קרנית פלוג: "צריכים להעלות את גיל הפרישה לנשים"

המשנה לנגיד בנק ישראל וחברה בוועדה הציבורית להעלאת גיל הפרישה: "ברוב המדינות גיל הפרישה הוא 64 וזה הכיוון בכל העולם. יתרה מזו, ברוב המדינות בעולם, גיל הפרישה של נשים וגברים, הוא זהה"

"אנו נמצאים עם גיל הפרישה של 64 באמצע. אנו כעת ב-62 והממוצע כעת הוא 62. אצלנו, מדובר בגיל פרישה נמוך לנשים. ברוב המדינות גיל הפרישה הוא 64 וזה הכיוון בכל העולם. גיל הפרישה בחלק גדול מהמדינות הוא 65. יתרה מזו, ברוב המדינות בעולם, גיל הפרישה של נשים וגברים, הוא זהה. גם אם נעלה ל-64, עדיין יישמר הפער. ישנן רק 4 מדינות שיש שונות בין הגילאים בין נשים וגברים." כך אמרה ד''ר קרנית פלוג, המשנה לנגיד בנק ישראל וחברה הוועדה הציבורית להעלאת גיל הפרישה בדיון מיוחד על העלאת גיל הפרישה לנשים בועדת הכספים של הכנסת.

נזכיר כי הוועדה המליצה להעלות את גיל הפרישה לגיל 67. בגלל המחאה הציבורית שהחלטה כזו גרמה, החליט שר האוצר, יובל שטייניץ, להמליץ על העלאה ל-64 ולתת לממשלה להכריע לגבי העלאה ל-67.

לדברי פלוג, תוחלת החיים של הנשים עלתה ל-86 שנים מ-81 בסוף שנות השבעים, קרי, ב-5 שנים, כאשר הוועדה מבקשת לעלות את הגיל לשנתיים בלבד. "חיי עבודה מתארכים רק בשנתיים כאשר תקופת קבלת סיוע מהממשלה גדלה ב-5 שנים. גם יחס התלות מאוד גדול כתוצאה מהעלאת תוחלת החיים". עוד הוסיפה פלוג כי לפי הנתונים, שיעור ההשתתפות של נשים בגיל ה-60 דווקא עלה, כאשר העלו את גיל הפרישה באמצע שנות ה-2000. שיעור ההשתתפות גדל מ-20% לכ-40% בקרב הנשים כאשר העלו את גיל הפרישה."

עוד ציינה פלוג כי העלייה הדרמטית ביותר בהשתתפות כתוצאה מהעלאת גיל הפרישה היא בקרב נשים משכילות (בעלות תואר אקדמאי).

פלוג טענה כי אין תשתית אמפירית שמאפשרת לטעון כי העלאת גיל הפרישה מקשה לנשים בגילאים הללו למצוא עבודה. מנגד, טענו נציגות נעמ''ת כי הסיבה לכך היא כי ממילא הן לא מצאו קודם, ללא העלאת גיל הפרישה, ולכן אין שונות. לדברי פלוג, העלאת גיל הפרישה מ-62 ל-64 שנים תגדיל את ההכנסה של נשים ב-8%-10% כאשר העלאה לגיל 67, תעלה את ההכנסה של הנשים בכמעט 28%.

"איפה את חייה?" צעקה לעברה ח''כ ציפי חוטובלי (ליכוד). "מציגים לנו נתונים מניפולטיבים" התלוננה ח''כ זהבה גלאון (מרצ). "כל הניתוחים מבוססים על נתונים של הלמ''ס" השיב אייל אפשטיין, סגן הממונה על אגף התקציבים.

"צריכים להעלות את גיל הפרישה ל-64 ובאופו הדרגתי לגיל 67 תוך השוואת גילאי הפרישה בין נשים לגברים" סיכמה פלוג.

הוועדה יכולה לבצע שלושה צעדים: הראשון, לא לעשות כלום, ובכך, באופן אוטומטי, לקבל את עמדת הוועדה הציבורית שהחליטה על העלאת גיל פרישה ל-64; לדחות על סף את המלצת הועדה ולהשאיר את גיל הפרישה על 62; או שמא, לאשר באופן פוזיטיבי את העלאת גיל הפרישה אך לקבוע את קצב ההעלאה.