פיצוי של 180 אלף שקל לאדם שזוכה מאלימות כלפי אשתו

זאת לאחר שהתברר כי האישה בדתה את המעשים מלבה ו"ביימה" את הפגיעות בה, וכי רשויות התביעה התרשלו בבדיקת גירסתה

המדינה תפצה ביותר מ-180 אלף שקל אדם שזוכה זיכוי מלא מכתב אישום חמור שייחס לו עבירות אלימות קשות כלפי רעייתו, לאחר שהתברר כי האישה בדתה את המעשים מלבה ו"ביימה" את הפגיעות בה, וכי רשויות התביעה התרשלו בבדיקת גירסתה - כך קבעה שלשום (ב') שופטת בית משפט השלום בנצרת, כרמלה האפט. הפיצוי נפסק מכוח תקנות הפיצויים של חוק העונשין, הקובעות תקרת מקסימום לפיצויים.

"על התביעה היה לערוך חקירה יסודית ומקיפה יותר, ויש לקבוע כי החקירה לא נוהלה באופן ראוי וסביר", קבעה השופטת, שציינה כי לבעל שזוכה, סלימאן אבו-תאיה, נגרם נזק מעצם פתיחת ההליך הפלילי נגדו, ממעצרו ומניהולו הארוך של המשפט.

"לאבו-תאיה נגרמו נזקים רבים במהלך מאבקו להוכיח את חפותו, ואלה לא באו לידי ביטוי רק בפגיעה בשמו הטוב, במעמדו ובפרנסתו, אלא בצורך להוכיח, בעשר אצבעותיו ושל באת-כוחו דאז (עו"ד תמי אולמן. ח',מ'), את האמת - חרף העובדה כי חובה זו הייתה מוטלת על התביעה, וחרף העובדה כי סימני השאלה ריחפו באוויר משלב מוקדם יחסית. ומי יישא בנזק מלחמתו זו?", כתבה השופטת.

עוד נקבע כי הפרקליטות ניהלה את ההליכים הפליליים באופן שהכביד על הנאשם, בין היתר בכך שהיא לא ייחסה חשיבות מספקת לחוות-דעת שהיא עצמה ביקשה מפרופ' יהודה היס, מנהל המכון לרפואה משפטית, שהראתה כי קיים חשד ממשי כי מדובר בעלילת-שווא שהמציאה האישה נגד בעלה.

"לו הייתה התביעה מקבלת את מסקנותיו של פרופ' היס, או לכל הפחות נזעקת משלב זה - היה נחסך מהמבקש הצורך להזמינו אל דוכן העדים מטעמו", נקבע.

כתב האישום החמור נגד אבו-תאיה הוגש על-ידי פרקליטות מחוז הצפון (פלילי) במארס 2003 וייחס לו שורה ארוכה של מעשי אלימות כלפי רעייתו בין השנים 2002-206. בין היתר נטען נגדו כי היכה אותה פעמים רבות, גם כאשר הייתה בהריון, כיבה סיגריות על גופה, השליך עליה חפצים ופגע בה בדרכים נוספות.

ב-30 ליוני 2009 זיכתה השופטת כרמלה האפט את אבו-תאיה מכל המיוחס לו. השופטת הסבירה כי בתחילת הדרך האמינה לגירסת המתלוננת, שאף הציגה תמונות שהדגימו את הפגיעות הקשות בה, אך במהלך המשפט הוכח חד-משמעית כי החבלות על גופה של הרעיה לא יכלו להיגרם במועדים שטענה הרעיה שהתרחשו. בהמשך דחה בית המשפט המחוזי בנצרת את ערעור המדינה על הזיכוי.

במשפט בו זוכה יוצג אבו-תאיה בידי עו"ד תמי אולמן, ובבקשת הפיצויים הוא יוצג בידי עו"ד איתן ענבר.

עו"ד ענבר מסר כי הפיצוי שנפסק לטובת אבו-תאיה נפסק מכוח תקנות הפיצויים של חוק העונשין, שקובעות תקרת מקסימום לפיצויים. לדברי ענבר, "בכוונת אבו-תאיה להגיש גם תביעה אזרחית לפיצויים נגד המדינה והמתלוננת, על סך כ-3 מיליון שקל, בימים הקרובים".