הנסיך הסעודי טרקי אל פייסל: ממשל אובמה מלקק לישראל

הנסיך הסעודי טרקי אל פייסל, הנמנה עם צמרת השלטון בממלכה, בנאום בוושינגטון: "אמריקה יורה לעצמה ברגל, בכך שהיא מכניסה את הרגל לנעל הישראלית"

רבים בישראל סבורים אחרת, אבל בצמרת השלטון בסעודיה משוכנעים כי ממשל אובמה מלקק לישראל ומכשיל את תהליך השלום עם הפלסטינים. נאום בוטה של הנסיך הסעודי טרקי אל פייסל, בוושינגטון, נתן ביטוי פומבי לחילוקי דעות בין ארה"ב לסעודיה, שבדרך כלל מלובנים מאחורי הקלעים, וחשף את המרירות שחשה ריאד כלפי היחסים בין ישראל לארה"ב.

הנסיך, לשעבר ראש שירותי המודיעין של סעודיה ושגריר ארצו בוושינגטון ובמוסקווה, דיבר בכנס לציון יום השנה ה-20 של ועידת השלום במדריד. הוא נחשב לאחת מהדמויות המרכזיות בצמרת השלטון בממלכה והתבטאויותיו הפומביות משקפות את חשיבת השלטונות במדינה. קטעים מנאומו מובאים באתר של "ניוזוויק".

אל פייסל אמר בפאנל בכנס, כי ברק אובמה מתיר לאייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, לשלוט במדיניות ארה"ב כלפי תהליך השלום במזה"ת.

"אמריקה יורה לעצמה ברגל, בכך שהיא מכניסה את הרגל לנעל של ישראל", אמר אל פייסל. "הנשיא עצמו חייב לטפל בכך. הוא חייב להתנער מאייפ"ק".

הנסיך ציין במיוחד את נאומו של אובמה בעצרת הכללית של או"ם, בספטמבר, וטען כי הממשל שינה למעשה כיוון בכל מה שנוגע לתהליך השלום: "ראינו מה קרה בנאומו האחרון של אובמה באו"ם. זו היתה תפנית של 180 מעלות בהשוואה לנאומו הקודם בעצרת, שנה קודם לכן".

אל פייסל האשים את אייפ"ק באחריות לתפנית בעמדת הממשל: "באופן עקרוני, כפי שמשקיפים אמריקניים אומרים לנו, כפי שאנו רואים בעצמנו, מדובר בכניעה ללחצים אמריקנים פנימיים, ואסור שיקרה דבר כזה לנשיא בארה"ב. הוא צריך להנהיג ולהראות לעם האמריקני שהוא תופס פיקוד בסוגיה זו".

בעבר דווקא הפליג הנסיך בשבחו של אובמה. כך, למשל, ב-12 בספטמבר 2009, הוא כתב במאמר אופ-אד ב"ניו יורק טיימס", כי נאומו של אובמה בקהיר, באותה שנה, העלה את רף הציפיות של הערבים וכי התעקשות הנשיא להקפיא את ההתנחלויות היתה "התפתחות מבורכת".

הבית הלבן ואייפ"ק נמנעו מתגובה על דברי אל פייסל, אך ג'וש בלוק, הדובר הקודם של אייפ"ק, אמר ל"ניוזוויק": "בני משפחת המלוכה בסעודיה אינם חסינים מתיאוריות של קונספירציה. למעשה, לעיתים תכופות הם נמצאים בלב התיאוריות האלה, בין אם מדובר בטענות שאמריקה או הציונים היו אחראים לפיגועי 11 בספטמבר, או שאייפ"ק והיהודים מנהלים את ארה"ב. זה לא רק עלבון עמוק לנשיא, אלא גם סטירת לחי חזקה בתהחשב בעובדה שאובמה עשה יותר לרצות את העולם הערבי ולהתרחק מישראל מאשר כל מנהיג אמריקני אחר בתקופה שאפשר להעלותה בזיכרון".