אקסלנס, אלטשולר ומיטב בראש דירוג קופ"ג וההשתלמות

בחודש אוקטובר רשם ענף הגמל תשואה חיובית מוערכת של כ-3% ■ כלל ביטוח מדשדשת מאחור

כבר תקופה ארוכה שמנהלי קופות הגמל מעדיפים להסתכל קדימה, ומביטים פחות על ביצועי השנה החולפת. רוב הקופות מציגות בחודשים האחרונים תשואה שלילית, ולמרות שיש ביניהן גרועות יותר וגרועות פחות, בכל אופן קשה להתגאות בקופה שבשורה התחתונה מחקה כספים מהחסכונות של עמיתיה.

עד חודש ספטמבר עמד ענף הגמל על תשואה שלילית של למעלה מ-6%, אבל אז הגיע חודש אוקטובר ועימו עליות השערים בכל האפיקים, ומנהלי הגמל קיבלו אוויר לנשימה. בחודש אוקטובר רשם ענף הגמל תשואה חיובית מוערכת של כ-3%, כך שההפסד המצטבר מתחילת השנה בענף צומצם לתשואה שלילית של כ-3%. בנובמבר חזרו ירידות השערים, הן בשוק המניות והן בשוק האג"ח, כך שבהחלט ייתכן שאוקטובר היה רק תיקון קל בשווקים, וקופות הגמל ישובו לאבד מערכן גם בחודש זה.

דירוג התשואות של "גלובס" לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות אינו מציג ביצועים של חודש אחד, אלא של השנה החולפת ושל שלוש שנים מצטברות. בדרך-כלל אין הרבה שינויים בדירוג מחודש לחודש, והגופים המובילים נשארים במקום כלשהו במעלה הטבלה.

החודש מתגלה תמונה קצת אחרת - בדירוג של ביצועי השנה החולפת מופיעות התשואות שהשיגו הקופות והקרנות מחודש נובמבר 2010 ועד אוקטובר האחרון. למעט חודש דצמבר 2010 ומארס השנה, בכל החודשים היו ירידות שערים - בחלקם אף חדות, וביצועי הקופות בתקופה הזו בדיוק משקפים את השנה הקשה שעבר ענף הגמל. כך, ככל שמתקדמים בזמני הדירוג, נגרעים ממנו החודשים הטובים שעוד היו בשנה שעברה; וכעת רוב הקופות והקרנות בדירוג מציגות תשואות שליליות של עד 6%-7%, ורק מקצתן מציגות תשואות חיוביות משמעותיות של עד 4%.

גם בדירוג לשלוש שנים חלה תפנית מעניינת - ניתן למצוא שם קופה (של אנליסט) שהשיגה עבור עמיתיה לא פחות מ-74%(!), כאשר השאר רשמו תשואות לא רעות בכלל של 30%-40% ואפילו 50%. הדירוג החודש כבר אינו כולל את חודשי המשבר הקשים של 2008, שבהם איבדו הקופות שיעורים דו-ספרתיים בחודש אחד. דירוג התשואות של אוקטובר משמיט את החודשים ספטמבר-אוקטובר 2008, שהיו החודשים הגרועים ביותר בענף הגמל בשנים האחרונות, ובהם ענף הגמל כולו רשם תשואה שלילית של 15%.

תמונה מייצגת ליכולות הניהול

האם התמונה הנוכחית המתקבלת של תשואות המנהלים, הינה מייצגת? מצד אחד, זה מאפשר לראות כיצד ניהלו את הכסף שלנו בתקופה מעורבת - שנתיים של ראלי ושנה אחת של ירידות. כשהשוק עולה, כולם נהנים ורושמים תשואות פנטסטיות. לעומת זאת, כשהשוק יורד, יש כאלה שיורדים פחות, ויש כאלה שאפילו מצליחים להראות ביצועים טובים בזכות אלוקציה נכונה.

מצד שני, דווקא הכללת התוצאות של 2008 , שבמהלכה הירידות היו דרמטיות כאמור, נתנה לנו גם זווית ראייה על האופן שבו ניהלו לנו את החסכונות בתקופת המשבר החמור ביותר שידעה הכלכלה העולמית - מבחן שרבים נכשלו בו.

נראה כי אף אחת מהתמונות לבדה אינה מייצגת את היכולות האמיתיות של המנהלים, ודווקא השילוב ביניהן - תשואות של השנה החולפת לצד תשואות של שלוש השנים החולפות כאמור - מלמד על יכולת ניהול ההשקעות של בתי ההשקעות השונים.

