"ההיי-טק יכול לסייע בפתרון הבעיה החברתית בישראל"

ד"ר אייב פלד יו"ר NDS מאמין שצריכה לקום כאן חברת טכנולוגיה ענקית, מסביר איך החברה שהוא מוביל הצליחה לצמוח גם במציאות של האטה כלכלית ומקווה להנפיק את NDS מחדש ב-2012

ד"ר אייב פלד מתוסכל מתקרת הזכוכית של ההיי-טק הישראלי. "אין הרבה חברות שצמחו בישראל", הוא אומר, "למרות שיש הרבה מאוד המצאות וחדשנות, מספר החברות הגדולות - עם הכנסות של יותר ממיליארד דולר ובעלות בסיס טכנולוגי בארץ - הוא קטן".

פלד, היו"ר הפעיל של חברת NDS, פרש לאחרונה מתפקידו כמנכ"ל החברה. הוא ישתתף בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" במושב "אתגרים בהיי-טק הישראלי על רקע השינויים בעולם", בו ידונו בשאלה האם ישראל מאבדת את מקומה כמעצמת היי-טק.

בדיון ישתתפו גם ג'ורג' גילדר יו"ר George Gilder Fund Management; פרופ' סומיטרה דוטה, פרופסור לעסקים וטכנולוגיה INSEAD; זאבי ברגמן, נשיא ומנכ"ל נייס מערכות ואבי חסון, המדען הראשי במשרד התמ"ת. המנחה יהיה ד"ר כפיר לוצאטו, מנהל שותף בקבוצת לוצאטו.

בשנים האחרונות פלד מתגורר בלונדון, אולם הוא כיהן בעבר כבכיר באלרון הישראלית והוא מקפיד לעקוב אחרי התעשייה המקומית. "במבחן התוצאה", הוא אומר, "יש את צ'ק פוינט, אמדוקס, נייס ואת קומברס שגם היא הייתה גדולה - אלה כמה הצלחות, אבל ביחס להתחלות שיש בישראל וליכולת להצמיח חברות - זה סיפור שהיה יכול להיות הרבה יותר משמעותי".

בוויכוח הנצחי - האם סטארט-אפים צריכים לשאוף לאקזיט או לבנות "נוקיה ישראלית", פלד מצדד באופן מובהק בעמדה השנייה. "יש מקום להימכר רק אם אתה חושב שהחברה תצליח יותר בתוך חברה גדולה", הוא קובע. "בתחום התקשורת, לישראל יש רקורד יוצא מהכלל.

"האחים יהודה וזהר זיסאפל למשל יכלו להיות סיסקו, אבל לא רק הם. יכלו לבנות פה חברת שבבים גדולה כמו ברודקום, כי יש חדשנות, רעיונות וטכנולוגיה, אבל איכשהו, לא השכילו לבנות פה חברות גדולות יחסית לפוטנציאל הענק".

את NDS, שמספקת ציוד הצפנה וגישה מותנית, וכן מוצרים ופתרונות דיגיטליים המיועדים לספקי טלוויזיה רב-ערוצית וספקי תוכן, פלד מגדיר כאחת מחברות ההיי-טק הגדולות שבסיסה בישראל. זאת למרות שרוב עובדיה בכלל נמצאים בחו"ל. "הרבה מאוד מהבסיס של NDS הוא בארץ, וגם חלק גדול מהמו"פ ומההנהלה. הלב של החברה, שזה אבטחת המידע - נעשה רק בארץ", הוא מסביר.

* אחת הבעיות היא שעלות של איש היי-טק ישראלי גבוהה מאוד ביחס לקולגות במדינות אחרות.

"ישראל אף פעם לא הייתה מקום זול. יש לישראל כוח אדם מאוד ייחודי עם יכולות חדשנות, והוא בהחלט נותן ערך מוסף גבוה. לעומת זאת, הבעיה שתמיד ראיתי בישראל היא שבכל תחום חם יש בארץ 15 חברות.

"הרבה פעמים חברות קמות מוקדם מדי, הן רואות את הפוטנציאל, אבל בכלל לא מבינות מספיק את השוק. כך היה למשל בשוק השירותים מבוססי מיקום. במקרים כאלה, אין מספיק כוח אדם שיתמוך בכל הסטארט-אפים, והרי צריך מסה כדי לצמוח".

* מה נדרש כדי לפתח חברת היי-טק ישראלית גדולה?

"ראייה גלובלית. לא ישר לרוץ ולמכור את החברה. הדבר השני - לא לחשוב שאפשר לעשות הכול רק מישראל ובישראל. אני חושב שלא מספיק מעריכים את הגלובליות ואת הניהול המקומי במדינות השוק השונות - לא תמיד לשלוח מנהל ישראלי לנהל בחו"ל זאת האופציה הכי טובה. אנשים מקומיים יכולים להיות ערים יותר לנעשה בשוק המקומי ולתת פידבק גם לפיתוח".

* יש מקום להתערבות ממשלתית?

"אני לא תומך גדול בהתערבות ממשלתית. הממשלה צריכה לתת תשתית של ייצור, אבל ברגע שהממשלה קובעת מה יצליח אין לזה רקורד טוב".

