בג"ץ: המתמחים ישיבו עד יום א' לגבי נכונותם להידברות

(עדכון) - במקביל נאלצה המדינה להסכים לדחות עד יום א' את התשובה לביה"ד בעניין ביזיון בית המשפט ■ ביניש תקפה בדיון את המתמחים: "אתם לא נקיי כפיים"

המתמחים יגישו עד יום א' ב-10:00 בבוקר תשובה באשר לנכונותם להמשיך בהידברות - כך קבעו הערב (ה') שופטי בג"ץ, דורית ביניש, חנן מלצר ואסתר חיות. המדינה כבר השיבה בחיוב להצעת בג"ץ להמשיך בהידברות.

במקביל נאלצה המדינה להסכים לדחות עד יום א' בצהריים את התשובה לבית הדין לעבודה בעניין ביזיון בית המשפט. המשמעות בפועל היא שהמתמחים שהחליטו על דעת עצמם להישאר בבית, יוכלו להמשיך לעשות זאת זמן מה נוסף מבלי להסתכן בביזיון.

באוצר חרקו שיניים לפני שהסכימו לכך, בטענה כי נטישת המתמחים את המחלקות בבתי-החולים מסכנת חיי אדם.

מוקדם יותר היום, בשעות אחר-הצהריים, אמרו המתמחים כי הם "מתנגדים להידברות ומבקשים להתפטר לאלתר ולעזוב את מערכת הבריאות". בתגובה אמר השופט מלצר למתמחים: "להגיד 'לא' זה תמיד קל מאד. בדיעבד, אולי תגידו בחלוף הזמן שזה היה חפוז מדי".

האוצר: חוסר תום-לב

במשרד האוצר טענו לחוסר תום-לב מצד המתמחים, לאחר שתוך כדי הדיון על האפשרות להמשיך בהידברות, ד"ר דניאל לנצברג כתב בדף הפייסבוק של המתמחים מתוך אולם הדיון: "השופטים יבקשו שניעתר להידברות, אנחנו נסרב, ואז הם יצטרכו לקבל החלטה".

לנצברג נחשב לסמל של המתמחים ולמי שהעביר תוך כדי דיון פתקים לעורכת הדין שמייצגת אותם.

באוצר אומרים: "משמעות הדבר היא כי התנהלות הרופאים המתמחים היום היא בגדר הצגה בלבד".

ביניש: חוסר ניקיון כפיים

בדיון שעסק ב-3 עתירות שהגישו נציגי המתמחים, תקפו השופטים את המתמחים ואמרו להם שהם לא נקיי כפיים: "אתם הרי פניתם לבג"ץ, אז למה נטשתם את בתי-החולים? לא יכולתם לחכות?", אמר השופט מלצר, שנחשב לאמפטי במיוחד כלפי המתמחים בדיון המקדמי שהוא עצמו ניהל לפני מספר שבועות.

גם הנשיאה ביניש לא חסכה מהמתמחים בעניין: "מדובר בחוסר ניקיון כפיים בכך שהמתמחים נטשו לפני הדיון בבג"ץ. אם זה היה תיק רגיל בלי האווירה שנוצרה, היינו אומרים שהעתירה צריכה להידחות בגלל חוסר ניקיון כפיים. לא החלטנו על-פי כלל זה של בג"ץ, מתוך רצון למצוא פתרון קונקרטי, אבל זה לא תקין".

הנשיאה ביניש הגדירה את העובדה שכ-300 מתמחים לא הגיעו השבוע לעבודה כ"עשיית דין עצמי", ואימצה את הקו של נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, כשאמרה: "לא מדובר במאות אנשים שרוצים להתפטר, הם רוצים להיטיב תנאים - בואו נשים את הדברים האמיתיים על השולחן".

במילים אחרות, ביניש סבורה, לפחות על פניו, כי התפטרות המתמחים אינה אותנטית, אלא נועדה להפעיל לחץ לשינוי ההסכם הקיבוצי שנחתם זה מכבר.

"ההסכם חתום ומחייב"

בעניין ההסכם ודרישת המתמחים לקצר את תקופתו, הבהירה ביניש כי הדבר כלל אינו על הפרק מבחינת סמכויותיו של בג"ץ: "גוף ההסכם אינו במתווה של הדיון הזה. ההסכם הוא הסכם חתום, והוא מחייב. אנחנו לא יכולים לקצר אותו, אלא אם הצדדים יחליטו לעשות זאת בהסכמה".

הדברים האלה של ביניש סותרים על המלצתו של השופט מלצר לדון גם באורך ההסכם, עליה חזר גם היום.

השופטת אסתר חיות תמכה גם היא בגישתה של ביניש, והבהירה כי על ההתנגדות לאורך ההסכם יש לדון בהליך המקביל שמתנהל בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, בעניין עתירתם של קבוצת רופאים כנגד ייצוג בלתי הולם לכאורה מצד ההסתדרות הרפואית במסגרת ההסכם שנחתם.

נציגי המתמחים חזרו שוב ושוב במהלך הדיון על רצונם לדון על אורך התורנות של המתמחים, זאת על אף שאורך התורנות מעולם לא הוצג על-ידם בעבר כנושא להידברות, ולמרות שמשרד הבריאות הוא שדרש את קיצור התורנות כבר ביוני האחרון.

"מסך של שקרים"

גורם מטעם המדינה אמר על כך כי מדובר ב"מסך של שקרים", כדי להביא בסופו של דבר לקיצור ההסכם שכלל לראשונה חיוב בהחתמת שעון נוכחות - אחד הסעיפים שמעוררים זעם גדול בקרב הרופאים הבכירים שנחשבים למנוע שמאחורי מאבק המתמחים.

הנשיאה ביניש הבהירה בעניין אורך התורנות כי ההסכם האחרון כבר כלל פיילוט בעניין, וכי יש צורך ליישם את הפיילוט ולבחון את הדבר.

במהלך כל הדיון ניסו השופטים להאיץ בצדדים לחדש בשנית את הליך ההידברות ביניהם. באי-כוחם של המתמחים הבהירו כי הם מוכנים להידברות רק בתנאי שאורך ההסכם יהיה "על השולחן", ושהמשא-ומתן ינוהל תוך התערבותו הישירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

השופטים ביקרו את התנאי המוקדם הזה, והבהירו כי המדינה וראש הממשלה בפרט רשאים להסמיך גורמים מטעמם, לרבות הממונה על השכר באוצר, לניהול ההידברות.

ניגוד עניינים?

אחד הרעיונות שנידונו הוא פנייה למסלול של גישור, אולם בהסתדרות הרפואית הבהירו כי הם מתנגדים להליך כזה, משום שכבר היה גישור לפני מספר חודשים שהביא להסכם חתום. לדברי באת-כוחה של ההסתדרות הרפואית, עו"ד ארנה לין, מוטב להמשיך בהידברות ישירה בין הצדדים.

השופטים ביקרו במהלך הדיון את העובדה שעו"ד טל קרת, המייצגת את המתמחים, משמשת במקביל גם כיועצת המשפטית של ארגון ארב"ל - ארגון שהוקם לאחרונה כמתחרה בהסתדרות הרפואית הפועל לביטול ההסכם הקיבוצי וליצירת דה-לגיטימציה להסתדרות הרפואית.

החברים הבולטים בארב"ל אף נמנים עם קבוצת הרופאים הבכירים שהגישו השבוע מכתבי התפטרות. לדברי הנשיאה ביניש, ייתכן כי בייצוג המקביל הזה יש משום ניגוד עניינים.