שעתן היפה של הקופות הסולידיות

בדירוג התשואות של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות לחודש אוקטובר בולטות לטובה הקופות של אלטשולר שחם, שהשיגו את הביצועים הטובים ביותר - 3.5% ב-12 החודשים החולפים. בניגוד לרוב המתחרים, רכיב ההשקעות של אלטשולר שחם כולל חשיפה גבוהה לחו"ל. אין ספק כי הכיוונים שאליהם לקח אלטשולר את החוסכים שלו, השתלמו להם הפעם.

עוד נציין את אקסלנס, שהקופה הסולידית שלה, יסודות, כבשה את דירוג הקופות הגדולות עם תשואה של 2.23% בשנה החולפת. זו שעתן היפה של הקופות הסולידיות - כמו יסודות כאמור, וגם תלם וחריש של הלמן אלדובי - שרכיב נכסי הסיכון בהן קטן ורכיב האג"ח הממשלתיות בהן גדול; לכן בתקופות שפל הן מטפסות במעלה הטבלה ומציגות את התוצאות הכי טובות, או כמו ב-2008 - הכי פחות גרועות.

הבעיה עם הקופות הסולידיות היא שהן מפספסות את העליות שבאות אחרי השפל. יסודות, למשל, השיגה עבור חוסכיה ב-2008 תשואה של מעל 8%, בעוד קופות אחרות בקושי גירדו תשואות חיוביות. הקופה הפכה לכוכבת הגדולה של 2008, וזכתה לגל העברות אליה של מעל מיליארד שקל. אלא שכל מי שמיהר לעבור אליה, הפסיד את התיקון שהתרחש בשווקים כמה חודשים לאחר מכן, בינואר 2009. לא בטוח אם כך שלחסוך בקופה כה סולידית, זה פתרון נכון.

גם קופות הגמל של מיטב, שאת ההשקעות בהן מנהל יניב צלאל, התמקמו החודש במקומות גבוהים בטבלה, בין היתר בזכות חשיפה נמוכה יחסית לנכסי סיכון. מיטב מתן השיגה לעמיתיה תשואה של 2.5% - מקום שני בדירוג קופות הגמל; וקרן ההשתלמות משתלם א' היא הקרן השנייה בביצועיה בדירוג הקרנות הגדולות.

מהצד השני של הטבלה ממשיכות לבלוט קופות כלל ביטוח, גפן ותמר, וקרנות ההשתלמות של החברה, קהילה ומנהלים, בביצועים חלשים. קופות כלל ביטוח הגיבו לנעשה בשווקים באיחור מסוים, ונותרו עם חשיפה גבוהה יחסית למניות. כלל ביטוח הקטינה את רכיב המניות רק לאחר שהחלה המפולת באוגוסט, וגרמה בכך לחוסכיה איבוד של 4%-5% מתחילת השנה.

גם אנליסט נמצא סיטואציה זו, ולכן הוא נחשב לבית השקעות שמנהל את השקעותיו בצורה השונה ממרבית השוק. ב-2008 זה לא שיחק לידיו, אך בשנות הגאות שלאחר מכן האסטרטגיה השתלמה, וקופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלו הובילו את התשואות של 2009 והיו במקום מצוין גם ב-2010.

אולם השנה שיעור החשיפה הגבוה יחסית לאג"ח קונצרניות, לצד חשיפה נמוכה מהממוצע לחו"ל, הביאו את אנליסט לתשואות שליליות של יותר מ-6%. עם זאת, אם בוחנים את ביצועי אנליסט ב-3 השנים שחלפו, רואים כי הם הניבו עבור חוסכיהם את התשואה הכי גבוהה בענף; כך שלחוסכים שלא בודקים בכל חודש או אפילו בכל שנה את מצב החשבון שלהם, אנליסט מהווה כתובת ראויה.

תשואות קופות הגמל הגדולות נובמבר 2010 אוקטובר 2011
 תשואות קופות הגמל הגדולות נובמבר 2010 אוקטובר 2011

תשואות קופות הגמל הקטנות נובמבר 2010 אוקטובר 2011
 תשואות קופות הגמל הקטנות נובמבר 2010 אוקטובר 2011

תשואות קרנות ההשתלמות הגדולות נובמבר 2010 אוקטובר 2011
 תשואות קרנות ההשתלמות הגדולות נובמבר 2010 אוקטובר 2011

תשואות קרנות ההשתלמות הקטנות נובמבר 2010 אוקטובר 2011
 תשואות קרנות ההשתלמות הקטנות נובמבר 2010 אוקטובר 2011