הצבעתם? "הבחירה בים המלח תזקיף קומתה של ישראל"

מחר מסתיימת ההצבעה - האם ים המלח שלנו יהיה בין 7 פלאוי העולם החדשים? ■ בישראל גורסים שהוא כבר נמצא בעשירייה הראשונה ■ הצביעו והשפיעו!

קצת שפוף עם אופציה לחזור ולהזדקף - כך אפשר לתאר את מצב הרוח של ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטיבינוף היום (ה') בצהריים, בעת שהוא ישב והתקשר לחברים בארץ ובעולם למען ימהרו וישכנעו את חבריהם שלהם להצביע לים המלח בתחרות לבחירת שבעת פלאי תבל. (להצבעה - לחצו כאן).

בין החיוגים, הבשורות שהגיעו מבית המשפט העליון והצרות של נשיא המדינה לשעבר קצב, סימנו לו שיש כנראה מקומות נמוכים יותר מים המלח.

"מצב הרוח לא להיט. הרי הוא לא אנס רק את א'. הוא אנס גם את מ'- היא מדינת ישראל. הוא עשה את זה לכולנו. באמת שעכשיו מגיע לנו לזכות מחר בערב בהכרה המיוחלת, להיות בין 7 פלאי תבל, ולהזקיף את קומתה של המדינה הזאת אחרי הבושה של קצב. הלוואי שזה יקרה, כי זה באמת מגיע לנו", אמר בשיחה עם "גלובס".

התחרות תגיע לשיא הערב, כשברנרד ובר, השווייצרי שמוביל את הקרן הפרטית שייזמה את התחרות, יודיע בחגיגיות על 7 האתרים שייכנסו אל הרשימה היוקרתית. ים המלח נכנס לרשימת 28 האתרים האחרונים שמתמודדים על מקום ברשימה המנצחת. בישראל גורסים שהוא כבר נמצא בעשירייה הראשונה.

"קיבלתי רמז שהמצב שלנו טוב, שאנחנו בין העשרה הראשונים, אבל כדאי להגביר את המאמצים, לעשות יותר ולהרחיב את קהל המצביעים", הסביר ליטבינוף. הוא כבר התקשר לאמנים וביקש שיקראו בהופעותיהם לקהל להצביע לים המלח, ופנה גם למפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, בבקשה שירתום את שוטריו למען המטרה.

"אתמול קיבלתי מהרל"שית שלו מסרון ולפיו המפכ"ל הורה לכל הקצונה הבכירה לשלוח אס.אם.אסים ולהצביע. ראשי רשויות מקומיות בכל הארץ תלו שלטים בכניסה לערים וליישובים בקריאה לתושבים להצביע. יש היענות".

לא ברור כמה הצביעו עד כה. לפי הערכות, כדי לזכות במקום ברשימה הנחשקת, דרושים בין 300 ל-400 מיליון קולות. העובדה שגם הרשות הפלסטינית וירדן שותפות למערכה על ההכרה הבינלאומית בים המלח, מגדילה את הסיכוי של האתר לזכות בקולות של מצביעים מהעולם הערבי.

"מתעוררים בדקה ה-90"

ליטבינוף מעיד שהישראלים התעוררו רק בשבועות האחרונים, כשהמרוץ אל ההכרה המיוחלת נפתח כבר לפני כשנתיים. "כולם מתעוררים כאן רק בדקה ה-90, כמו שהם ממהרים לקנות כרטיס להופעה הכי מאוחר שאפשר. אוהבים את הריגוש של הרגע האחרון. פתאום זה נהיה בוער וחשוב ומתחילה להיות התלהבות".

* באמת ובתמים עשינו הכל כדי שים המלח יזכה בתחרות הזאת?

"גם אם נזכה בתחרות, אני חושב שהיינו יכולים להתאמץ יותר ולעשות יותר ומוקדם יותר. עדיין אני אומר את הדברים בזהירות. יש לי כל מיני תחושות בבטן לגבי זה, ואני מעדיף להביע את זה רק אחרי שיפורסמו התוצאות. הלוואי שנזכה ולא אצטרך לומר את שעל לבי".

* הציבור אדיש? הציבור אשם?

"לא הציבור. הוא מתגייס למה שמגייסים אותו. אם יש עניין לאומי ומגייסים אותו אליו - הוא בא. הכרה בינלאומית במקום כמו ים המלח היא דבר חשוב. אם היו מציגים לו את זה לפני זמן רב ומסבירים לו את החשיבות שבהכרה כזאת, הציבור היה מתגייס הרבה קודם".

ליטבינוף לא יודע מי אמור לקבל את ההודעה על הזוכים בתחרות. הוא מבין שהיא אמורה להימסר מחר (ו') בסביבות השעה 9 בערב, שעון ישראל. בכל מקרה, הוא מתכוון לעקוב גם אחר הפרסומים בתקשורת. "הם אמורים להתקשר למישהו, כי לא יהיה טקס כמו באירוויזיון. אולי יתקשרו למשרד התיירות או למשרד ראש הממשלה. לא ברור לי למי".

* ומה אם הם לא יתקשרו?

