חשש כבד בשווקים מחדלות פירעון של איטליה: "גדולה מכדי ליפול - וגדולה מכדי להצילה מקריסה"

(עדכון) - תשואת האג"ח של איטליה, הסוחבת עימה חוב של 1.9 טריליון אירו, עלתה לשיא של 6.6% ■ רויטרס: ר"מ איטליה סילביו ברלוסקוני יתפטר היום; ברלוסקוני מכחיש ■ היכנסו וצפו בעדכונים האחרונים על משבר החוב

החששות באירופה מחריפים היום (ב'): לאחר שבועיים של טלטלות פוליטיות ביוון - אשר נפתחו בהצהרה ממשלתית בדבר הליכה למשאל עם על תוכנית החילוץ, ונסתיימו בממשלת אחדות בהובלתו של בכיר לשעבר בבנק האירופאי האירופי - מגיע תורה של איטליה.

המשקיעים והאנליסטים מודאגים מאוד בגלל חובותיה של הכלכלה השלישית בגודלה באירופה (והשביעית בעולם), בהיקף של 1.9 טריליון אירו. ופינוי "הבמה המרכזית" על ידי יוון, מציבה את "ארץ המגף" היום במוקד.

קרן החילוץ האירופאית עלולה לא להספיק גם כדי להציל את יוון, קל וחומר את איטליה. עקב כך שולחים המשקיעים את התשואות על האג"ח איטלקיות ל-10 שנים לשיא כל הזמנים - 6.6%. זאת, לאחר שתשואת אג"ח אלו טיפסה ביום ו' ל-6.35%, תשואה גבוהה ב-1.5% ממה שאיטליה שילמה על אותן האיגרות רק בקיץ האחרון.

"לאיטליה יש המון בעיות מערכתיות", מסביר טאנוס ומווקידיס (Thanos Vamvakidis), מנהל השקעות במריל לינץ'. "היא גדולה מידי כדי ליפול, וגדולה מידי כדי להצילה מקריסה. השווקים לא מאמינים לברלוסקוני".

ברלוסקוני ופפנדריאו מתפטרים?

בתוך כך, דיווח של "רויטרס" משעות הצהרים מפיח תקווה בשווקים, לפיו ראש הממשלה האיטלקי סילביו ברלוסקוני יתפטר מתפקידו. הדיווח, שהגיע לידי "רויטרס" משני עיתונאים המקורביו לראש הממשלה האיטלקי, ממתן את הירידות בבורסות אירופה ומחזיר את התקווה למשקיעים.

ברלוסקוני נתפס בעיני רבים כראש ממשלה לא אמין ולא רציני, בין היתר בשל שערוריות המין בהן הסתבך (מסיבות ה"בונגה בונגה" הידועות לשמצה וכן החשד שקיים יחסים אסורים עם קטינה). לפיכך, התפטרות ברלוסקוני, אם אכן זו תתרחש, נתפסת כצעד טוב בשווקים בדרך לפתרון משבר החוב באיטליה.

ברלוסקוני, אגב, הכחיש את הידיעות על התפטרותו.

גם דיווח של ה-BBC גורס כי ראש הממשלה היווני פפנדריאו, צפוי להתפטר בקרוב מאד, לקראת הקמתה של ממשלת אחדות ביוון (פירוט בהמשך).

עדכונים אחרונים על הסלמת משבר החוב באירופה

ירידות בבורסות אירופה: התשואות על האג"ח של איטליה - 6.6%

שר החוץ של רוסיה: "מדינות ה-BRIC מוכנות לסייע לאירופה"

לחץ באירופה: "קרן החילוץ היא לא 'בזוקה' אלא אקדח מים"

סגן נשיא הבנק האירופי לשעבר מועמד לראשות ממשלת יוון

HSBC: "משבר החובות באירופה יגרום למיתון עמוק"

ממשלת אחדות ביוון - מה חושבים על זה המומחים בשוק?

איטליה בלחץ? "ביקשה מקרן המטבע לפקח על תקציבה"

תשואה של 7% - נקודת אל-חזור

"אם תשואת האג"ח ל-10 שנים של איטליה תגיע ל-7% - זו נקודת אל-חזור", אמר ל"ניו יורק טיימס" מארק מקורמיק, אסטרטג מט"ח ב-Brown Brothers Harriman. "כבר היום התשואה מדאיגה".

