בסימן שורי: בארה"ב מעלים את תחזית הצמיחה לרבעון הרביעי

זאת לאור נתוני מאקרו חיוביים שהתפרסמו לאחרונה והיו טובים מהצפי ■ אסטרטג בכיר: מדד ה-Standard & Poor’s 500 עשוי לפרוץ את רמת 1,300 נק' עד סוף 2011

האם הכלכלה האמריקנית מראה סימני התאוששות אמיתיים? יותר ויותר כלכלנים סבורים שהתשובה לכך היא בהחלט חיובית ואף צופים כי הכלכלה האמריקנית תסיים את שנת 2011 עם עלייה בצמיחה. בסקירה שנערכה באתר "בלומברג" קיים קונצנזוס בקרב הכלכלנים כי ברבעון הנרביעי תהיה עלייה בצמיחה, הגבוהה ביותר מזה 18 חודשים - כך על פי הערכות האנליסטים שהעלו את תחזית הצמיחה לרבעון הרביעי. מדובר בהעלאת תחזית צמיחה, חודשים ספורים בלבד אחרי שניכר חשש אמיתי להאטה משמעותית בארה"ב.

כלכלסיט ג'י פי מורגן בניו-יורק צופה צמיחה של 3% ברבעון האחרון של השנה, לעומת צפי לצמיחה של 2.5% בתחזית הקודמת. כלכלני מאקרו ב- St. Louis העלו את תחזית הצמיחה לרבעון הרביעי ל-3.2% מ-2.9% בתחזית הקודמת. במורגן סטנלי העלו את התחזית ל-3.5% לעומת תחזית קודמת שעמדה על 3%.

"נתוני המאקרו האחרונים על צריכה, הוצאות בתי עסקים וההשקעות - כולם מצביעים על עלייה בתמ"ג ברבעון הרביעי", אמר ג'ון הרמן, אסטרטג ב- State Street Global Markets בלונדון. הרמן, מי שידוע ככלכלן השני ביכולת הדיוק שלו לצמיחה, כבר ראה סימנים לצמיחה מתחילת חודש נובמבר.

כלכלן בכיר בדויטשה בנק בני-יורק אמר כי לא יהיה מופתע אם הצמיחה תעלה ב-4% ברבעון הרביעי למרות שכרגע הוא נצמד לתחזית ריאלית יותר של צמיחה של 3%.

"הכלכלה האמריקנית המתחזקת תביא לסנטימנט חיובי יותר בשוק המניות שנמצא תחת עננה כבדה ומאיימת של משבר החוב באירופה", אמר. "יש יותר מידי פסימיות הטבועה בשוק", ציין. עוד העריך כי מדד ה-Standard & Poor’s 500 עשוי עוד לפרוץ את רמת 1,300 נקודות עד סוף השנה.

"למרות שהחדשות האחרונות על הכלכלה האמריקנית הן יותר מעודדות לעומת אלה של התקופה המקבילה אשתקד, לא כדאי לשאוב יותר מידי אופטימיות. הכלכלה האמריקנית ממשיכה לעמוד בפני כמה מכשולים", אמר בכיר בפדרל ריזרב. "עדיין קיימים סיכונים לדאונסייד, רובם מיוחסים עדיין ללחץ ממשבר החוב באירופה", אמר דדלי, בכיר בפדרל ריזרב.

המכירות הקמעונאיות עלו ב-0.5% באוקטובר אחרי עלייה של 1.1% בחודש הקודם. העלייה במכירות הקמעונאיות בחודש שעבר דחפה כלכלנים ממורגן סטנלי להעלות את תחזית הצמיחה לגבי רמת הצריכה של משקי הבית ברבעון הרביעי ל-2.7% לעומת 2.2% בתחזית הקודמת. הוצאות על צריכה פרטית עלו ב-2.4% בשיעור שנתי בסיכום הרבעון השלישי, הקצב המהיר ביותר לצמיחה השנה.

בגזרת האבטלה, המהווה את הבעיה המטרידה ביותר בשוק האמריקני, מוצאים הכלכלנים סימנים מעודדים לאור הירידה בתביעות לדמי אבטלה שירדו לרמת שפל של 7 חודשים בשבוע של ה-12 בנובמבר.

"לאור העובדה שאירופה כרוכה לנו סביב הצוואר, נתוני מאקרו טובים מהצפי הם בהחלט מעודדים", אמר כלכלן ב- RBS בסטנפורד.