פסיפיק דרילינג של עידן עופר תגייס 54 מיליון דולר

עידן עופר גורר את הצי הפרטי לניו-יורק: Pacific Drilling, מפעילת ספינות הקידוח במים עמוקים, תונפק לפי שווי של 1.9 מיליארד דולר בוול סטריט

אולי זו הנפקת גרופון (שהדעות על עתידה עדיין חלוקות), ואולי זה חג המולד המתקרב. מה שזה לא יהיה - שלוש חברות ישראליות (או כאלו בעלות זיקה ישראלית) עושות בימים אלו את דרכן לוול סטריט. אימפרבה של שלמה קרמר אמורה לתמחר את מניותיה מחר בלילה, WhiteSmoke סוגרת קצוות אחרונים לקראת הפיכתה לציבורית, ועכשיו הצטרפה אליהן Pacific Drilling מבית היוצר של עידן עופר.

תזכורת קצרצרה. פסיפיק דרילינג, המפעילה ספינות קידוח במים עמוקים, השלימה לפני כשבעה חודשים הנפקה פרטית של מניותיה לציבור של משקיעים בארה"ב ומחוצה לה. החברה הנפיקה 60 מיליון מניות לפי מחיר של 10 דולרים למניה, גייסה 600 מיליון דולר ורשמה את המניות למסחר בבורסה שמעבר לדלפק בנורבגיה. החברה הונפקה אז לפי שווי של כמעט 2 מיליארד דולר, והמפולת בשוקי ההון לא ממש עשתה לה טוב. פסיפיק דרילינג איבדה מאותה הנפקה 13%. במסגרת ההנפקה הפרטית, התחייבה החברה לרשום את המניות למסחר בבורסה מרכזית. כעת בהתאם לתוכניות, נרשמת החברה בוול סטריט.

פסיפיק הגישה הבוקר (לפי שעון ארה"ב) לרשות ני"ע האמריקנית טיוטת תשקיף ראשונה, שלפיה ברצונה להנפיק 6 מיליון מניות לפי מחיר שינוע בטווח שבין 8-10 דולרים, וכך לגייס בממוצע 54 מיליון דולר. מניית החברה נסחרת כרגע בנורבגיה, לפי מחיר של 8.85 דולרים, וזה אומר שהגיוס בשוק ההון האמריקני יתבצע פחות או יותר לפי השווי שנקבע לחברה בשוק הנורבגי - 1.9 מיליארד דולר.

את ההנפקה ילוו שישה בנקי השקעות, והשניים שישמשו כחתמים ראשיים הם מורגן סטנלי ודויטשה בנק. ארבעת הנותרים די אלמוניים. אם וכאשר תתבצע ההנפקה כמתוכנן, תירשם מניית פסיפיק דרילינג למסחר בבורסת ניו יורק תחת הסימול PACD, ואם תמומש אופציית ה"גרין שו" (חיתום יתר) תגייס החברה לקופתה 8.1 מיליון דולר נוספים.

העובדה שפסיפיק דרילינג הופכת שוב לציבורית - תלוי איך מסתכלים על זה - אינה מהותית כמו העובדה שהתשקיף שהגישה מגלה לא מעט על נתוני החברה (נתונים שלא נחשפו במסגרת רישום המניות למסחר בבורסה הנורבגית).

צבר הכנסות של 2.2 מיליארד דולר

לפסיפיק דרילינג, כך מתברר, אין עדיין הכנסות, ודוחותיה מתחילים רק משורת ההוצאות. אשתקד רשמה החברה הפסד תפעולי של 20.1 מיליון דולר, ואילו במחצית הראשונה של השנה עמד ההפסד התפעולי על 24.1 מיליון דולר (ראו גרף). קופת החברה, כאמור, יחסית מרופדת לאחר הגיוס האחרון, והון החברה מהווה 78.1% מסך המאזן.

לפסיפיק דרילינג, שהתאגדה בלוקסמבורג ויצאה לדרכה רק לפני חמש שנים, יש צי של שישה כלי שיט המשמשים לביצוע קידוחים ימיים במים עמוקים, ומתן תחזוקה לאותם תהליכי קידוח.

מתוך שישה כלי שיט אלו, שלושה כבר נמסרו ללקוח, ושלושת הנותרים יימסרו עד ספטמבר 2013. מתוך השלושה שכבר נמסרו, רק אחד עובד, ואילו השניים הנותרים עדיין מצויים בשלבי התאמה לצורכי הלקוח. זו הסיבה מדוע אין לחברה הכנסות, והנתון העיקרי שכן מצביע על עתיד השורה העליונה הוא צבר ההזמנות. זה עומד כרגע על 2.2 מיליארד דולר, והוא מגלם את ההכנסות שיהיו לחברה מארבעה מתוך ששת כלי השיט - כלי שיט שהוזמנו על-ידי חברות האנרגיה שברון האמריקנית, טוטאל הצרפתית ופטרובראס הברזילאית.

בעלת השליטה בפסיפיק דרילינג היא חברת Quantum Pacific שלה יש 71.4% מההון. Quantum Pacific, שהתאגדה במקלט המס גיברלטר, מצויה בבעלות עידן עופר, מבעלי השליטה בחברה לישראל (החברה שמחזיקה בכי"ל ובצים). כיו"ר פסיפיק דרילינג מכהן רון מושקוביץ, שמכהן במקביל כדירקטור בחברה לישראל, והיה בעברו סמנכ"ל הכספים של אמדוקס.

המספרים של pacific drilling
 המספרים של pacific drilling