"יהיה רע מאוד. ים המלח ייכנס שוב לתרדמת עמוקה, נקיץ מהחלום להכפלת מספר התיירים מ-1.5 מיליון איש בשנה ל-3 מיליון, מהפיתוח התיירותי, מחידוש תשתיות, משיקום האזור. המדינה לא תשים את המקום הזה במקום ראוי בסדר העדיפויות שלה, כי יש למנהיגים שלה יש דברים אחרים על הראש. נחזור להיות החצר האחורית. ייגמר העידן שבו מדברים על ים המלח יותר מאשר על מפלס הכנרת".

* אז מה אתה היום, יותר חרד או יותר מקווה?

"יותר שניהם".

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, לעומת ליטבינוף, משוכנע שבכל מקרה ים המלח כבר זכה, ומקום ברשימת 7 פלאי תבל הוא רק נקודה לפה או לשם. "עשינו קמפיין חובק עולם, חשפנו את ים המלח למיליארד איש. עשינו את שלנו בגדול, הרווחנו בענק".

"השמש תזרח גם למחרת"

לדברי השר, "לקחנו גימיק של קרן פרטית שעשתה תחרות, ומינפנו באמצעותו את ים המלח שלנו בהשקעה כספית זעומה של גרוש וחצי". הוא אמר היום בשיחה עם "גלובס", רגע לפני שנכנס לפגישה עם שר התיירות הצרפתי, פרדריק לפבר, במסגרת ביקורו בפריז. לדבריו, גם בפגישה הוא יבקש מעמיתו לתמוך בהצבעה לים המלח.

* ואם כל המאמצים לא יועילו?

"לא יקרה כלום. השמש תזרח גם למחרת, הים ימשיך להיות כחול ועולם כמנהגו ינהג".

* האגן הצפוני ימשיך להתייבש, החלק הדרומי ימשיך לעלות על גדותיו והתוכניות לשיקום ימשיכו להתעכב?

"יש סחבת, ומשרד האוצר מאוד לא בסדר בעניין הזה. הוא חייב להפסיק עם השטויות שלו ולקדם את התוכניות. הצעתי יחד עם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, תוכנית מסודרת. הובלתי אותה, הצגתי אותה, והיא מתעכבת כבר 4 חודשים באוצר. חבל שמנסים להמציא שם את גלגל האופניים מחדש".

הוקם צוות סביבתי-תעשייתי: "אין קיום לתעשייה שאינה ידידותית לסביבה"

השולחן העגול לצמיחה ירוקה התכנס היום (ה') לראשונה כדי לדון בגיבוש מדיניות כוללת לקידום התעשייה, הייצור והמגזר העסקי בדגש על התייחסות להיבטים הסביבתיים. את דיוני השולחן, שהוקם על-פי החלטת ממשלה, ובעקבות הצטרפות ישראל לארגון ה-OECD, מובילים מנכ"לית אינטל ישראל, מקסין פסברג; מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, אלונה שפר-קארו; מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, וממנכ"ל עמותת חיים וסביבה, נאור ירושלמי.

הצוות עתיד להמליץ בתוך כחצי שנה לממשלה על מדיניות כוללת בתחומי החדשנות, הייצור והצריכה הירוקה, ובכך לקדם מהלכים שאולי יהיה בכוחם להפחית את המתח השורר בין חלק מגופי התעשייה לבין הארגונים הירוקים, אחרי שנים ארוכות של מאבקים שמקורם בזיהום נחלים, פגיעה באיכות האוויר, והרס של ערכי טבע.

"העולם הופך למערבי, והעלייה בביקוש למים, לחומרי גלם ולאנרגיה ישפיעו על הכלכלה העולמית ועל הסביבה גם יחד", אמר השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. "נהיה כאן צפוף יותר ויותר, כך שהמעבר לצמיחה ירוקה אינו לוקסוס, אלא הכרח. יש לנתק את הקשר שבין עלייה באיכות החיים להרס הסביבה, להפסיק את המצב שבו שככל שהאנושות צומחת, היא מכלה יותר את איתני הטבע. הפורום הזה צריך לזהות את התמריצים שיובילו למצב שבו התעשייה הישראלית תשגשג, אך לא באמצעות פגיעה נוספת באיתני הטבע".

מנוע צמיחה

שר התמ"ת, שלום שמחון, התייחס אף הוא לדיוני הפורום החדש ואמר כי "אין קיום לתעשייה שאינה ידידותית לסביבה. התעשייה היא לא אויב של הסביבה, אלא פתרון לבעיותיה. בפני התעשייה העדכנית עומדת הזדמנות להגיע להישגים בנושא הסביבתי, שיכול להוות עבורה מנוע צמיחה. יש לממשלת ישראל עניין לפתח תעשיות סביבתיות שיהיו אור לגויים".

השבוע הגיש ה-OECD דוח ביצועים סביבתי ראשון על ישראל מאז שצורפה לארגון. הדוח בחן את המהלכים הסביבתיים של ממשלות ישראל בעשור האחרון, והמליץ על שורת צעדים להפחתת פליטת גזי חממה, בין היתר באמצעות הרחבת השימוש בתחבורה ציבורית, והסרת תמריצים להחזקת כלי רכב פרטיים.

תחרות שבעת פלאי תבל עשרת המועמדים הסופיים / צלם: רויטרס
 תחרות שבעת פלאי תבל עשרת המועמדים הסופיים / צלם: רויטרס