צים צפויה לרבעון גרוע במיוחד: האם הסדר חוב נוסף בדרך?

האם חברת צים תידרש שוב לתמיכת החברה לישראל? כל האינדיקציות מעידות שיהיה זה רבעון גרוע של הפסדים כבדים, ככל הנראה גבוהים יותר מברבעון השני, בו הפסידה 124 מיליון דולר

בסוף החודש יתפרסמו תוצאות הרבעון השלישי של חברת הספנות צים, במסגרת דוחות החברה האם - החברה לישראל שבשליטת עידן עופר. כל האינדיקציות מעידות שיהיה זה רבעון גרוע של הפסדים כבדים, ככל הנראה גבוהים יותר מברבעון השני, בו הפסידה צים 124 מיליון דולר.

אתמול פרסמה חברת הספנות הגדולה בעולם, מרסק (MAERSK), את תוצאותיה לרבעון השלישי, מהן ניתן ללמוד על המצב ההולך ומתדרדר של ענף הספנות. אמנם הכנסות החברה בתחום הובלת המכולות (התחום בו צים פעילה) רשמו עלייה קלה של 2.5% במחזור, אך החברה עברה להפסד תפעולי של 257 מיליון דולר לעומת רווח של יותר ממיליארד דולר ברבעון המקביל.

המעבר להפסד נובע משני גורמים שמכבידים על הענף כולו: שחיקת מחירי ההובלה, שירדו בממוצע ברבעון האחרון ב-12% לעומת הרבעון המקביל, והעלייה החדה במחיר הנפט, שייקרה את מחירי הדלק. המחיר הממוצע לטון דלק עמד על 656 דולר, זינוק של 48% לעומת הרבעון המקביל.

למעשה, ישנה סתירה בין המגמות בענף: מצד אחד עלייה בהיקפי ההובלה הימית, אך מצד שני מחיר ההובלה הולכים ונשחקים. "הסתירה נובעת מכך שחלה עלייה בביקוש להובלה ימית, אולם במקביל המשיכו להיכנס לשוק אוניות חדשות, אשר הפרו את המאזן בין ההיצע לביקוש, והביאו לירידה בתעריפים", כותב האנליסט ירון פרידמן מבנק הפועלים. גם מרסק מציינת בדוחותיה כי ענף הספנות סובל מעודף היצע, השוחק את מחירי ההובלה.

עוד נציין, כי מרסק דיווחה על שירות חדש שהיא מציעה בקו אסיה-אירופה, כדי להתמודד עם הירידה במחירי ההובלה. "העובדה שלמרות הירידה במחירי ההובלה, מרסק פותחת קו חדש, היא הצהרת כוונות של החברה להמשיך ולהוביל את השוק גם במחירי הפסד. תהיה לכך השפעה על פעילות צים, וזאת בלשון המעטה", כותב האנליסט ערן יונגר ממגדל שוקי הון.

"צים לא תחמוק ממגמות אלו, ותסבול גם היא מירידה בתעריפים. צים צפויה להמשיך ולהציג תוצאות עגומות לשנת 2011, ולפי שעה אין אינדיקציות להיפוך מגמה בענף", מוסיף פרידמן.

הסדר חוב נוסף בדרך?

נזכיר, כי רק לפני שנתיים גיבשה צים את אחד מהסדרי החוב המורכבים והגדולים ביותר שעמו נאלצה להתמודד חברה ישראלית, והיקפו עמד על יותר מ-3.5 מיליארד דולר. לאחר חתימת ההסדר אמנם נראה היה כי החברה מתייצבת, והיא אפילו חזרה להרוויח. אך השנה שוב התהפך הגלגל, ההפסדים חזרו להיערם, וברבעון השני אף רשמה צים הפסד בשורת הרווח הגולמי בסך 31 מיליון דולר.

במסגרת הסדר החוב, פרסמה צים תחזיות לשנים הקרובות. מאז ההסדר, היא כבר הנמיכה את התחזיות פעמיים, ולפי המגמה הנוכחית, לא נתפלא אם תיאלץ לבצע בהן עדכון נוסף. כמו כן, שינתה צים את אמות המידה הפיננסיות שלה מול נושיה, לאחר שחרגה מהן. לא ברור אם ההפסדים הצפויים יגרמו שוב לחריגה. במקרה שכזה, החברה שוב תהיה נתונה לחסדי הבנקים, ולנכונותם להגמיש שנית את אמות המידה.

האם שנתיים אחרי שגיבשה הסדר חוב, צים עומדת בפתחו של הסדר נוסף? עדיין מוקדם לדעת. למרות המצב ההולך ומתדרדר בענף, לזכותה של צים עומדת העובדה שהצליחה להביא לדחייה משמעותית ברוב תשלומי החוב שלה במסגרת ההסדר, כך שעומס הפירעונות בתקופה הקרובה אינו גדול מדי.

כמו כן, סביר להניח שנושיה יגלו נכונות להתגמש באמות המידה הפיננסיות, או על דחייה נוספת של פירעון החוב במידת הצורך, שכן האלטרנטיבה של עיקול האוניות או פירוק החברה לא ממש אטרקטיבית עבורם, בטח לא במצב הנוכחי של הענף המקרטע. אולם, אם המצב הנוכחי יימשך, לא מן הנמנע שצים תיאלץ לשוב ולפנות בקרוב לחברה לישראל, בבקשה שתזרים לה סכומים נוספים.

לפני שנתיים המוסדיים בקושי אישרו את ההזרמה, האם עכשיו הם יסכימו לכך אם יתבקשו?

השינוי במחירי ההובלה בקווים השונים
 השינוי במחירי ההובלה בקווים השונים