"הם עסוקים מדי"

העניין של פלד בישראל לא מסתכם רק בתחום המקצועי. בשיחה איתו מסתבר שהוא עוקב מקרוב אחרי המחאה החברתית. "שאלתי אנשים שלנו (מ-NDS) אם הם מחו, והם לפחות לא מחו. כנראה שהם עסוקים מדי", הוא אומר. על הקשר בין ההיי-טק לפערים בחברה, פלד אומר: "ההיי-טק כמובן יצר פער גדול, כי אנשים עשו הרבה מאוד כסף. מצד שני, הם גם סיפקו הרבה מקומות עבודה ושילמו הרבה מיסים למדינה. כך שאני כמובן לא חושב שההיי-טק הוא חלק מהבעיה, והוא אף יכול להיות חלק מהפתרון.

"אם תהיה פחות פרגמנטציה, יהיו גם יותר חברות שיצמחו מאשר כאלה שידשדשו. בכל מקרה, אני לא מומחה למחאה החברתית. אני חושב שיש לישראל הרבה מאוד בעיות שמובילות לזה, ובלי ההיי-טק אני מניח שהמצב היה יותר גרוע".

"ברגע שיהיה חלון הזדמנויות"

NDS נסחרה במשך עשור בנאסד"ק עד שנרכשה והפכה לחברה פרטית בתחילת 2009. שתי הרוכשות של NDS עלו לכותרות בחודשים האחרונים, כל אחת מסיבות שונות לגמרי - תאגיד המדיה של רופרט מרדוק, News Corp שמחזיק ב-49% בחברה (והיה בעל השליטה לפני הרכישה) התפרסם בעקבות פרשת האזנות הסתר (ראו בהמשך). קרן הפרייבט אקוויטי האירופית Permira התפרסמה בעקבות רכישות ומגעים לרכישות של מספר חברות ישראליות.

פרמירה רכשה לאחרונה את השליטה בחברת מוצרי ההשקיה נטפים ב-460 מיליון דולר. הקרן ניהלה מו"מ עם אי.די.בי של נוחי דנקנר לגבי רכישת כלל ביטוח, שהתפוצץ .

"פרמירה מחפשת חברות בתחומי צמיחה. בעקבות הניסיון עם NDS הם הכירו קצת את ישראל וראו את יכולות החדשנות", אומר פלד. לדבריו, הוא ורפי קסטן, מנהל התפעול של NDS שמוביל את הפעילות בישראל, מייעצים מדי פעם לחברות נרכשות פוטנציאליות בישראל באשר לניסיון שלהם כמנהלי חברה בבעלות קרן פרייבט אקוויטי.

כמו כל חברה שנרכשת על-ידי פרייבט אקוויטי, גם במקרה של NDS המטרה היא להשביח אותה ולהנפיק אותה מחדש. "אני מתאר לעצמי שברגע שיהיה חלון הזדמנויות, נעשה זאת", אומר פלד. "הכרזנו שזה יעד החל מפברואר 2012, וכשהעולם 'יירגע', אני מקווה שתהיה הזדמנות".

לדברי פלד, NDS מצליחה לצמוח בשנים האחרונות למרות המשבר העולמי ומכירותיה צפויות להסתכם השנה בקרוב למיליארד דולר עם EBITDA (רווח לפני ריבית, מס, פחת והוצאות אחרות) של יותר מ-300 מיליון דולר.

"מנועי הצמיחה שלנו הם השווקים המתפתחים, בעיקר במזרח הרחוק", אומר פלד. "בהודו חגגנו 20 מיליון בתי אב שמשתמשים בטכנולוגיה שלנו - 40% מהשוק, והחדשות הטובות הן שזו רק ההתחלה. גם בסין צמחנו, ובמקביל גם בארה"ב, שם התחרות הגוברת בין חברות הכבלים שאיבדו לקוחות הובילה אותן לחפש פתרונות חדשים, ונתנה לנו הזדמנות לחדירה לשוק".

פלד מציין שהחברה הרחיבה את המיקוד העסקי שלה. כיום היא לא מתמקדת רק בטלוויזיה, אלא פועלת גם בתחומים של שידורים בתשלום באמצעות אייפד או בסמארטפון. "זה תחום שהשקענו בו מאמץ ואנחנו כבר רואים בו הצלחה".

* איך אתה מסביר את זה שהפעילות שלכם לא נפגעת למרות ההאטה?

"למזלנו, בידור זה אחד הדברים האחרונים שאנשים מקצצים בהם, מה שאיפשר לנו להמשיך לצמוח למרות המשבר העולמי. גם הפיזור הגלובלי שלנו עוזר לנו".

"כל הרעש יצא"

ניוז קורפ, אחת מבעלות השליטה ב-NDS, נקלעה בתקופה האחרונה למשבר. התאגיד הסתבך בשערוריית האזנות הסתר בבריטניה ונאלץ לסגור את הצהובון news of the world, כאשר מרדוק נאלץ להתייצב למסור עדות בפני ועדה של הפרלמנט הבריטי.

עד כמה הפרשה השפיעה על NDS? "ברמה התפעולית-יומיומית כמובן שזה לא משפיע ואני מקווה שכך זה יישאר", מרגיע פלד. "יש הרבה צדדים חיוביים בכך שאנו חלק מניוז קורפ, שהם גם לקוח גדול שלנו. מצד שני, בהיותם במדיה, הם צברו הרבה אויבים במדיה ובפוליטיקה וכולם מצאו הזדמנות לקפוץ על זה".

* דיברת מאז עם רופרט מרדוק?

"כן, אבל לא על הפרשה הזאת".

וועידת ישראל לעסקים 2011
 וועידת ישראל לעסקים 2011