לחיאני: עידן נוראי ליזמים, ראשי הערים בחזקת חשודים

ראש עיריית בת-ים בכנס של ארגון קבלני ת"א-בת-ים: "היום אם אתה כראש עיר נפגש עם קבלן, דופקים לך אחר-כך בדלת"

"אנחנו חיים בעידן נוראי ליזמים. הם מחפשים היום וודאות, מחפשים רצועה ויכולת אמיתית להרוויח כסף. נכון להיום, גם ליזמים זו בעיה שהם מרוויחים כסף. יש רוח רעה" - כך אמר היום (ה') שלומי לחיאני, ראש עיריית בת-ים, בכנס של ארגון קבלני תל-אביב-יפו-בת-ים.

לדברי לחיאני, "היום אם אתה כראש עיר נפגש עם קבלן, דופקים לך אחר-כך בדלת. ראשי הערים בחזקת חשודים. זה מכניס את האנשים שנבחרו על-פי חוק לפינה שהם פוחדים. יש קושי נוראי להתמודד עם הפחד הזה. כל מי שמגיע לעמדה הזו לא פגש משטרה קודם לכן. וזה לא נעים. ואחר-כך אומרים 'מצידי שלא יבנו, שלא יתכננו, רק שלא יבואו אליי אחר-כך מהמשטרה'.

"אנחנו חיים בעידן שאין קשר בין שר שנבחר למה שקורה בשטח. בעידן שאם אתה ראש עיר אתה חשוד, צריך להבין שרוב האנשים ישרים. הפוליטקיאים בנויים מאותו החומר - לא כולם חשודים.

"אני יושב בוועדה המחוזית תל-אביב ומתעלף מהחישובים שהם עושים. ירוויחו ככה וככה. זה לא נכון. צריך להוריד את הרגולציה והבירוקרטיה תוך כדי שמירה על הציבור שבחר אותך. ואם לוקח 6 שנים לבנות פרויקט, זה לא שירות טוב לאזרח. היום רק האנשים שלא עושים מרוויחים מכל הסיפור. הפקידים שלא עושים כלום מרוויחים".

לחיאני נתן מחמאות לשר השיכון אריאל אטיאס ובמקביל מתח ביקורת על הפקידים: "יש לנו שר שיכון אכפתי שבאמת רוצה לשנות. גם הראש שלו פתוח. הממסד שלנו מפוצץ באנשים שאין להם טיפת שכל. אנחנו כנבחרי ציבור צריכים להיפטר מהאנשים האלה. פקידים שבורחים מאחריות לא ראויים לשרת בסקטור הציבורי. לא אנשים שלא לוקחים אחריות, מפחדים ולא עושים את התפקיד שלשמו הם נבחרו. עוד דבר חשוב - צריך להעביר עוד סמכויות לועדות המקומיות אם רוצים שתמ"א 38 או פינוי-בינוי יתקדמו".

לחיאני התייחס גם ל"אני מאמין" שלו בנוגע לפיתוח עירוני: "אני מאמין בפיתוח בר-קיימא. עיר לא צריכה לפחד להיות צפופה. אין בעיה לבנות לגובה או עירוב שימושים. יש בעיה לעשות דברים שלא חושבים עליהם מראש.

"כל ראש עיר צריך להבין שתכלית העיר לייצר מפגש, גיוון, לבנות קהילה. אין פחד לבנות 40 או 50 קומות, בטח לא במחוז תל-אביב. צריך פתרונות לחניה, לחינוך ועוד. אבל העיר צריכה לספק הזדמנות לאנשים. כל המהפכות מתחילות בערים".

ראש עיר נוסף שהגיע לכנס הקבלנים הוא בני וקנין, ראש עיריית אשקלון. לדבריו, "אשקלון התקרבה למרכז בזכות הרכבת. באשקלון 130 אלף תושבים, ושטחה המוניציפלי הוא 57 אלף דונם - פי 10 מבת-ים", סקר וקנין את סגולות העיר. "לחופה של העיר יש תחנת כוח, תחנת כוח פרטית בבנייה ומתקן התפלת המים הגדול בעולם. מכללה אקדמית עם 6,000 סטודנטים ומרכז תיירותי ומרינה עם מקום ל-600 כלי שיט.

"בתוכנית יש פארק גולף של 400 דונם, שעתיד לצאת לדרך בקרוב אחרי שהיה תקוע מזה שנים. מתוכנן פארק היי-טק של 1,000 דונם ואזור תעשייה דרומי של 2000 דונם. אנחנו מתכננים פרויקט התחדשות עירונית של שכונת מגדל, שיקום בניינים קיימים ויצירת שטחים חדשים לבנייה".

וקנין התייחס גם לתנופת הבנייה שחלה בעיר בשנים האחרונות: " התחלות הבנייה ב-3 השנים האחרונות מגיעים ל-4,200 יחידות דיור ב-3 שנים. זה מספר שיא. מאז 2008 קצב יחידות הדיור רק עלה. כבר 15 שנה שהתוכניות אצלנו מוכנות, ועכשיו, כשהגיע הבום, יכלנו לצאת עם הרבה בנייה.

"גם היום אני מכין תוכניות חדשות שבטח ייצאו לדרך עוד 15 שנה. את שכונת אגמים, למשל, התחלנו לתכנן לפני 12 שנה. משרד השיכון לצערי פועל לאט, אבל עכשיו, לאחר שיווק מתחמים לבנייה של 1,000 יחידות דיור, אני מקווה שהפיתוח עליו אמון משרד השיכון יתחיל לרוץ".