זהב של שוטים

"בנות הזהב": ביחס של שקל השקעה מול אחוז רייטינג - אולי הסדרה הכי מצליחה בערוץ 10

"בנות הזהב", יום א' 22:15, ערוץ 10

"בנות הזהב" היא אחת הסדרות המצליחות של ערוץ 10. אפשר שביחס של שקל השקעה מול אחוז רייטינג - אולי הסדרה המצליחה ביותר. גם הליהוק טוב: שחקניות ותיקות, קומיקאיות מוכשרות, כל אחת על-פי סגנונה, שנכנסות למסגרת מוכרת וידועה מראש (סדרת המקור האמריקנית מלפני 25 שנה) - ובכל זאת ההצלחה של הסדרה, אני מודה, הפתיעה אותי מאוד.

המקבילה היחידה שאני יכול לחשוב עליה בערוץ המתחרה היא "סברי מרנן". את אחוזי הצפייה המרשימים בשתי הסדרות האלה, עליי להודות, פירשתי בתחילה רק כעדות לטעמו הקלוקל של קהל הצופים, אבל אפשר שיש כאן עוד משהו: אולי יש כאן גם חבירה של שני הקהלים העיקריים ששומרים עדיין אמונים לטלוויזיה ולא גולשים, מסמסים ומצייצים בפריים-טיים: הצופים המבוגרים יחסית שאיחרו קצת את המהפכה הטכנולוגית, או ילדים צעירים יחסית שטרם עלו על הרכבת.

ואולי יש כאן גם משהו אחר - בתוך כל הריאליטי וערוצי הסדרות הקנויות שהלכו לכיוון של מתח קיצוני, מדע בדיוני וביזאר על-חושי, עולה כמיהה למשהו מוכר.

רואים כוכבות

ערב של כוכבות בערוצי הסרטים

יכול להיות שאלה נופי בירת קטאלוניה, או אולי זו פנלופה קרוז, המוכרת בתור "כוכבת-הבית" של הגאון הספרדי, אבל "ויקי, כריסטינה, ברצלונה" (23:50, הוט גולד) נראה לי תמיד כמו המקום שבו וודי אלן פוגש את פדרו אלמודובר.

אלא שאם סרטיו של האחרון הם, כמעט תמיד, אגרוף לבטנו של הצופה - הרי שוודי אלן, לפחות לדעתי, הוא במיטבו דווקא כשאינו מתיימר להאיר פינות חשוכות בנפש האדם, אלא פשוט מספר סיפור משעשע, כמו במקרה הזה: שתי אמריקאיות שנקלעות לברצלונה יחדיו נשבות בקסמיו של אמן מקומי, שמנהל מערכת יחסים של אהבה-שנאה עם גרושתו, בסרט כייפי וקולח כמו קאווה צוננת ביום שמש.

בניגוד לסקרלט ג'והנסון ופנלופה קרוז שמככבות בסרטו של אלן, הרי שסנדרה בולוק מצליחה לתת לנו הערב שתי דוגמאות, טובה ורעה לאופן שבו כוכבת מתפקדת בסרט נתון. בסרט הראשון, "ספיד" (20:01, יס 4), היא חוברת לקיאנו ריבס במותחן לא שגרתי שבמרכזו פצצה המוטמנת באוטובוס ושתתפוצץ אם רק יאט.

גם מקץ כמעט ח"י שנים, ואחרי אין ספור צפיות, הסרט הזה מתגלה כמותחן אפקטיבי למדי.

שנה לאחר "ספיד", ב-1995, השתתפה בולוק במותחן "הרשת" (22:00, יס 4), מותחן מבוסס מחשב שאפשר שהקדים את זמנו (שכן באותה תקופה הרשת הייתה עדיין בחיתוליה), אבל כך או כך, הוא לא מצליח לשכנע כמעט לרגע.

כיצד עושים זאת נכון מדגימה הערב אנג'לינה ג'ולי במותחן "סולט" (23:56, יס 4): העלילה (סוכנת שעריק רוסי מפליל כמרגלת) נראית כמו משהו שראינו כבר ב-100 סרטים אחרים, אבל הביצוע חד, מקצועי וימשוך את הצופה בקלות עד לסוף הסאגה.