בכיר במיקרוסופט: "אנו חבר'ה של היקפים גדולים ומחיר נמוך"

מיקרוסופט שולטת בתחום המחשב האישי, אולם הצמיחה בשוק צפויה להתמתן ■ סאטיה נדאלה, מבכירי החברה, שהיה אחראי על ניהול התשתיות של מנוע החיפוש בינג מסביר איך החברה מתכוונת למכור את הידע הזה ללקוחות

סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, השתתף בחודש ספטמבר בכנס המפתחים של החברה, Build, שנערך בקליפורניה. באלמר ומנהלים בכירים נוספים עלו לבמה כדי לספק רמזים ראשוניים בנוגע למערכת ההפעלה הבאה, Windows 8, שצפויה להגיע לשוק לקראת אמצע 2012.

האנליסטים והעיתונאים שמסקרים את החברה ציפו לשמוע חדשות על התפתחויות בנוגע להתקני המחשוב והתקשורת החדשים - למשל מחשבי הלוח והטלפונים החכמים. מיקרוסופט הפתיעה את השוק וסיפקה כותרות מפתיעות דווקא בנוגע למחשוב הארגוני. באלמר אמר כי "אם באמצעות ה-Windows 8 אנחנו בונים מחדש את הדימוי של ה-Windows, אנחנו גם בתהליך לבניית הדימוי של מיקרוסופט עצמה".

סאטיה נדאלה (Satya Nadella), נשיא חטיבת השרתים והכלים (STB) של החברה, מסביר בראיון בלעדי ל"גלובס", למה הבוס שלו התכוון. "עבורי", אומר נדאלה, "מה שסטיב התכוון אליו הוא תחום השרתים ובסיס הנתונים. אנחנו עוברים שינוי מהותי באופן הפעילות של מערכות ההפעלה שלנו וזו בניית התדמית של מיקרוסופט מחדש".

מיקרוסופט הייתה תמיד השחקנית המובילה בכל מה שנוגע לתוכנות שנמכרות לצרכן הסופי. המעמד הזה תרם לחברה כוח בעולם המחשוב וגם את רוב ההכנסות והרווחים. מיקרוסופט נראית כמו המועמדת הבטוחה להמשיך ולהוביל את תחום המחשב האישי, אבל ברור שהשוק לא ימשיך להציג צמיחה אין סופית. המשמעות היא שמערכות ההפעלה, הכלי שעזר למיקרוסופט לחלוש על השוק, חייבות לעבור אבולוציה.

"לפשט את הגישה לחומרה"

החטיבה שמנהל נדאלה, שנכנס לתפקידו בשנה החולפת, אחראית על פתרונות התשתיות של מיקרוסופט, כולל השרתים, כלי הפיתוח, וכן תשתיות הענן. מדובר באחד הסגמנטים הצומחים והבולטים של החברה. בשנת הכספים האחרונה, שהסתיימה בחודש יוני, מכרה החטיבה בהיקף של 17 מיליארד דולר, כרבע מכלל ההכנסות של החברה. אחד האתגרים של נדאלה הוא לשדרג את שיעור הרווח של החטיבה מ-38%, כך שתתקרב לנתונים של מערכות ההפעלה והפתרונות העסקיים - שם מדובר ב-65%

איך מתבטא ניהול של מחשוב במרכז נתונים? מדובר למעשה בשליטה בעשרות או מאות אלפי שרתים. הטכנולוגיה כוללת ניטור תקשורת שמורכבת מעשרות מיליוני בקשות מידע וניהול יעיל של מערכת האחסון."מערכת הפעלה", הוא אומר, "מיועדת בהגדרה לפשט את הגישה לחומרה. פעם זו הייתה רק מערכת חומרה אחת, ולאחר מכן זה הפך להיות מערכת שמריצה כמה מחשבים וירטואליים וכיום זה מרכז נתונים שלם או כמה כאלה".

את הכניסה של מיקרוסופט לתחום מרכזי הנתונים ניתן לראות גם כמהלך שנועד לאגף את השליטה של האנדרואיד בטלפונים ובטאבלטים. המקום שבו נמצא הכוח האמיתי של מערכת הקוד הפתוח אינו על התקני המחשוב אלא בגישה הנוחה לאינטרנט והשימוש באפליקציות שונות. במיקרוסופט ינסו לספק מערכת הפעלה אלטרנטיבית וגם סביבת המחשוב שתספק את האפליקציות עבור ההתקנים הניידים.

