לא הושגה הסכמה בוועדה לבחירת שופטים על מינויים לעליון

(עדכון) - בשלב זה לא אושר ה"דיל" בין מחנה נאמן למחנה ביניש על מינויים של 3 שופטים חדשים לבית המשפט העליון

‎‎הוועדה לבחירת שופטים, שהתכנסה הערב (א') כדי לדון בבחירתם של 3 שופטים חדשים לבית המשפט העליון, סיימה את דיוניה ולא בחרה בשלב זה למנות אף שופט.

ברקע כינוס הוועדה לבחירת שופטים עמד מסע לחצים פנימיים בין חברי הוועדה, בשאלה אם המחנות השונים בתוך הוועדה יקיימו את ה"דיל" שנקבע בין שר המשפטים, יעקב נאמן, לבין נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ולפיו היו אמורים להתמנות היום 3 שופטים חדשים: השופטים נעם סולברג וצבי זילברטל מבית המשפט המחוזי בירושלים והשופטת דבורה ברלינר, נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

‏לפני התכנסותה של הוועדה בלשכת שר המשפטים בירושלים, ההערכות היו כי על אף הסיכומים המוקדמים, בסופו של דבר תידחה הבחירה למועד אחר.

עם זאת, גורמים מקרב חברי הוועדה הזהירו כי אם ביניש תביא לדחיית ההצבעה היום - לא תהיה לה הזדמנות נוספת להשתתף במינוי שופטים לבית המשפט העליון עד לפרישתה, ובחירתם של השופטים החדשים תידחה עד לאחר סיום כהונתה בסוף חודש פברואר 2012.

‎‎‏"דיבורים בלבד"

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), חבר הוועדה לבחירת שופטים, אמר בשיחה עם "גלובס", שעות אחדות לפני כינוס הוועדה, כי למיטב ידיעתו אין סיכומים סופיים ומוחלטים בנוגע למינוי 3 המועמדים, אלא "דיבורים בלבד", ולא ברור אם ההסכמות אכן סגורות ולא ייפתחו ברגע האחרון מחדש.

‏ח"כ אריאל התכוון לפעול למען בחירתם של 3 המועמדים היום. מאחר שבישיבה היום לא הושגה הסכמה, מתוכננת ככל הנראה ישיבה נוספת של הוועדה לבחירת שופטים ליום שישי הקרוב. ישיבה זו יועדה במקור לדיון במינוי שופטים לבתי משפט השלום והמחוזי, ואולם במקרה הצורך היא תשמש לצורך דיון והצבעה על מינוי שופטים לעליון.

‎‎הוספת מועמדים

‏בנוגע להוספת מועמדים ממוצא מזרחי לרשימת המועמדים, אמרו היום חברים בוועדה כי הדרך להציע מועמדים נוספים ולפרסמם ב"רשומות" פתוחה בפני שר המשפטים, נשיאת בית המשפט העליון או כל 3 חברים נוספים בוועדה.

ברשימות המועמדים שפורסמו בשנים 2008-2009 כלולים מועמדים שכבר מונו לעליון - השופטים עוזי פוגלמן, ניל הנדל ויצחק עמית - וכן שופטים שכבר פרשו ומועמדים שאינם רלוונטיים עוד.

‏עם זאת, בישיבותיה הקרובות של הוועדה לא ניתן יהיה לדון בשמות נוספים על אלה שפורסמו, מאחר שבין מועד הפרסום ב"רשומות" ועד לדיון אמורים לחלוף 30 ימים לפחות, ובנוסף מתקיימים הליכים פרוצדורליים נוספים הכוללים הגשת טפסים ומכתבי המלצה, בדיקות פנימיות של הוועדה וכן שימוע המתקיים בפני ועדת-משנה של הוועדה לבחירת שופטים.

‏בישיבה היום השתתפו שני נציגי לשכת עורכי הדין המסיימים קדנציה בת 3 שנים, עו"ד פנחס מרינסקי ועו"ד רחל בן-ארי. מחרתיים (ג') תבחר המועצה הארצית של הלשכה את נציגי הלשכה ל-3 השנים הבאות, ואולם קיימת אפשרות שמרינסקי ובן-ארי ייבחרו מחדש, שכן הם שניים מששת המתמודדים שעליהם תצביע המועצה הארצית של הלשכה.

נוהל הבחירה במועצה עשוי להשתנות, אם הכנסת תשלים עד מחרתיים את חקיקת החוק לשינוי אופן בחירת נציגי הלשכה לוועדות שיפוטיות, שלפיו על המועצה לבחור את הנציגים ברוב של שני שלישים ולא ברוב רגיל. ‏‎‎‏