סוכם בבג"ץ: פרופ' זמיר ופרופ' מירוני יתווכו במו"מ עם המתמחים

(עדכון) - נשיאת העליון ביניש ביקרה את הסייגים שהציבו המתמחים בצד הסכמתם להידברות, לרבות הבקשה לאפשר לנציג הארגון שמתחרה בהר"י להשתתף במו"מ

המדינה הודיעה הערב (א') לבית המשפט העליון כי היא מסכימה שהשופט בדימוס, פרופ' יצחק זמיר, ישמש כמתווך בהדברות עם הרופאים המתמחים, והציעה כי הגורם הנוסף שיסייע יהיה בעל סמכות מקצועית מבחינה ניהולית ורפואית.

לשם כך הציעה המדינה את פרופ' יצחק פטרבורג, ששימש כמגשר בהסכם שנחתם לאחרונה, זאב וורמברנד, המשמש כמנכ"ל הריבוע הכחול ובעבר מנכ"ל קופת חולים כללית, פרופ' דן אופנהיים, מנכ"ל הרצליה מדיקל סנטר ובעבר מנהל בי"ח בילינסון, או את פרופ' יהונתן הלוי.

נציגי המדינה וההסתדרות הרפואית הרימו גבה כשנציגי המתמחים התעקשו כי לצד זמיר ישמש כמתווך נוסף פרופ' צבי רם, אחד הבכירים הראשונים שחתמו על מכתב התפטרות ותקפו בחריפות את ההסכם שנחתם.

פרופ' רם אמנם לא נחשב לאחר ממייסדי הארגון החדש שהקימו קבוצה של רופאים בכירים (ארב"ל) אולם הוא נחשב למי שמזוהה איתם.

לבסוף סוכם כי המתווכים המשא-ומתן בין הצדדים יהיו פרופ' יצחק זמיר וכן פרופ' מוטי מירוני, נשיא עמותת מגשרי ישראל ומומחה לדיני עבודה מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, ששימש כמגשר בשביתת הרופאים הגדולה בשנת 2000.

ביניש למתמחים: "ההידברות - במסגרת ההסכם בלבד"

בית המשפט העליון כינס בצהריים במפתיע דיון מיוחד בעניין הרופאים המתמחים, לאחר שאלה הודיעו בשעות הבוקר כי הם מוכנים לחזור לעבודה ולחדש את ההידברות למשך שבוע ימים, אולם בה בעת הציבו מספר בקשות באשר למתווה ההידברות - מה שחייב את בג"ץ להתערב בניסיון להגיע להסכמה חד-משמעית בדבר אופי השיחות שיתקיימו בין הצדדים.

אחת הבקשות השנויות ביותר במחלוקת שהציבו המתמחים איימה להביך ואף להשפיל את ההסתדרות הרפואית. על-פי הבקשה, בהליך ההידברות יישב רופא בכיר החבר בארגון המתחרה "ארב"ל", שהוקם כדי לקעקע את ההסכם הקיבוצי עליו חתמה ההסתדרות הרפואית, תוך מסע דה-לגיטימציה לארגון הוותיק.

בתגובה הרשמית שהעבירו נציגי המתמחים לבג"ץ אין אמנם אזכור לארגון ארב"ל, אלא מצוינת הבקשה כי בהליך יישב "רופא בכיר מטעמם". ואולם, בהודעה רשמית לעיתונות שפרסם משרד יחסי הציבור של המתמחים, שמייעץ במקביל גם לארגון ארב"ל, נכתב במפורש: "המתמחים מבקשים לקבוע את הנציגים למשא-ומתן מטעמם ובהם נציג ארב"ל".

על כך אמרה היום בפתח הדיון נשיאת העליון, דורית ביניש: "הציבור שאנחנו מדברים עליו הוא המתמחים, ולכן זה צריך להיות ברור". ביניש כבר ביקרה ביום חמישי האחרון את העובדה שעו"ד טל קרת, המייצגת את המתמחים, מייצגת במקביל גם את ארגון ארב"ל.

שופטי העליון המליצו לצדדים למנות לתפקיד המתווך במשא-ומתן את פרופ' מוטי מירוני או את השופט בדימוס יצחק זמיר. פרופ' מירוני הוא מומחה לדיני עבודה מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, ושימש כמגשר בשביתת הרופאים הגדולה בשנת 2000. בשני הצדדים מעדיפים מתווכים שחיים יותר את עולם הרפואה, ולכן נשמעו הסתייגויות מההצעה.

נציגי המתמחים הציבו בקשות נוספות עבור מתווה ההידברות, אף שלא ניתן היה להבין במפורש האם הבקשות האלה, בדומה לבקשה בעניין הגורמים שייצגו אותם, הן בבחינת תנאים מוקדמים.

