זה לא נגמר: אירלנד מתכננת קיצוצים ב-17 מיליארד דולר

הקיצוצים מהווים כ-8% מהתמ"ג של אירלנד והם מצטרפים לקיצוצים אחרים בהיקף של כ-20 מיליארד אירו משנת 2008

ממשלת אירלנד מתכננת קיצוצים תקציביים בהיקף של 12.4 מיליארד אירו (17 מיליארד דולר) במהלך 4 השנים הבאות, במסגרת מאמציה להפחית את הגירעון ולא להגיע למצב אליו הגיעה יוון.

"אין דרך קלה", אמר שר האוצר האירי מייקל נונן, במעמד ההכרזה על הצעדים הפיסקאליים החדשים. הוא העריך שהגירעון של ממשלת אירלנד יעמוד על 3.8 מיליארד אירו ב-2012 לעומת 6 מיליארד אירו ב-2011. הממשלה חתכה גם את תחזית הצמיחה ל-1.6% בשנה הבאה, מרמה של 2.5%.

אירלנד מנסה בכל דרך להתחמק מגורל דומה לזה שפקד את יוון. אירלנד מקווה שהיצוא מהמדינה יסייע להתאוששות הכלכלה שלה, אולם ההתמתנות בצמיחה העולמית עלולה להרוס לאירלנד את התוכניות.

"אירלנד עושה עבודה טובה, אך היא עדיים פגיעה מאוד בגלל הגירעון הגדול שלה", אמר לסוכנות בלומברג בריאן דיביין, אנליסט ב-NCB Stockbrokers שבדבלין.

הקיצוצים עליהם הכריזה היום אירלנד מהווים כ-8% מהתמ"ג (תוצר מקומי גולמי) והם מצטרפים לקיצוצים והעלאות מסים בהיקף של 20 מיליארד אירו מאז נקלעה המדינה למשבר ב-2008. אירלנד קיבלה סיוע חירום בשנה שעברה מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

אגרות החוב הממשלתיות של אירלנד לשנתיים נסחרות היום בתשואה של 9%, לאחר שהגיעו לשיא של 23.2% בחודש יולי האחרון. בחודש שעבר נפלה התשואה ל-6.75% לאחר שנודע כי הממשלה מנהלת מגעים על הורדת ריבית ההלוואות שהיא נטלה מהגופים הבינלאומיים.