מיקרוסופט תוסיף את ה-Windows Server 8 לצד סביבת הפיתוח שלה לענני המחשוב, ה-Azure, וכן לפתרונות בסיס הנתונים שמיועדים למרכזי הנתונים הארגוניים, ה-SQL Azure. לדברי נדאלה: "החזון שלנו בתחום ענן המחשוב דומה לזה שהיה לנו בתחום מערכות ההפעלה למחשב האישי. בסיבוב הקודם תרמנו לכך שיש היום PC על כל שולחן, וכעת אנחנו רוצים שכל עסק יוכל לקבל את היתרונות בענן".

"לשנות את התפיסה"

בכל מה שנוגע ליכולות, נדאלה מאמין שיש למיקרוסופט מה להציע. החברה מפעילה מרכזי נתונים עבור שירותי האינטרנט שהיא מציעה כדוגמת מנוע החיפוש בינג, תוכנות שניתנות לגישה מרחוק כגון Windows Live או Office 365, ושירות ה-Hotmail. התפקיד הקודם של נדאלה היה סגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח בחטיבת שירותי האונליין של החברה, בו היה האחראי על התפקוד ההנדסי של שירותי החיפוש, MSN, והפרסום אונליין. "הייתי אחראי על הרצת בינג שזו רשת עם כ-250 אלף שרתים שמריצים Windows".

בתפקיד החדש שלו הוא אמור "לארוז" את פעילות החברה ששימשה אותה בשירותי האינטרנט ולמכור אותן. מיקרוסופט, מתאר נדאלה, לא רחוקה מהאופן שבו פועלות גוגל ופייסבוק בהקמת מרכזי הנתונים הענקיים שלהן. לדבריו גם במיקרוסופט אפיינו את הדרישות מערכות החומרה שבהן ישתמשו בכדי להריץ את פתרונות האונליין של החברה. הביצוע נמסר לספקיות חומרה כגון HP ודל. התוכנה שרצה ברוב המערכות האלה כמובן Windows.

עם זאת, במישור התדמיתי, נדאלה דווקא מתוסכל. "התחלתי לעבוד בחברה ב-92'", הוא מספר, "ואז סקוט מק'נילי (מנכ"ל ומייסד סאן לשעבר) ולארי אליסון (מנכ"ל ומייסד אורקל) התבדחו על הניסיון שלנו להיכנס לתחום השרתים. והנה אחד מהם כבר לא בעסק והשני מפעיל מאמצים שיווקיים בכדי להתמודד נגדנו. אני שמח להתמודד בכדי לשנות את התפיסה לגבי היכולות שלנו".

השוק הזה שונה באופן מהותי משוק המחשוב האישי ואפילו ביחס לשוק השרתים. המתחרים שמולה צברו ניסיון של שנים בהתמודדות עם סביבות מחשוב מורכבות. רשימת המתחרות כוללת חברות כמו IBM, אורקל, VMware או אמזון וגם EMC מצד מערכות האחסון.

"תמיד היינו החבר'ה של ההיקפים הגדולים והמחיר הנמוך", טוען נדאלה, "יש תפיסה לפעמים אצל לקוחות שאם אתה לא מספק משהו במחיר הגבוה כמו של אורקל או VMware אז אתה בטח שווה פחות ואנחנו עובדים קשה על שינוי התפיסה הזאת". נדאלה מתייחס גם לשוק האחסון שאליו מתכוונת מיקרוסופט להיכנס באמצעות מערך ההפעלה החדשה. לדבריו, "הרבה ספקים של מערכות אחסון עושים הרבה כסף ממכירת הפתרונות מבוססי תוכנה, אני רק רוצה להחזיר את התחום למקום הטבעי שלו".

בין השאר אחראי נדאלה גם על מרכז המו"פ של החברה בישראל. במרכז המקומי התבצעה לאחרונה החלפת מנכ"ל, כאשר משה ליכטמן, שהיה סגן נשיא בחברה, נשיא המו"פ בישראל והרוח החיה מאחורי הקמת המרכז המקומי, פרש, ובמקומו ינהל את הפעילות יורם יעקובי. נדאלה מציין כי "מרכז הפיתוח הישראלי זה מקום מאוד אסטרטגי עבורנו ויש כאן יכולות שתורמות למיקרוסופט בתחומים מרכזיים. גדלנו באמצעות רכישות וצמיחה פנימית ונמשיך לעשות את זה. השאלה עבורי היא איך ננצל באופן המוצלח ביותר את כוח העבודה כאן?".

האבולוציה של windows
 האבולוציה של windows