המאבק בארגוני השמאל: אושרו הצעות אקוניס וקירשנבאום

השרים אישרו ההצעה של ח"כ אופיר אקוניס לאסור על עמותות ישראליות לקבל מימון מממשלות זרות (תופעה שמזוהה בעיקר עם עמותות השמאל) ■ ההצעה של ח"כ קירשנבאום ביקשה למסות ב-45% תרומות שכן יועברו

המאבק בארגוני השמאל בישראל עולה שלב. ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') הצעת חוק של ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) לאסור על עמותות ישראליות לקבל מימון מממשלות זרות (תופעה שמזוהה בעיקר עם עמותות השמאל). גם הצעתה של ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) אושרה בוועדה, להטיל מס על התרומות ממדינות זרות שכן מועברות לעמותות.

11 שרים הצביעו בעד ההצעות ו-5 התנגדו. בהמשך יוגשו שני עררים לממשלה, של השר בני בגין, אורית נוקד ושלום שמחון המתנגדים להצעה - מה שצפוי לעכב את קידומן של הצעות החוק. לדבריהם, הצעת החוק היא ניסיון לסתימת פיות ולפגיעה בשיח הדמוקרטי.

השר יוסי פלד שהצביע בעד ההצעות אמר כי "מה שמפריע לי זה שאנחנו מנסים להסתכל על הדברים כמו כל מדינה אחרת, אך אנחנו נמצאים במצב מיוחד שאינו מאפיין אף מדינה ולכן ההתייחסות שלנו צריכה להיות אחרת".

הצעות החוק של אקוניס וקירשנבאום טוענות למהלכים של דה-לגיטימציה שהעמותות עושות למדינת ישראל. ההצעה של אקוניס תאסור לגמרי על עמותות ישראליות לקבל מימון מממשלות זרות. לפי ההצעה של קירשנבאום, עמותה שלא נתמכת על-ידי מדינת ישראל ושכן תקבל תרומה מישות מדינית זרה - יוטל על התרומה 45% מס.

אקוניס טען כי "מדובר בניסיון בוטה של ממשלות זרות לעצב את המדיניות הישראלית שלא בצינורות הדיפלומטיים המקובלים". לדברי קירשנבאום, "תופעת דה-לגיטימציה לישראל הינה תופעה חמורה המאיימת על עתידה של מדינת ישראל. הצעת החוק מבקשת לשלול מאותם ארגונים קיצוניים את ההטבה במס. כמו כן, התערבות כספית של מדינות זרות בשיח הפוליטי הפנימי במדינת ישראל, תוך פגיעה בריבונותה, הינה תופעה פסולה ואנטי-דמוקרטית".

לדברי חגי אלעד, מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח, "הממשלה הנוכחית מובילה מתקפה על יסודות הדמוקרטיה - היום עמדו על הפרק עצמאות בית המשפט העליון וחופש הפעולה של ארגוני זכויות אדם, אך הממשלה מבקשת להעמיד במבחן גם את חופש הביטוי וחופש העיתונות, וכן צפויים לעלות עוד חוקי 'נאמנות' וחוקים גזעניים המבקשים להדיר את האזרחים הערבים מהמרחב הדמוקרטי. לנוכח זאת, אנחנו נמשיך בעבודתנו לשמירה על זכויות האדם ובמאבקנו בכנסת ובציבור נגד שורת החוקים שמאיימים על אופייה הדמוקרטי של המדינה, ועל הזכויות הבסיסיות של כולנו".

ד"ר ישי מנוחין, מנכ"ל הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל: "אישור הצעת החוק מציבה את ישראל בקו אחד עם החברות הלא-דמוקרטיות בעולמנו. החלקנו עוד כברת מדרון חלקלק אל עבר מחיקת הדמוקרטיה בישראל. 11 השרים שתמכו בהצעת החוק הפגינו חוסר הבנה מינימלית לגבי חופש ביטוי בדמוקרטיה, חוסר מחויבות בוטה לדמוקרטיה ורצון עז לסתום פיות של אנשים שחושבים אחרת מהם".