תנובה איבדה באוקטובר נתח משוק החלב לטרה

לפי נתוני סטורנקסט לאוקטובר, תנובה מתחזקת בגבינות המלוחות - אך ממשיכה להיחלש בקטגוריות החלב הניגר והגבינות הרכות ■ מובילי חרם הקוטג': "שוק החלב שחור מרוב עושק, החברות מסרבות להפנים את דרישת הצרכנים למחירים הוגנים"

המחאה הצרכנית ממשיכה להשפיע על תנובה. בחודש אוקטובר 2011 ירד נתח השוק הכספי של תנובה ל-55.8%, לעומת נתח שוק כספי של 56.5% שבו החזיקה תנובה באוקטובר 2011 - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

עם זאת, בחתך שבועי נראה כי תנובה מצליחה לשפר משבוע לשבוע את נתח השוק שלה.

באוקטובר ניכרת גם ירידה קלה של 0.8% בהוצאה הכספית של מוצרי החלב ל-637 מיליון שקל, לעומת 642 מיליון שקל באוקטובר 2010. באוקטובר 2011 הוציא הצרכן הישראלי 355 מיליון שקל על מוצרי החלב של תנובה - 8 מיליון פחות בהשוואה לאוקטובר 2010, וזאת למרות מבצעי המכירה וירידת המחיר בחלק מהמוצרים.

מי שנהנית מירידה כוחה של תנובה היא בעיקר חברת טרה, השחקנית השלישית בגודלה בשוק החלב, שנתח השוק שלה עלה באוקטובר מ-9.4% ל-10.1%. קבוצת שטראוס רושמת היחלשות קלה באוקטובר, כשנתח השוק שלה יורד מ-24.1% ל-23.9%.

היוגורט מתייקר

המחאה הצרכנית הקשה לא השפיעה על מחירי גבינות המלוחות, ובאוקטובר 2011 הצרכן הישראלי שילם מחיר יקר יותר על הגבינות המלוחות, בהשוואה לאוקטובר 2010.

מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי קטגוריית הגבינות המלוחות רשמה באוקטובר 2011 עלייה כספית של 2.5%, למרות שכמותית היא ירדה ב-3.3%. מכאן שהצרכן הישראלי צרך פחות גבינה מלוחה - אבל שילם עליה מחיר יותר יקר.

תנובה, המובילה את קטגוריית הגבינות המלוחות, הצליחה לחזק את כוחה בקטגוריה, והנתח הכספי שלה עלה מ-40.4% באוקטובר 2010 ל-42% באוקטובר 2011. במקביל רושמת מחלבות גד ירידה בנתח הכספי שלה בקטגוריה מ-31.6% ל-30.8%. טרה, השחקנית השלישית בקטגוריה, אף היא נחלשת בקטגוריה.

קטגוריית היוגורט היא קטגוריה נוספת שבה הצרכן שילם יותר. יחד עם זאת, נראה כי המחאה הצרכנית הביאה להפחתה ריאלית (כמותית) של 13.5% במוצרי היוגורט, וכתוצאה מכך לירידה כספית של 12.3% בקטגוריה.

בשתי קטגוריות בולטת ירידת המחיר לצרכן, בקוטג' - כתוצאה מהורדת מחיר גורפת שעשו היצרנים, ובגבינות הרכות - כתוצאה ממבצעיה של שטראוס.

באוקטובר 2011 הפחית הצרכן הישראלי ב-20% את הכסף שהוא הוציא על קוטג', וזאת בזמן שהירידה הריאלית (כמותית) בצריכת הקוטג' עמדה על 1.3% בלבד. שטראוס התחזקה בקטגוריה על חשבון תנובה.

ההוצאה על גבינות רכות ירדה בתקופה זו ב-6%, למרות שהצריכה הכמותית עלתה ב-3%, וזאת כתוצאה ממבצעי המכירות ובעיקר ממבצע של שטראוס על 2 גבינות ב-10 שקלים. גם בגבינות הרכות שטראוס מחזקת את הנתח הכספי שלה, על חשבון תנובה שממשיכה לשלוט בקטגוריה עם נתח כספי של 55.4%.

תנובה נחלשת גם בקטגוריית החלב הניגר, כאשר הן שטראוס והן טרה מתחזקות בקטגוריה על חשבונה. בזמן שהנתח הכספי של תנובה יורד מ-73.1% ל-68.9%, הנתח הכספי של טרה עולה מ-12.5% ל-15.4%, ואילו הנתח של שטראוס עולה בצורה מתונה יותר.

יעקב לבי, ממובילי חרם הקוטג', אומר היום (א') ל"גלובס" כי "שוק החלב ממשיך להיות שחור מרוב עושק. החברות מסרבות להפנים את דרישת מיליוני הצרכנים למחירים הוגנים ושפויים. דרישתנו מתחילת המחאה להוזלה רוחבית של המוצרים עומדת בעינה. אנחנו לא מסתפקים בהוזלה של מוצרים בודדים בלבד".

שוק החלב
 שוק החלב