כיצד יסגור אטיאס פער של 10,000 יח"ד עד סוף השנה?

כיצד יתגברו במשרד הסיכון על חור של 10 אלף יח"ד עד סוף השנה? ■ ממשרד השיכון נמסר: "אנו מאמינים שנעמוד ביעדי השיווק - ואולי אף נפתיע"

אריאל אטיאס, שר השיכון, אוהב את הפרסוניפיקציה שעושים בשנתיים האחרונות עורכי העיתונים ואתרי האינטרנט, בסגנון "עוד בליץ שיווק קרקעות של אטיאס", או "אטיאס מפגיז בשיווקים". כל זמן שזה הולך ויש שיווקים מסיביים, בהם הוא מתנאה שוב ושוב תוך הדגשת החשיבות של צד ההיצע - הכל טוב ויפה. אבל לקראת סוף 2011 זה נעצר. קצב השיווקים נבלם.

אטיאס יכול להאשים את הקיפאון במכירת דירות, הגורם לקבלנים לחשוש מלרכוש מגרשים, או את יוזמתו לחילופי המנכ"לים במינהל מקרקעי ישראל ותקופת ביניים קשה בין "התפוטרותו" של ירון ביבי בקיץ, לבין מינויו של בנצי ליברמן.

על פי החלטת ממשלה מ-2008, שר השיכון אחראי לשווק בכל שנה 34 אלף יחידות דיור, מתוכן 26 אלף במכרזים, בעיקר בנייה רוויה, ועוד 8,000 יח"ד בפטור ממכרז, למשל בהרחבות ביישובים החקלאיים.

בשנת 2010 שיווק המינהל למעלה מ-26 אלף יח"ד במכרזים, ועוד כ-9,000 בפטור ממכרז. אטיאס התהדר בהישג ובגידול שחל בהתחלות הבנייה, למרות שהגידול בהיצע לא השפיע ב-2010 על מיתון מחירי הדירות, מיתון שהחל רק מאמצע שנה זו.

תמונת המצב של שיווקי הקרקע לקראת סוף 2011 היא זו: המינהל שיווק במכרזים 18.5 אלף יח"ד, מתוך זה כ-2,000 יח"ד חזרו למדפים ללא ביקוש. בפטור ממכרז שיווק המינהל כ-5,000 יח"ד. כלומר, אם לא יתרחש מהפך דרסטי בשבועות הקרובים, חסרות לאטיאס 10,000 יח"ד בשיווקי הקרקע. אטיאס, בניגוד להצהרותיו האופטימיות, ככל הנראה לא יעמוד השנה ביעד השיווק של הממשלה.

על הפער בין ההצהרות למציאות אפשר ללמוד מההצהרה של אטיאס לפני החגים, כי הוא מתחיל "בליץ" שיווקים נוסף והפעם ל-6,000 יח"ד. בפועל, עד תחילת נובמבר שווקו רק 2,000 יח"ד. עיקר הפרויקטים שלא שווקו הם בראש העין, עכו, באר שבע, דימונה וירוחם. רובם, אגב, באחריות משרד השיכון.

בלשכת השר אטיאס נערכים דיונים על השאלה הגדולה, איך סוגרים את שנת 2011. באופן מסורתי, סוף השנה הוא זמן שבו יוצאים לשוק יותר מכרזים, אבל הפעם יהיה קשה.

השר אטיאס ומנכ"ל המינהל נשאלו, איך בכוונתם לסגור פער של כ-10,000 יח"ד המסתמן לגבי 2011, ומה בדבר ההתחייבות לאותן 6,000 יח"ד. ממשרד השיכון נמסר: "המספרים אינם מדויקים, בלשון המעטה. את בדיקת העמידה השנתית ביעדים יש לעשות בסוף השנה. מטבע הדברים, כשעוסקים בפרויקטים גדולים ומורכבים שנדרש בהם תיאום רב בין משרדי ממשלה, תאגידי מים ורשויות מקומיות, יכולים להיות עיכובים, אולם התוצאות מדברות בעד עצמן: יש גידול בשיעור קרוב ל-50% ושיא של עשור בהתחלות הבנייה והיצע הדירות גדל משמעותית. אנו מאמינים שנעמוד ביעדי השיווק ואולי אף נפתיע".