שיא בתשואות אג"ח איטליה; קריאות להתפטרות ברלוסקוני

הבנק המרכזי האירופי ביצע רכישות כבדות של אג"ח איטלקיות ביומו הראשון של מריו דראגי בתפקיד

ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, התמודד אתמול (ב') עם קריאות חדשות להתפטר, לאחר שהשווקים החלו לגלות עוינות כלפי איטליה, ודחפו את עלויות האשראי לרמות חדשות ומסוכנות עקב התחדשות החששות מהחרפת המשבר בגוש האירו.

אחד מאנשי העסקים הבולטים ביותר באיטליה, לוקה קורדרו די מונטזמולו, יו"ר יצרנית מכוניות הספורט פרארי, פרסם מכתב בעיתון היומי "לה רפובליקה", שבו הוא טען שאיטליה הגיעה "לנקודת האל-חזור", וקרא לברלוסקוני לפנות את הדרך לממשלת אחדות לאומית.

מונטזמולו כתב במכתבו: "אסור לאבד אפילו דקה אחת. חסכונותיהם של בני העם האיטלקי, הלכידות החברתית וחברותה של איטליה בגוש האירו נתונים כולם בסיכון. אין לנו זמן להמתין להתפתחות הטבעית של המצב הפוליטי, ראש הממשלה חייב להבין שהדרך היחידה להציל את המדינה היא באמצעות ממשלת בטיחות ציבורית".

תשואות האג"ח זינקו

התשואות על אג"ח של ממשלת איטליה לעשר שנים קפצו ל-6.1% - רמה שעל-פי הדעה הרווחת אינה בת-קיימא בטווח הארוך. כמו כן, רמה זו קרובה לרמה שאילצה את איטליה לבקש באוגוסט סיוע מהבנק האירופי המרכזי (ECB).

הזינוק בתשואות משקף את הספקנות הגוברת בשווקים לגבי הצעדים שעליהם הסכימו בשבוע שעבר מנהיגי האיחוד האירופי לבלימת המשבר בגוש האירו. כמו כן משקף הזינוק את העובדה שאיטליה ניצבת במרכזו של מצב החירום שמאיים על גוש האירו כולו.

בכירים במערכת הבנקאות האיטלקית אמרו שהמתחים בשוקי האג"ח הריבוניות עלולים להגדיל את עלויות ההלוואות הבנקאיות, ואף פוגעים כבר בחברות, שמתלוננות על קושי בגיוס כספים להשקעות.

ג'ובני בזולי, יו"ר הבנק הקמעונאי הגדול ביותר באיטליה, אינטסה סאן פאולו, אמר בכנס ברומא שמחנק אשראי יהיה "בלתי נמנע" אם המתחים בשוקי האג"ח הריבוניות יימשכו.

ה-ECB מתערב

ה-ECB המשיך את התערבותו בשוק במטרה לרסן את עלויות האשראי של איטליה. סוחרים דיווחו שהבנק האירופי המרכזי ביצע רכישות כבדות של אג"ח איטלקיות ביומו הראשון בתפקיד של מריו דראגי, נשיא ה-ECB החדש, שכיהן בעבר כנגיד הבנק המרכזי של איטליה.

"יש בזה משום אירוניה. זה יומו הראשון של דראגי, והחלטתו הראשונה היא: 'כן, נקנה אג"ח איטלקיות'", אמר גארי ג'נקינס, מנהל ניירות ערך נושאי הכנסה קבועה באוולושן סקיוריטיס. הוא הוסיף שהרוכשים נרתעים מהיוזמה שבמסגרתה תנפיק קרן ההצלה האירופית, EFSF, ביטוח על אג"ח איטלקיות וספרדיות חדשות. "הם יצרו מצב שבו היחידים שרוכשים אג"ח איטלקיות זה הם עצמם".

על אף הרכישות, פרמיית הסיכון המשיכה לעלות, והתשואות על אג"ח איטלקיות לעשר שנים נסגרו במרווח של יותר מ-407 נקודות בסיס מעל התשואה על האג"ח הגרמניות, המשמשות כקנה מידה. התשואות על האג"ח האיטלקיות לעשר שנים קפצו ב-9 נקודות בסיס ל-6.22%, בעוד התשואות על האג"ח הגרמניות נפלו ב-19 נקודות בסיס ל-1.84%.