"ההחלטה להמשיך בהידברות מבורכת, אבל הסייגים שהצבתם רבים", אמרה ביניש למתמחים. גם נציגי המדינה טענו: "תשובת העותרים פותחת יותר זירות מאשר סוגרת".

רשימת הבקשות של המתמחים, או "הסייגים" כפי שהגדירה זאת ביניש, כוללת בין היתר דרישה לאפשר לכל אחד מהצדדים למנות מתווך או "מסייע" מטעמו. גם לכך יש להסתדרות הרפואית הסתייגות, שכן הדבר עשוי להתפרש כאילו המתמחים מהווים צד מבחינה משפטית, בעוד שאין להם מעמד נפרד מזה של ההסתדרות הרפואית.

עוד ביקשו המתמחים כי ההידברות תכלול את סוגיית קיצור ההסכם הקיבוצי - זאת על אף שנציגי המדינה וההסתדרות הרפואית הבהירו כי הם מתנגדים לכך.

המתמחים מציינים כי השופט חנן מלצר הוא שהבהיר כי סוגיית אורך ההסכם היא ברת הידברות ואף יכולה לסייע להידברות. ואולם, לאחר דבריו של מלצר הבהירו השופטת אסתר חיות והנשיאה דורית ביניש כי "ההסכם חתום ומחייב", וכי פתיחת ההסכם הקיבוצי אינה על הפרק.

בדיון שהתקיים היום הבהירה ביניש בשנית: "כפי שסיכמנו, מדובר על הידברות במסגרת ההסכם בלבד".

על-פי הערכות, בסופו של הדיון תיקבע מסגרת להידברות שתכלול מתווך אחד המוסכם על שני הצדדים. ההידברות תעסוק בנושאים שונים מבלי לפתוח את ההסכם שנחתם, ובהליך לא יורשה להשתתף גורם המזוהה עם הארגון המתחרה להסתדרות הרפואית.

נציגי המדינה אמורים היו למשוך את הבקשה לביזיון בית המשפט כנגד כ-300 מתמחים שלא הגיעו לעבודה בתמורה לכך שהמתמחים יסכימו לחידוש ההידברות, אולם הבקשות השונות שהציבו המתמחים בתגובתם לבג"ץ ככל הנראה מקשות על הדבר. זאת, ככל הנראה, סיבה נוספת לכך שבג"ץ ביקש לקיים דיון בעניין עוד היום.

"עד לרגע זה הרופאים ממשיכים בנטישת המחלקות, ועד לרגע זה לא חזרו לעבודה", אמרו נציגי המדינה בדיון. ביניש אמרה על כך: "מי שלא יחזור לעבודה, יינקטו נגדו צעדים".

באי כוחם של המתמחים טענו מנגד כי אין ביכולתם לשכנע כל אחד מהמתמחים לחזור לעבודתו, שכן מדובר בהחלטה אישית של כל אחד מהמתמחים.

נתניהו מזהיר מפני אנרכיה

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה היום בפתח ישיבת הממשלה אל הרופאים המתמחים ואמר להם: "אני מבין את הרצון שלכם לשפר את תנאי העסקתכם, אבל איש מאיתנו אינו נמצא מעל החוק, וכולנו חייבים לכבד את החלטות בית המשפט, כי אחרת תהיה פה אנרכיה. "אני קורא לכם - חזרו מיד לעבודה, והשאירו את החולים מחוץ למאבק.

"לפני פחות מ-3 חודשים נחתם הסכם שמשפר את השכר שלכם בעשרות אחוזים. ממשלה אחראית אינה יכולה להשלים עם מצב שבו הסכמים שרק עתה נחתמו, נפתחים מחדש ועוד מדובר בהסכמים ארוכי-טווח שיש להם השלכות לכלל המשק".

לדברי נתניהו, "אני אמשיך ללוות מקרוב את תהליך ההידברות ואוודא שהתהליך יהיה ענייני. מטבע הדברים בתהליך הזה לא כל הדרישות שלכם יתמלאו, אבל נהיה קשובים לשיפור תנאי העבודה שלכם במסגרת ההסכם שנחתם".

נתניהו רמז גם כי הוא אינו ממהר לאמץ את הרטוריקה שלפיה מערכת הבריאות נמצאת על סף קריסה, בשל צעדיהם של כמה מאות רופאים מאזור המרכז: "מערכת הבריאות הציבורית שלנו היא חזקה, ואנחנו פועלים כדי שהיא תמשיך להיות מן המערכות החזקות בעולם".