נעילה מעורבת באירופה; תשואות האג"ח של איטליה - 7%

מריו מונטי הוא ראש ממשלת איטליה וגם שר האוצר ■ הממשלה החדשה ביוון צפויה לעבור היום הצבעת אמון ■ התשואות על האג"ח של איטליה מעל ל-7% למרות ההתערבות של הבנק המרכזי

המסחר באירופה ננעל היום (ד') במגמה מעורבת, על רקע אי הבהירות שפוקד את היבשת מאז תחילת השבוע, וזאת עקב הקשיים שנתקל בהם ראש ממשלת איטליה החדש, מריו מונטי, בהקמת ממשלה חדשה. העיכובים בהרכבת הממשלה הפיגו במהרה את האופוריה ששררה בשווקים עקב התפטרותו של ברלוסקוני בסוף השבוע האחרון, והשבעת הממשלה החדשה ביוון.

כאמור, העיכובים בהרכבת הממשלה באיטליה ממשיכים להגביר את אי הבהירות באירופה וכתוצאה מכך התשואות על אגרות החוב של איטליה לעשר שנים חצו אתמול את רף ה-7% בפעם השנייה תוך שבוע. מדובר על רף שכלכלנים רבים הגדירו כנקודת ה"אל-חזור" עבור הכלכלה האיטלקית.

מה שאמור היה לשפר את האווירה באירופה היום, הוא הציפייה להקמת הממשלה המיוחלת באיטליה. מדובר על ממשלה שתורכב ברובה מטכנוקרטים בראשות מריו מונטי, מי שהיה חבר בנציבות האירופית וכלכלן מוערך ברחבי אירופה. מונטי עצמו כבר הודיע שהוא יכהן גם כשר האוצר בממשלה החדשה. (לסיפור המלא)

גם ביוון העניינים מתחילים לזוז, כשהממשלה החדשה צפויה לעבור היום הצבעת אמון בפרלמנט, מה שיסמן את תחילת דרכה של הרשמית של הממשלה החדשה. לממשלה החדשה יש תמיכה של 3 מתוך 5 המפלגות בפרלמנט, מה שמבטיח לה 250 קולות מתוך 300 המושבים בפרלמנט.

עקב הקריאות ההולכות וגוברות בעולם להתערבות יותר אגריסיבית של הבנק המרכזי האירופי במאמצי הסיוע להצלת אירופה מהמשבר, התבטא היום בכיר בבנק ואמר ש"הבנק לא חייב להציל את אירופה מהמשבר". נגיד הבנק המרכזי של לוקסמבורג אמר בראיון לרשת CNBC ש"גם אם הבנק היה מעוניין בכך, אין לו מנדט להציל את אירופה".(לסיפור המלא)

דיווחים שהגיעו היום מצביעים על כך שהבנק המרכזי האירופי פתח בסבב נוסף של קניית אגרות חוב של איטליה ספרד ופורטוגל. גם לאחר סבב הרכישות הנוכחי, התשואות על האג"ח של איטליה ממשיכים להיות מעל ל-7%.

בתחום המאקרו, היום פורסמו נתוני אבטלה עגומים בבריטניה, ומהם עולה שאחוז המובטלים באי הבריטי עומדים על 8.3% שהם כ-2.62 מיליון איש. מדובר על אחוז האבטלה הגבוהה ביותר מאז שנת 1996. הבנק המרכזי האנגלי הודיע שהוא חותך את תחזית הצמיחה עבור הכלכלה האנגלית. ההודעה הזאת גרמה לטלטלה בשווקים והמסחר ברחבי אירופה עבר לירידות.

"המסחר באירופה מתנהל על רקע פחד הולך וגובר מהחרפת המשבר שם ואשר לדעתם של רבים עלול להוביל לקריסה מוחלטת של גוש האירו", כך מעריכים ב-ATRADE. "הפחד בא לידי ביטוי בזינוקים של האג"ח האיטלקיות, אשר טיפסו שוב מעל 7% והאג"ח הספרדיות אשר זינקו מעל ל- 6%. בנוסף לעליות בתשואות האג"חים, המשקיעים הושפעו מנתוני המקרו החלשים שפורסמו באירופה".

גם נתוני המאקרו שפורסמו היום בארצות הברית לא מעודדים, כשמדד מחירי הצרכן לחודש אוקטובר רשם ירידה של 0.1% לעומת תחזיות שדיברו על יציבות במדד.

הבורסות באסיה ננעלו בירידות

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ד') במגמה שלילית זה היום השני ברציפות, כאשר עיני המשקיעים במזרח ממוקדות באירופה: שם, מתקשה ראש ממשלת איטליה מריו מונטי לכונן ממשלה חדשה, בעוד התשואות על האג"ח האיטלקיות ל-10 שנים חצו אתמול את רף ה-7%. בזירת המאקרו במזרח, הותיר הבנק היפני את הריבית על כנה (ברמה אפסית) וציין כי הוא צופה צמיחה מקומית בשיעור נמוך יותר מבתחזיות קודמות.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, נופל היום בכ-1.2%, על רקע נעילה חיובית בוול סטריט אמש - שם קיבלו המדדים רוח גבית מנתוני מאקרו חיוביים.

"הבעיה היא שלמרות שראינו איזשהו אופק לפיתרון פוליטי באירופה, אנחנו עדיין מחכים לפיתרונות פיסקאליים", מסבירה דפני רות' (Daphne Roth), מנהלת מחלקת השקעות ב-ABN Amro Private Bank. "החשש מפני מיתון נוסף עדיין ממוקד באירופה".

האטה ביפן

בזירת המאקרו באסיה, הבנק המרכזי ביפן ציין היום כי הוא צופה צמיחה מקומית נמוכה יותר עקב ההאטה בצמיחה הגלובלית, וכן כי הוא מותיר את הריבית המרכזית על כנה - ברמה של 0-0.1%. "הכלכלה היפנית המשיכה לצמוח, אולם בקצב איטי יותר מכצפוי", מסר הבנק בהודעה רשמית.

הבנקים יורדים

מניות הפיננסיות ביפן נופלות במהלך המסחר, ביניהן Nomura Holdings וכן Daiwa Securities .

בהונג קונג, מניית China Construction Bank עולה לאחר דיווח על תוצאות טובות. מנגד, שאר מניות הבנקים יורדות - נציין את HSBC וכן את Bank of Communications .

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]