. דרוקר רואה פוטנציאל גדול בשוק הלטיני. מטומי הקימה חברה-בת בשם מטומי LATAM, שפועלת בספרד, בפורטוגל ובאמריקה הלטינית.

"בהתחלה", מסביר דרוקר, "ניסינו לא ללכת לאזורים צפופים, שבהם התחרות גבוהה, העלויות גדולות והמרווחים על הפעילות קטנים כל הזמן. ניסינו ללכת על שווקים חדשים כמו אמריקה הלטינית. אנחנו מאמינים במקסיקו ובברזיל, שמתפתחות בקצבים מאוד גבוהים. רכישת Ergos נועדה לייצר לנו לייצר נוכחות מקומית ולהגדיל את העסקים שלנו שם".

ביולי השנה ביצעה מטומי רכישה נוספת, הפעם בארה"ב, של חברת הפרסום הדיגיטלי adperio. העסקה הזו בוצעה תמורת 30 מיליון דולר ומבחינת דרוקר היד עוד נטויה.

"אנחנו מקימים עכשיו צוות פיתוח עסקי-אסטרטגי כדי שיזהה מטרות לרכישה", הוא מספר. במקביל למסע הרכש, מטומי מתחילה בימים אלה לפעול גם בגרמניה וברוסיה, באמצעות שיתופי פעולה.

בינתיים, העסקאות מניבות למטומי פירות איכותיים. כמחצית מהמכירות השנה צפויות להגיע ממטומי מדיה, שמפעילה רשת פרסום עם 25 מיליון חשיפות (Ads Impressions) בחודש. 30% נוספים מגיעים מעסקי מטומי מרקט, שפועלת בתחום ה-Performence וגובה כסף ממפרסמים רק כשהמודעות שלהן משיגות את יעדן (גולשים פונים לבקשת הצעת מחיר, נסיעת מבחן או רוכשים פריט כלשהו). היתרה מגיעה מהחברות הצעירות והמתפתחות בקבוצה - מטומי מובייל ומטומי מאני.

"השנה התחלנו להקדיש הרבה יותר תשומות כספיות לנושא המובייל, מתוך כוונה להיות בו שחקן מהותי", אומר דרוקר, "אנחנו משקיעים שם הרבה מאוד משאבים מתוך כוונה אסטרטגית להגיע לנקודה שבה למוצר שאנחנו מציעים למפרסמים יהיה יתרון יחסי. אני מאמין שבטווח של 3-4 שנים מהיום, תחום הפרסום בסלולר יהפוך לאחד ממנועי הגידול המשמעותיים שיש לנו".

תשלום וירוטאלי, כסף אמיתי

ומה באשר למטומי מאני, שמספקת פתרונות של תשלומים וירטואליים למשחקי מחשב, תחום שצובר תאוצה בשנים האחרונות? על אף שעיקר תשומת הלב בתעשייה בתחום הזה נסובה סביב משחקים חברתיים ברשת פייסבוק - פלטפורמה שבה מטומי מאני אינה פועלת - החברה מתכוונת לצאת מגבולות משחקי המחשב, להגיע גם לסמארטפונים ולטאבלטים ולהגדיל את השוק שלה.

הרעיון שעומד מאחורי התשלומים הווירטואליים הוא לאפשר לשחקנים לשדרג ולשפר את היכולות שלהם במשחקים, למשל על-ידי הצטיידות בנשק טוב יותר, על-ידי צפייה בסרטון פרסומת קצר. תמורת הצפייה, מקבל השחקן כסף וירטואלי שעימו הוא יכול לשדרג את התחמושת שלו. "חברות הפרסום הגדולות מתחילות להבין שפה הן מקבלות פרסום ממוקד ובסך הכול זה עולה להם פחות מזמן חשיפה בטלוויזיה. הנראות שלהן גם יותר משמעותית, אז הן מפנות יותר ויותר תקציבים לעולם הזה", מסביר דרוקר.

התחומים הצומחים שבהם פועלת החברה מאפשרים לדרוקר לספק תחזית אופטימית ביחס ל-2012. להערכתו, החברה תציג בשנה זו הכנסות בהיקף של 130 מיליון דולר, גידול של 30% בהשוואה ל-2011 וזינוק של 85% לעומת 2009. כאשר מוסיפים לכך את ההכנסות הצפויות של חברת adperio האמריקנית, שנרכשה השנה, מאמירה התחזית להיקף מרשים של 200 מיליון דולר.