צרפת וגרמניה חלוקות ביניהן בנוגע לתפקידו של ה-ECB

דוברת ממשלת צרפת: "אנו בטוחים כי הבנק ינקוט בצעדים ההכרחיים על מנת להבטיח יציבות כלכלית באירופה" ■ מרקל: "לבנק אין אפשרות לפתור את הבעיות הללו"

צרפת וגרמניה ממשיכות להיות חלוקות ביניהן על רקע משבר החוב המשתולל באירופה. הפעם, בנוגע לתפקידו של הבנק המרכזי האירופי (ECB) - האם על הבנק להתערב כדי לעצור את משבר החוב המתגבר ביבשת, שעה שרכישות האג"ח לא הצליחו כצפוי.

"תפקידו של הבנק הוא להבטיח את יציבות גוש האירו, אך גם את היציבות הכלכלית של אירופה", אמרה היום (ד') דוברת ממשלת צרפת, ולרי פקריס. "אנו בטוחים כי הבנק ינקוט בצעדים ההכרחיים על מנת להבטיח יציבות כלכלית באירופה".

אולם, בניגוד לעמדת ממשלת צרפת, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי מדינתה מתנגדת ללחץ על הבנק שייקח חלק גדול יותר בפתרון משבר החוב, וציינה כי חוקי האיחוד האירופי אוסרים זאת. "כמו שאנו רואים את הברית, לבנק אין אפשרות לפתור את הבעיות הללו", אמרה.

לדעתה של מרקל, הדרך היחידה לשחזר את האמון בשווקים היא להשיק רפורמות כלכליות מוסכמות ולבנות איחוד פוליטי אירופאי קטן יותר על ידי שינוי האמנה האירופית.

מוקדם יותר היום, אמר חבר מועצת הבנק ונגיד הבנק המרכזי של לוקסמבורג, איב מרסץ', כי "זה אפילו לא בסמכות של הבנק המרכזי לפעול על מנת להציל את אירופה מהמשבר". מרסץ' אף אמר שלמהלך כזה יהיו השלכות לא חיוביות: "להוות ברירת המחדל להצלת אירופה מהמשבר ייצור תמריצים שליליים".