ייצוגית: על המדינה להחזיר לעובדי המגזר הציבורי 600 מיליון שקל

מדובר בכספים שנוכו מדמי ההבראה של עובדי המגזר הציבורי בשל המשבר ב-2008 ■ נטען כי המדינה לא עמדה בהתחייבותה להעביר את הכספים שנוכו לקרן לסיוע לעסקים שנפגעו מהמשבר

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית נגד המדינה, בדרישה להחזרת 600 מיליון שקל כספי דמי הבראה, שנוכו מדמי ההבראה של כלל עובדי המגזר הציבורי בשל המשבר הכלכלי בשנת 2008.

בבקשה נטען כי המדינה לא עמדה בהתחייבותה להשתמש בכספים כדי להקים קרן סיוע לעסקים שנקלעו למצוקה בשל המשבר, ולפיכך עליה להשיב את הכסף לכלל העובדים.

"מדובר באחד המקרים החמורים ביותר בו הטילה המדינה תשלום חובה של כספים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים על ציבור עובדים מסוים, במסגרת הוראת שעה ולתכלית מסוימת, ואולם בעוד שהכספים הופקעו בפועל מידי העובדים, המדינה לא מימשה את חלקה, ולפיכך על המדינה להחזיר את הכספים לעובדים", נטען בבקשה להגשת התביעה הייצוגית נגד המדינה.

בעקבות המשבר הכלכלי העולמי ב-2008 התכנס פורום "השולחן העגול", בהשתתפות נציגי הממשלה, המעסיקים וההסתדרות, במטרה לגבש חבילת צעדים ליצירת תנאים במשק כדי לקדם את פני הרעה, תוך "שילוב ידיים" של כל הגורמים בנשיאה בנטל, שהיה צריך לכאורה לשאת בו באותה עת.

את כינוס "השולחן העגול", המתאם את המדיניות הכלכלית ואת תקציב המדינה בין הממשלה, המעסיקים והעובדים, יזם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בפורום השתתפו בכירים במשרד האוצר, יו"ר ההסתדרות עופר עיני, ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש.

מחצית דמי ההבראה

במסגרת הצעדים עליהם הוחלט, נחתם הסכם קיבוצי בין המדינה והמעסיקים בשירות הציבורי לבין ההסתדרות, לפיו נדרשו העובדים לוותר על מחצית מדמי ההבראה בשנים 2009-2010. על בסיס הסכם קיבוצי זה נחקק ביוני 2009 החוק לתשלום חלקי של דמי הבראה, שחייב את כל עובדי "המגזר הציבורי" לוותר על מחצית מדמי ההבראה המגיעים להם.

הכספים שהופחתו מהעובדים יועדו, לפי התחייבות המדינה בחוק ההתייעלות הכלכלית 2009-2010,להקמת קרן סיוע לעסקים שנקלעו למצוקה. ואולם, בתביעה נטען כי בעוד שהכספים נלקחו מכלל עובדי המגזר הציבורי - המדינה לא עמדה בהתחייבותה ולא הקימה את הקרן, והכספים למעשה לא שימשו למטרה אליה יועדו.

התובעות - שולמית זרביב, אחות קופת-חולים כללית, ואביבה סגרון, אחות בבית-ספר של נעמ"ת - מציינות כי בעקבות החוק הופחת שכרן משמעותית בחודש יוני 2009. לדבריהן, שירותי בריאות כללית הפחיתה סך של 3,830 שקל משכרה של זרביב במועד זה, ונעמ"ת הפחיתה משכרה של סגרון מחצית דמי הבראה בסך 2,298 שקל.

התובעות מציינות עוד, באמצעות עו"ד פרופ' יוסף אדרעי ממשרד אורי כליף ושות, עו"ד יפית מנגל ועו"ד דורון לוי ממשרד עו"ד עמית פולק מטלון, כי במקביל הוטלה בחוק חובה גם על המגזר הפרטי לתשלום שווי של מחצית יום חופשה, וגם כספים אלה נועדו לממן את פעילות אותה קרן, שלא הוקמה. ואולם, עובדי המגזר הפרטי לא שילמו זאת. התובעות מדגישות כי היחידים שנפגעו מהגזירה הזו הם עובדי המגזר הציבורי.