ואף-על-פי-כן: ראלי סוף השנה

4 לאוקטובר היתה נקודה מפנה, וגם: לאן יביאו הפקידים הפיננסיים שינהלו את העולם

כהמשך למה שכתבתי כאן בשבוע שעבר, בדבר אובדן הריבונות של המדינות הנזקקות לעזרה במשבר המתגלגל הנוכחי, אפנה השבוע את תשומת לב לתהליך אחר, שאותו משבר מאיץ.

רם עמנואל, ראש הסגל לשעבר של הנשיא אובמה אמר במשבר 2007-2008 ש"אף פעם לא כדאי לבזבז משבר טוב", והתכוון למהלכי הרגולציה שהניע בשוק ההון בעקבות אותו משבר. והנה גם המשבר הנוכחי משמש להאצת מטרה אחת לפחות: הגדלת הריכוזיות המדינית. השאיפה לממשל עולמי אחיד בעקרונותיו, היא גישה שלא נולדה היום, אבל מאז תחילת משבר החוב הנוכחי בעולם, החלו ליישם אותה במצב "טורבו".

שני פקידים

הבה ניקח את אירופה כדוגמא: מיבשת המורכבת מעמים ותרבויות שונות, שכל אחת מהן מנוהלת על פי האופי והמסורת הייחודיים לה, אנו מקבלים אט אט יבשת שחוקיה ותקנותיה מוכתבים בצורה אחידה ממקום אחד: בריסל. ל-17 מהמדינות באותה יבשת (מדינות גוש האירו), מתווספת מגבלה קשה במיוחד: אבדן מעשי של ניהול התחום המוניטרי בכלכלה שלהן, ביחד עם חובה (שלא נאכפה עד כה בהצלחה יתרה) לציית להוראות בתחום הפיסקאלי.

כאשר מתרחש זעזוע רציני, ההנהגה הפוליטית של המדינות בגוש האירו דוחפת לכיוון הידוק נוסף של אותו קשר סימביוטי, דהיינו להפיכת אותן מדינות למשהו שידמה ל-United States Of Europe, וזאת בניגוד כמעט מוחלט לרצון העמים האירופים. שימו לב מי מחליף את פפנדראו ביוון, וברלוסקוני באיטליה: שני פקידים בכירים לשעבר, שעברו הכשרה מקצועית באותו מנגנון שליטה כלל אירופי.

מוסדות בינלאומיים כמו האו"ם, הבנק העולמי, וקרן המטבע הבינ"ל (IMF), השותפויות הגיאוגרפיות באירופה ובאפריקה, וההסכמים למיניהם (למשל NAFTA המקשר בין ארה"ב הגדולה, קנדה העשירה במשאבי טבע, ומקסיקו המוצפת בכוח אדם זול), כולם מהווים את התשתית לתהליך.

אפשר לתהות מה רע בכך ולטעון שמהלך הגלובליזציה הניע תהליכים חשובים כמו מודעות לשמירה על משאבי הטבע בפרט והסביבה בכלל, ושירותי בריאות מתקדמים; שהגלובליזציה הפחיתה את היקף האלימות בין מדינות, שיש הרבה פחות מלחמות. כל זה נכון מאוד, אבל מי שרוצה בכול זאת לחיות על פי ייחודו התרבותי, ושתהליך קבלת ההחלטות בנושאים החשובים ביותר לו ייעשו במדינתו, בתהליך דמוקרטי עצמאי, חייב להיות מודע לקיומה של התנועה הגלובלית שהזכרתי.

יש מחלוקת גדולה אם התהליך הזה מכוון מלמעלה, או ששיש לו מנוע עצמי המפתח אותו באופן טבעי, וגם, כצפוי תיאוריות קונספירציה רבות שסובבות סביב נושא זה. הביטוי "New world order" בויקיפידיה, הוא פתח למסע ארוך בכיוון זה. אין צורך באמונה במהלך מכוון דווקא כדי להתרשם שהאליטה הכלכלית והפוליטית דוחפת אותנו לאחידות מחשבתית בדבר יתרונות עולם מנוהל בצורה מרכזית "נבונה" יותר.

