מה חושבים האנליסטים על משאל העם הצפוי ביוון?

בורסות העולם ספגו היום מכה עזה לאור כוונת ממשלת יוון לבצע משאל עם על תוכנית החילוץ שגובשה לה ■ כעת מתפנים אנליסטים לנתח את השלכות המהלך

בורסות העולם ספגו היום (ג') מכה עזה לאור כוונת ממשלת יוון לבצע משאל עם על תוכנית החילוץ שגובשה לה בשבוע החולף. הודעת ממשלת יוון אתמול כי תערוך משאל עם ה"תספורת" המיועדת בהיקף של 50% לנושיה, העלתה מחדש את רף החרדה בשווקים הגלובליים, וגרמה למשקיעים לחוש (שוב) שמשבר החוב עדיין עלול להחריף.

"אני לא מבין את זה", אומר מייקל מולאני (Michael Mullaney), מנהל השקעות מבוסטון. "משאל עם ביוון הוא סיכון אמיתי. כולם חשבו בשבוע שעבר שהמשבר היה מאחורינו, אבל אירופה שוב חוזרת למוקד העניינים".

וכך, הודעתו מאתמול של ראש ממשלת יוון, גיאורג פפנדריאו, מטילה ספק לא רק באפשרות לחילוצה של יוון - אלא בכלל האלמנטים שגובשו במתווה הכולל לפיתרון משבר החוב, עליו הכריזו שרי האוצר של אירופה בשבוע שעבר.

מרקל וסרקוזי לוחצים

בתוך כך, מנהיגי אירופה מפעילים לחץ על יוון: נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, ניהל הערב שיחת חירום עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, באשר לסוגיית משאל העם. "על אירופה ליישם את חבילת ההחלטות שהתקבלו בבריסל", הסכימו מנהיגי צרפת וגרמניה.

"הוספנו כנראה שמן למדורה ואנו בכלל לא מבינים את ההחלטה של ראש ממשלת יוון", אמר מארק טאוטי, כלכלן בכיר ב-Assya Compagnie Financiere בפריז. "אם אכן יהיה משאל עם ביוון ה'לא' ינצח, יוון מובילה כאן משחק מסוכן שעלול להוביל ליציאתה של יוון מגוש האירו, כך שקיים חשש לבנקים בצרפת וכמובן גם למדינות גוש האירו", אמר.

ולא רק באירופה, אלא גם בבנק העולמי ובסוכנות הדירוג המובילה פיץ' - מודאגים מההצהרה: "הקריאה של ג'ורג' פפנדראו לערוך משאל עם ביוון על תוכנית החילוץ עלולה להסתיים בבלאגן גדול", אמר נשיא הבנק העולמי, רוברט זוליק.

בפיץ' מזהירים

"התוכנית של ממשלת יוון לקיים משאל עם על תוכנית החילוץ למדינה שנקבעה ע"י מנהיגי אירופה בשבוע שעבר, מציבה איום חמור ליציבות הפיננסית בגוש האירו", כך אמרו היום בכירים בחברת הדירוג פיץ'.

בסוכנות הדירוג מעריכים כי על רקע ההחלטה של ממשלת יוון לקיים משאל עם גובר הסיכון לחדלות פירעון במדינה, עוד אמרו כי החלטה זו טומנת בחובה גם פוטנציאל גדול ליציאתה של יוון מגוש האירו. "חדלות פירעון או יציאתה של יוון מגוש האירו שניהם טומנים איום גדול ליציבות הפיננסית במרחב האירו", הדגישו הכלכלנים.

בתוך כך, נציין כי הערב מסר גורם ממשלתי בכיר ביוון לסוכנות הזרות, כי ההצעה בדבר משאל העם "היא למעשה מתה" - בהתייחסו לאפשרות כי התוכנית תתבטל, לאור הלחץ הרב שמופעל על ממשלת יוון בנושא. האם מדובר בשמועה אופטימית או באמת מוחלטת? ימים יגידו.