איטליה בלחץ? "ביקשה מקרן המטבע לפקח על תקציבה"

עד כה נמסר כי על איטליה "נכפה" הפיקוח של קרן המטבע הבינלאומית על תקציבה ■ נאום של ראש הנציבות האירופאית חושף: איטליה דרשה הפיקוח, והסכימה לו עוד לפני פורום ה-G20

איטליה, הכלכלה השביעית בגודלה בעולם שמחזיקה בחובות בהיקף 1.9 טריליון אירו, מסתמנת כ"בעיה האמיתית" במשבר החובות הריבוניים באירופה. בזמן שתשואות האג"ח שלה עולות לשיאים חדשים, מנסה ראש ממשלת איטליה ברלוסקוני לאשר צעדי צנע נוספים, בכדי לאזן את התקציב ולרסן את "בריחת" המשקיעים מהאג"ח האיטלקיות.

איטליה שבה לכותרות במלוא העוצמה על רקע פורום ה-G20 בסוף השבוע האחרון, שם נסובו עיקר הדיונים על חובותיה של "ארץ המגף" (ולא על יוון, אשר טלטלה את השווקים בכוונתה לבצע משאל עם על תוכנית החילוץ שלה), וכן אושר פיקוח של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) על התקציב האיטלקי.

בדיווחים בסוכנויות הזרות דווח כי הפיקוח "נכפה" על הממשלה האיטלקית, וכי ברלוסקוני שב והתחייב כי איטליה תעמוד בהחזרי חובותיה - וכן סירב לקבל סיוע חיצוני נוסף. זאת, על רקע הלחץ הרב מבית על ראש הממשלה האיטלקי להתפטר מתפקידו, לאור ניהולו הכושל את התקציב וצנעי הצנע הלא פופולריים שהעביר במדינה.

אולם, נאום של חוזה מנואל בארוסו (נשיא הנציבות האירופאית) בפורום, מגלה תמונה שונה ומעט יותר מדאיגה: על פי דבריו של בארוסו, ברלוסקוני עצמו הוא שפנה למוסדות הבינלאומיים כדי שיפקחו על התקציב.

"הרפורמות באיטליה חשוב מאד לגוש האירו ולמערכת הפיננסית כולה", אמר בארוסו. "בפגישה של ברלוסקוני עימי בשבוע שעבר, הגענו להסכמות בסיסיות, שאושרו סופית בפורום זה (G20). ההסכמות הנוכחיות נחוצות כדי לטפל בקשיים העדכניים. המטרה היא לאושש את כלכלת איטליה ולהביא לה שקט ויציבות כלכלית".

בין היתר, נזכיר, תעקוב קרן המטבע אחר הרפורמה בפנסיה של עובדי הציבור באיטליה, ההפרטות והרפורמות בשוק העבודה. מקור אירופי בכיר מסר לסוכנות AP כי ר"מ איטליה סילביו ברלוסקוני נכנע ללחץ מנהיגי ה-G20 בעוד ממשלתו ניצבת על סף התפרקות. המקור ציין כי בניגוד לאולטימטום שהוצב ליוון, אשר בעקבותיו בוטל משאל העם במדינה, הדיונים עם איטליה התנהלו ברוח טובה.