תיקון 16 לנדל"ניסטים

חיים כצמן ודורי סגל, עובדים מספטמבר בחינם. דרך חדשה נולדה למדוד הצלחה בנדל"ן

את הרפורמה המדוברת כל כך בשכר הבכירים בחברות הבורסאיות - אותו תיקון 16 בחוק, שמכריח מעתה את אותם בכירים לאשר את תנאי העסקתם באסיפת בעלי המניות - מוטב להתחיל בנדל"ן.

לא בכדי, בשבוע שעבר פורסם כי חיים כצמן ודורי סגל, הנדל"ניסטים הכי בכירים והכי מוערכים כאן, עובדים מאז ספטמבר בחינם. גם הם כנראה הבינו שמודל השכר הנוכחי בנדל"ן נשען על רגליים מאוד רעועות.

נניח, למשל, שאזרח מהשורה קונה חנות או משרד להשקעה במיליון שקל. בנכס יושב שוכר שמשלם מדי חודש 10 אלף שקל - סכום המגלם תשואה מפתה בשיעור 12%. רק שאחרי שנתיים, ו"רווח" ברוטו בגובה 120 אלף שקל, הברוך צף, כשהשוכר מתחיל לגמגם.

במקרה הטוב, הוא מבקש הפחתה משמעותית בשכירות. במקרה הפחות טוב, הוא קם ועוזב, משאיר את הבעלים עם ארנונה רצחנית וחיפוש נואש אחרי שוכר. במקרה הרע, הוא פשוט מפסיק לשלם.

הצלחה נדל"נית

הקונה יצא פראייר? לא אם עשה את כל זה עד היום כמנהל בשוק ההון.

על פי כללי השוק, יזמי הנדל"ן התרגלו לסכם רווח והפסד רק בחשבון שנתי. המשכורת השנתית של מנהלי הנדל"ן נמדדה כנגזרת הרווח השנתי מהנכס - גם אם עדיין לא היה ברור שהתשואה תחזיק מים ושלכל הפחות היא תשלם לאורך זמן את ההלוואה לבנקים.

אבל מעתה, בעלי המניות צריכים לדרוש לספור את הכסף רק במדרגות. הצלחה נדל"נית ניתן למדוד רק בתום סיבוב מלא של קנייה ומכירה, או לכל הפחות כשאין יותר הלוואות על הנכס.