למה קשה לנו כל-כך לממש הפסדים?

שני מחקרים שינסו להסביר למה קשה כל-כך לממש הפסד, ו-4 טיפים שיצמצמו את ההפסדים העתידיים שלכם

אחת הטעויות הקשות והכואבות ביותר, אך גם השכיחות אצל משקיעים, היא אי-היכולת להרפות, לשחרר, לממש הפסד. סביבת השוק הנוכחית, שעיקרה חוסר ודאות, יוצקת לשאלת המכירה משנה חשיבות.

ב"וול סטריט ג'ורנל" פרסמו לפני כשבוע מחקר בנושא, שנערך ב-1998 על-ידי פרופ' טרנס אודין מאוניברסיטת ברקלי. המומחה למימון התנהגותי הראה שמשקיעים פרטיים צפויים, ב-50% יותר, למכור מניה שעלתה מאשר מניה שירדה; זאת למרות שבממוצע המניות שהם מכרו ימשיכו לעקוף את ביצועי השוק, ואילו המניות שהם לא מכרו ימשיכו לרשום ביצועי-חסר.

למה המשקיעים נרתעים מהפסד? לטענת אודין, משקיעים פשוט לא יכולים להתמודד מבחינה רגשית עם הפסד, עם עצם העובדה שקיבלו החלטה שגויה. לא מדובר פה בשיקול כלכלי רציונלי, אלא בשיקול רגשי.

אך הבעיה הגדולה היא שהם לא לבד שם, גם מנהלי קרנות נאמנות ממשיכים להיצמד למניות מפסידות. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", אלו משיגים ביצוע-חסר שנתי של 4 נקודות האחוז בממוצע ביחס למנהלים שחותכים את ההפסדים שלהם.

נזכר גם מחקרו של גרגורי ברנס מאוניברסיטת אמורי, שלא פורסם אך הוצג בכנס השנתי של "האגודה לנוירו-כלכלה" בתחילת אוקטובר, ואשר שופך אור חדש על הבעיה הוותיקה הזו. נוירו-כלכלה הוא תחום מדעי חדש, שמשלב את הטכניקות של מדע העצבים עם תיאוריות פסיכולוגיות וכלכלה, כדי ללמוד התנהגות פיננסית.

ברנס סרק את גלי המוח של משקיעים שהחליטו להחזיק או למכור השקעה, כאשר מחיר הנכס השתנה באקראי כלפי מעלה או מטה. הוא התמקד באזור המוח שמגיב לתגמולים, בייחוד כאשר הם לא צפויים.

כאשר הנייר הנקנה ירד מתחת למחיר הקנייה, אך התאושש ועלה מעלה (קיזז הפסדים), לא נרשמה פעילות נמרצת באותו אזור במוח. המסקנה הנובעת, היא שמשקיעים רבים שמפסידים כסף, מניחים אוטומטית, בצדק או לא בצדק, שהפוזיציה שלהם צפויה להתאושש.

אז רגע לפני שאתם מקבלים החלטה להישאר באותה פוזיציה, ובטוחים כי הנייר שרכשתם יתאושש, הנה מספר טיפים שיעזרו לכם לצמצם את ההפסדים העתידיים שלכם:

1. אורח לרגע רואה כל פגע

קחו ייעוץ נוסף או חוות דעה שנייה מיועץ פיננסי או משקיע שאתם מעריכים, על הפוזיציות המפסידות שלכם. אל תשאלו אם כדאי למכור כעת, אלא אם הם היו קונים את המניה הזו במחיר הנוכחי שבו היא נסחרת. אם התשובה שלילית, תחשבו על מכירתה.

2. שעון עצר (סטופר)

תמדדו כמה זמן החזקתם את המניות המנצחות והמפסידות. אם אתם מחזיקים את המפסידות הרבה יותר מאשר את המנצחות, קבעו לעצמכם לוח זמנים לבדיקה שגרתית של התיק שלכם. זה לא חייב להיות כל יום, אך מנגד - אתם לא צריכים לחכות עד דצמבר (סוף השנה).

3. עסקת המרה

בהקשר זה נציין את המנגנון שפיתח זיו סגל בטור "קניון המניות" המתפרסם במדור זה, ולפיו יש לבדוק כל מניה בתיק כמה ימים היא מוחזקת, ומהי התשואה הממוצעת היומית שלה. ככל שמספר הימים עולה והתשואה היומית הממוצעת יורדת, סימן שהמניה ראויה להחלפה בהשקעה חדשה, אפשר בנכס דומה - אולי זה יקל על הרגשת ההפסד שלכם.

4. אל תשכחו, הפסד הוא נטל

והוא יכול להוריד מטה את תשואת התיק כולה.