שריג: "רוצה שבתחום הפנסיה יתמקחו כמו במחאת הקוטג'"

הממונה על הביטוח: הצרכנים לא מקדישים תשומת לב לצרכנות פנסיונית ומחוסרי ידע בנושא ■ "אין ספק שהאדם הקטן מקבל עסקה פנסיונית גרועה יותר ממי שקונה את הפנסיה שלו במרוכז"

"אין ספק שהאדם הקטן מקבל עסקה פנסיונית גרועה יותר ממי שקונה את הפנסיה שלו במרוכז. זה קורה בכל תחום, ויש בזה היגיון כי קנייה מרוכזת היא לא רק ייצוג של כוח אלא גם עניין של יעילות. יש הבדלי עלויות בתפעול בין גוף גדול לגוף קטן, ומכיוון שיש הבדלי עלויות לעולם לא נצפה שהקטן והגדול ישלמו את אותו המחיר - זה לא קורה בשום תחום ולא נצפה שזה יקרה בתחום הפנסיה". כך אמר היום הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, שנשא דברים בוועדת הכלכלה שדנה ב"היבטים צרכניים בחיסכון הפנסיוני".

לדברי ח"כ כרמל שאמה-הכהן, יו"ר ועדת הכלכלה, "זה לא הגיוני שעובדים בגופים גדולים ישלמו פחות מהאזרח הקטן - זה פיגוע צרכני". בתגובה לדברים אלה ולטענות שהשמיע ח"כ עמיר פרץ, שטען כי הגופים המאוגדים הגדולים יודעים לדאוג לעצמם בעוד שהלקוחות הפרטיים אינם מודעים כלל לנושא, אמר שריג כי נושא הגבלת פערי דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני בין העמיתים החזקים המאוגדים לבין העמיתים הפרטיים החלשים, הועלה לראשונה על ידי אגף שוק ההון באוצר, שלבסוף החליט שלא לפעול בכיוון זה. "החשש שלנו הוא שהחזקים לא ימשכו את החלשים למטה אלא שהחלשים ימשכו למעלה את העלויות לחזקים. פתרון הגבלת פערי דמי הניהול באותה קופה הוא לא ללא סיכונים. באגף הגענו למסקנה שהסיכון בפעולה בנושא זה הוא יותר מהותי מאשר הסיכוי".

שריג התייחס בדבריו למעמד הצרכן בשוק הפנסיוני, בדגש על דמי הניהול שהוא משלם, ואמר כי "הכי חשוב מבחינתי שבנושא דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני יקרה מה שקרה בקוטג'. אנשים צריכים להבין שיש להם כוח להתמקח ועליהם לעשות זאת".

הממונה על שוק ההון ציין שבשנים האחרונות הרגולציה סיפקה לצרכן שורת כלים לשיפור מצבו מול החברות המנהלות את החיסכון הפנסיוני שלו, כגון הניוד החופשי, אך אין שימוש מספיק בכך. לדבריו, בעיקר בשל בעיה הנובעת מ"חוסר הידע הפיננסי, שהוא נחלת העולם כולו ולא רק נחלת ישראל. אנו מאפשרים לאדם לעבור ממקום למקום ולשפר את החיסכון שלו ובפועל זה לא קורה.

אני יכול להביא את הסוס לשוקת אך לא יכול להכריח איש לשתות ממנה", אמר שריג שחזר על הודעת האוצר מלפני כשבוע בדבר הקמת מחלקה לקידום החינוך הפיננסי בישראל במסגרת אגף שוק ההון באוצר.

שריג שב (ולא בפעם הראשונה) על עיקרי התוכנית להגברת התחרות בשוק הפנסיוני, שפרסם כבר בנובמבר אשתקד, ובה בין היתר הכוונה להפחית את תקרת דמי הניהול המקסימליים המותרים לגביה בקופות הגמל ובביטוחי המנהלים.