הגיע הזמן לפעול

משרד התקשורת הבטיח לאנשי האוצר להקים ועדת תדרים ולקדם את תחום הדור הרביעי

בחודשים האחרונים תהינו כאן מדוע משרד התקשורת, בראשות השר משה כחלון, אינו מקדם את נושא הדור הרביעי בסלולר במדינת ישראל. מישהו החליט כנראה לא לעסוק בנושא הזה, למרות כל הסיכומים עם משרד האוצר ובניגוד משווע לאינטרס של המפעילים, של הציבור ושל החברות הסלולריות.

העובדה שמשרד התקשורת אינו מקדם את נושא הדור הרביעי צריכה להגיע לשולחנו של מבקר המדינה. לא יכול להיות שהמשרד, שהאינטרס העיקרי שלו צריך להיות פרסום מכרז להקצאת תדרים לדור הרביעי, שיהיה לטובת שוק הסלולר כולו, ישקול שיקולים זרים וצרים לכאורה ויימנע מלקדם את אחד הנושאים החשובים ביותר בסדר היום הכלכלי-תקשורתי - רק בגלל שכמה בעלי הון לוחצים שם על מישהו.

להסיר את המסכה

כדי להסיר אחת ולתמיד את המסכה מעל פניהם של גורמים במשרד התקשורת, שממשיכים לטעון כי העובדה שהמכרז אינו מתפרסם נעוצה אך ורק בסיבות טכניות, חושף "גלובס" את המסמך המלא, המסכם את עבודת הצוות הבין-משרדי המשותף למשרדי האוצר, הביטחון והתקשורת.

להלן עיקרי המסמך שנחתם ב-13 ביולי השנה, ואשר נושא את הכותרת "סיכום פינוי תדרי דור רביעי והקצאתם למפעילי רט"ן (מפעילי סלולר - ג.פ.)". וכך נכתב: "בהמשך להחלטת הממשלה מספר 2025 להגברת ניצול תשתיות לשימושי תקשורת מיום ה-15 ביולי 2010, הוקם צוות בין משרדי לצורך בחינת היישום של פינוי תדרים לטובת פעילות של דור רביעי בסלולר, אשר החל את עבודתו ביום ה-30 באוגוסט 2010.

"במסגרת עבודת הצוות, הוצגו ונותחו, בין היתר, הנושאים הבאים: הכיוון הטכנולוגי והצרכים העתידיים בתחום; בחינת חלופות אפשריות במסגרת התדרים הפנויים; השוואה בינלאומית; הוצגו עמדות חברות הסלולר ותוכניותיהן העתידיות בתחום; ונבדקו העלויות לצה"ל ועלויות פינוי תדרים מהעבר".

בסיכומו של דבר, וכדי לאפשר הקצאת תדרי דור רביעי לחברות הסלולר, סוכמו בין משרד התקשורת למשרד האוצר הנושאים הבאים:

1. תוקם ועדת מכרזים על ידי שר התקשורת בהשתתפות שני נציגים של משרד האוצר, או יורחב כתב המינוי של ועדת המכרזים הנוכחית עד יום ה-1 באוקטובר 2011.

2. במכרז יוקצו פסי תדרים בתחומי התדרים הבאים: 2,500 מגה הרץ ו-1,800 מגה הרץ.

3. מחיר המינימום עבור כלל התדרים במכרז ייקבע במשותף ולא ירד מ-1.5 מיליון שקל למגה הרץ.

4. הסעיף מדבר על הקצאת תדרים למפעילים הקיימים כמו פרטנר וסלקום, שיש ברשותם תדרים בתחום ה-1,800 מגה הרץ ובתחום ה-2,500 מגה הרץ. לחברות האחרות יוקצו תדרים כפי שייקבע במסגרת ועדת המכרזים ובהתאם לקביעת השר בעת הקמת ועדת המכרזים.

5. בהתאם למדיניות הממשלה, יפעל משרד התקשורת ככל שיידרש, כך שיינתנו ההקלות והעדיפויות הדרושות למפעילים שהחלו לספק תדרי דור שלישי בפסי התדרים שבהם זכו במסגרת המכרז האחרון.

6. משרד התקשורת מתחייב לפעול לפינוי חברת בזק מתדרי ה-2,500 מגה הרץ עד ליום פרסום המכרז.

7. המכרז יפורסם עד ליום ה-1 במאי 2012.

8. אם צה"ל לא יפנה את כלל התדרים עד למועד היציאה למכרז, הקצאת התדרים תיעשה באופן מדורג כפי שתחליט ועדת המכרזים, כאשר במסגרת המכרז יפורסמו המועדים שבהם יוקצו הרצועות לזוכים.

9. סיכום זה מותנה בכך שתושג הסכמה בין משרדי האוצר והביטחון בנושא פינוי התדרים בתחום ה-2,500 מגה הרץ עד ליום 30 בספטמבר 2011.

חומר הגלם של התעשייה

על המסמך חתמו ערן פולק, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ומנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל.

לא צריך את המסמך כדי להבין שישראל בפיגור בהקצאת תדרי דור רביעי. לאחרונה פורסם בעיתונות העולמית מחקר שמראה כי למעלה מ-100 מדינות כבר הקצו תדרי דור רביעי למפעילים הסלולריים.

מדינות בכל העולם מבינות את הצורך בהקצאת תדרים, שהם המשאב וחומר הגלם המרכזי לכל מפעיל סלולרי, ובלעדיהם התעשייה אינה יכולה להתקדם לשום מקום.

הסדרה והקצאה של תדרים היא מאבני היסוד של עבודת משרד התקשורת, וחבל שמי שמנהל את המשרד אינו מבין עד כמה חשוב לשחרר תדרים.

כל מי שקורא את המסמך יכול להבין דבר אחד ברור: ועדת התדרים טרם הוקמה, למרות הסיכום המפורש בין המשרדים. נכון שעל פי המסמך יש עדיין זמן להקצאת התדרים (1 במאי 2012), אבל כולנו מכירים את העבודה של משרד התקשורת, שהיא לעיתים איטית ומסורבלת, ולכן כל דחייה מעמידה בספק את מימוש הסיכום.

אם משרד התקשורת היה עושה את עבודתו בצורה מהירה ופשוט מקצה תדרים, לא היה כל צורך בסיכומים ומשרד האוצר לא היה יושב לו על הצוואר.

הגיע הזמן שמשרד התקשורת יפסיק לבקש מהאוצר תקנים לטובת יישום מהלכים רגולטוריים ויחל למלא את תפקידיו האלמנטריים.