כאמור, הכלכלנים באירופה מודאגים מאד ממצב שבו תשואות האג"ח של איטליה ימשיכו לעלות, מה שיקשה עליה לגייס הון מהמשקיעים ולמחזר את חובותיה העצומים. חששות אלו כבר התממשו בחודשים האחרונים, כאשר הממשלה האיטלקית נסתייעה בבנק המרכזי האירופי בהנפקות אחרונות שסבלו מביקושי חסר, במטרה למתן מעט את עליית התשואות.

"ברגע שהתשואות על האג"ח קצרות-הטווח עולות בקצב מהיר יותר מהתשואות על האג"ח ארוכות-הטווח זה מעיד על כך שאנחנו בבעיה", מזהירה קתלין ברוקס, מנהל השקעות בפורקס. "זה מראה שלמשקיעים אין שום אמון שאיטליה תחזיר את הכסף שהיא חייבת להם".

מרימים לקרן

לאחר הקשיים בגיוסי ההון והחובות התופחים, ביקש ר"מ איטליה ברלוסקוני בחשאי מקרן המטבע הבינלאומית (IMF) לפקח על תקציבה הממשלתי - פיקוח אשר נכנס לתוקף בפורום ה-G20, בסוף השבוע האחרון.

בין היתר, נזכיר, תעקוב קרן המטבע אחר הרפורמה בפנסיה של עובדי הציבור באיטליה, ההפרטות והרפורמות בשוק העבודה. מקור אירופי בכיר מסר לסוכנות AP כי ר"מ איטליה סילביו ברלוסקוני נכנע ללחץ מנהיגי ה-G20 בעוד ממשלתו ניצבת על סף התפרקות. המקור ציין כי בניגוד לאולטימטום שהוצב ליוון, אשר בעקבותיו בוטל משאל העם במדינה, הדיונים עם איטליה התנהלו ברוח טובה.

סלט יווני

העיניים מופנות כיום לאיטליה, אולם רק לאחר ימים של סערה בשווקים בגין טלטלות פוליטיות ביוון. לאחר שלפני כשבוע וחצי הכריז ר"מ יוון גיאורג פפנדריאו על ביצוע משאל עם על תוכנית החילוץ השנייה שלה, חזר בו האחרון מהצהרתו ונפנה להקים ממשלת אחדות - שתונהג ככל הנראה על ידי לוקאס פפנדימוס, לשעבר סגן נשיא ה-ECB.

אולם, למרות ביטול משאל העם ביוון - שמגביר את הסיכוי כי זו תקבל נתח כספי נוסף באמצע החודש, בהיקף של 8 מיליארד אירו - עדיין מתקשים קברניטי אירופה להגיע להסכמה על הצעדים האקוטיים בפיתרון משבר החוב: אופן מינוף קרן החילוץ לכטריליון אירו (1.4 טריליון דולר), והדרכים לגייס אשראי למערכת הפיננסית בגין "תספורת" יוונית.

קברניטי אירופה בלחץ

שר האוצר של גוש האירו נפגשו אתמול כדי לדון בנושא, ודיווחים ב"פיננשל טיימס" גורסים כי פורום כלכלות ה-G20 יתכנס שוב לאחר המפגש בסוף השבוע האחרון, שלא היה מספק.

המטרה לפגישות הקברניטים: להגיע להסכמה על הרחבת קרן החילוץ האירופאית, במטרה לספק מסגרת הון נזיל למערכת הבנקאים ביבשת לעיתות חירום. אולם המרחק ממינוף הקרן להיקף כזה, אשר על פי דעתם של מומחים פיננסים דוגמת נוריאל רוביני ופול קרוגמן יהווה ה"בזוקה" הדרושה לאישוש כלכלת אירופה, עדיין רחוק מאד.

"אולי מינוף קרן החילוץ יהווה 'בזוקה', אבל בינתיים היא נראית יותר כמו אקדח מים", מסביר חואקים פלס (Joachim Fels), מנהל השקעות במורגן סטנלי, שהוסיף והזהיר: "אל תצפו בדריכות לקרן הזו".