הפרק הטכני: 5 יורדים יביאו 3 עולים

גם הפעם נעקוב אחר מדד המניות האמריקאי S&P500, וזאת בעזרת גרף יומי. אנסה בעזרת גרף זה, להראות הפעם את התהליך הטכני שמביא אותי להנחה, שיתקיים גם השנה "ראלי סוף שנה".

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

מדוע העלייה שהחלה ב-4 לאוקטובר הייתה משמעותית יותר מניסיונות העלייה הקודמים? להלן כמה סיבות:

  • בירידה מתחילת מאי ועד 4 באוקטובר, ניתן לזהות 5 גלי ירידה. לכן יש ברקע הנחה חזקה לתיקון טכני מתקרב בדמות שלושה גלים עולים, אשר יצליחו להגיע לפחות בין שליש ושני שליש מאותה ירידה. (האליפסות השחורות מסמנות את גבולות חמשת הגלים היורדים).
  • על רקע זה, התחלתי לצפות לאחת מן התופעות הנפוצות ביותר במצבי תחתית, או פסגה, וזו הופעת סטייה חיובית או שלילית בין תנועת המחיר, ותנועת האינדיקאטורים. זה בדיוק מה שקבלנו ב-4 לאוקטובר, כאשר המדד הגיע לתחתיתו שב-1070.
  • הסטייה החיובית, שבין השפלים במחיר, והשפלים ב-MACD (בחלק התחתון בגרף) וה-Stochastics (בחלק העליון של הגרף), היוותה לפיכך את הנקודה הראשונה (1 סגול) לתחילת התיקון הרציני של מה שקרה באביב ובקיץ.
  • שימו לב שעד אותו רגע, המחיר לא הצליח בשום מקרה לחצות את הממוצע הנע 50 יום שירד לקראתו. והנה, עכשיו, זה התאפשר (2 סגול) לאחר שהספרור והסטייה כבר מאחורינו.
  • מעבר המדד מעל רמת התנגדות הקשה של 1210 היוותה עוד תחנה בתהליך החיובי, והנה המדד נמצא בסוף אוקטובר סביב 1280, שם הוא החל את תהליך הקונסולידציה המתבקש. תהליך זה, הבונה עד עכשיו משולש מתכנס, והמהווה דשדוש בזמן במקום דשדוש בעומק המחיר, מייצב את המחיר מתחת לממוצע הנע החשוב מכולם: הממוצע 200 יום. אזכיר כאן שאותו ממוצע מהווה את הגבול הטכני עבור מנהלי כספים רבים להיות או להיות בתוך נכס פיננסי.
  • הדשדוש גם מייצר עבורנו את גבולות ההחלטה לגבי העתיד הקרוב: מעבר מעל הגבול העליון שלו (הגבולות מסומנים בקווים כחולים), ימשיך את תנועת המדד כלפי מעלה (3 סגול), כאשר חציית הממוצע הנע 200 יגרום לדי הרבה כספים מנוהלים להיכנס לשוק, ולעזור בכיוון זה.
  • חצייה מטה של גבול הדשדוש, ובמיוחד ירידה מתחת ל-1210, תשנה את התפיסה ארוכת טווח יותר, בדבר ראלי סוף השנה, ותאמר לנו שהתיקון שהיה מאז אותו רביעי לאוקטובר למעשה הסתיים.
  • הדשדוש מאפשר גם הקלה במצבי הקיצון (קניות היתר) באינדיקאטורים. בשניהם, ניתן לראות שממצבם הנוכחי יש בהחלט מקום נוסף לתנועה די רחבה מעלה, אשר לדעתי תביא את המדד לקצת יותר מ-1300.

לסיכום:

ספרור גלים, זיהוי סטייה חיובית, חציית ממוצע נע חשוב (או קו מגמה חשוב), יחד עם הצלחה לפרוץ אזורי התנגדות קשים בדרך, כל אלו מהווים את התחנות לתיקון טכני. כך זה קרה במקרה שלפנינו, ולכן אני צופה להמשך חיובי כי חסר עוד את הגל השלישי בו.

במידה ו-1210 תחצה מטה, נחשוב שהתיקון נגמר כולו, ושעלינו לצפות להתפתחות השלילית הבאה במסגרת המשבר המתגלגל.

  1. משה שלום ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות.
  2. ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.