אל מול המשבר: האם מניות הזהב מתחילות להוביל את השוק?

מדד HUI של מניות הזהב רושם ביצועי יתר ביחס לשוק המניות הכללי מאז מחצית אוקטובר, וחסידי המתכת הצהובה בטוחים שהיא בדרך להתבסס בעמדת הובלה

האם מניות הזהב מתחילות להוביל את השוק? חסידי המתכת ומשקיעים אחרים סבורים כי ייתכן שהגיע הזמן.

שוק המניות הסוער של השבוע שעבר הסתיים בירידה של 2.48% במדד 500 S&P, אבל חוזה הזהב לדצמבר בבורסת CME בשיקגו עלה ב-0.48%, ומניות הזהב שמיוצגות על ידי מדד NYSE Arca Gold Bugs (סימול HUI) סגרו את השבוע בעלייה של 1.37%.

מה שאומר שמדד זה שבר את רצף הירידה שלו מאז 8 בספטמבר. וחשוב יותר למשקיעים - הוא אישר מגמה של ביצועי-יתר ביחס לשוק המניות הכללי, שהחלה במחצית אוקטובר.

אתר האינטרנט Trader Dan's Market View הבחין בכך ביום חמישי שעבר, כאשר הציג גרף מרשים של מדד HUI מול 500 S&P וכתב כי "העליות במניות הכרייה עוקפות את העליות בשוקי המניות הרחבים, ואילו הירידות הן מתונות יותר. זה יהיה שינוי נעים אם יותר ויותר משקיעים יתייחסו אל מניות הזהב והכסף כאל החזקות מגננה באקלים הכלכלי הנוכחי".

ביום ו' שעבר חיזק האתר את המסר שלו: "משקיעים רבים הגיעו למסקנה שמגזר הכרייה נסחר בתת-ערך באופן כללי, בהתבסס על הביצועים הטובים של כמה חברות והעובדה שהן מעלות דיבידנדים".

עוד נאמר ש"התוצאה היא מגמה של סגירת הפער שנוצר בספטמבר, כאשר מניות הזהב והכסף ירדו בשיעורים חדים. בשבוע שעבר, מדד HUI ביצע את הפלישה הראשונה שלו לפער הזה. השבוע (הכוונה לשבוע שעבר) היו משקיעים שהמשיכו לדחוף אותו. למדד יש כעת הפוטנציאל לבצע גיחה לרמת 600 נקודות, ואם יגיע אליה, הפיגור ביחס לשוק הכללי ייסגר לחלוטין. זה יהיה ניצחון חשוב של השוורים".

דברים אלו נאמרו על ידי הכותב נורציני (Norcini), הנחשב לחסיד ידוע של ההשקפה לפיה מניות הזהב נפלו קורבן למשחק מאסיבי של קרן גידור לא מזוהה, שקנתה זהב פיזי ומכרה בחסר מניות זהב. הוא וחסידי זהב אחרים חושדים שזה ההסבר לביצוע העלוב של מניות הזהב ביחס למתכת עצמה בחודש יוני, למשל.

עוקף את ביצועי המתכת עצמה

מאז, מניות הזהב עלו ב-29% (מדד HUI) עד תחילת ספטמבר, בדומה לעלייה של הזהב עצמו ובהרבה מעל העלייה של ה-500 S&P. זה היה נחמד, אבל חסידי מניות הזהב הוותיקים זוכרים בגעגועים את הימים שבהם המניות עקפו את ביצועי המתכת דרך קבע, לעיתים בשיעורים ניכרים.

זה בדיוק מה שקרה מאז השפל של 20 באוקטובר במחיר הזהב, ועד יום ו' האחרון. החוזה לדצמבר עלה ב-9.1% ואילו מדד HUI עלה ב-16.1% (S&P עלה באותה עת ב-3.1%).

העלייה במניות הזהב מניחה, כמובן, שגם מחיר הזהב יעלה. האיתותים כאן חיוביים במידה סבירה. ביום ב' שעבר, עלון המשקיעים הסמכותי Gartman Letter, שמשרת משקיעים מוסדיים, העלה את החשיפה לזהב בתיק ההשקעות לדוגמה שלו ב-50%. ביום ו' היה התיק הזה מושקע ברמה מדהימה של 91% במשחקי זהב למיניהם, רובם בגידור של אירו וליש"ט.

Gartman Letter נוטה דווקא להקניט את חסידי מניות הזהב, אבל מסתבר שהבעלים שלו, דניס גרטמן, אוהב בעצמו להשקיע בזהב.

גם כמה אנליסטים טכניים אופטימיים ביחס למניות הזהב. כך למשל כתב פרטין פרינג, אנליסט ניתוח טכני, בטור האחרון שלו כי "תעודת הסל GLD שברה באחרונה את קו ההתנגדות שלה. אפשר לטעון שהבסיס שנוצר בספטמבר-אוקטובר יצר 'כתף' לעלייה אפשרית ל'ראש' ואחריו ל'כתף השנייה'. אם כך יהיה, הגאות של סוף אוקטובר מעל 'הכתף הימנית' הייתה חיובית מאד". בייחוד, אולי, לגבי מניות הזהב.

*** כל הזכויות שמורות ל-marketwatch.com 2011