מות יולי עופר הוביל להורדת דירוג סנטרל יורופיאן ב-4 רמות

מידרוג: "עופר היה דמות מרכזית בפעילות של החברה, וזאת לצד עוצמתו הפיננסית ונכונותו לתמוך בה" ■ אג"ח החברה נסחרות בתשואה של כ-190%

סימן שאלה גדול מרחף מעל יכולת פירעון החוב של חברת סנטרל יורופיאן (CEE).לחברה יתרת אג"ח של 110 מיליון שקל הנסחרות ב"תשואת זבל" של 192%, לאחר שסיימה את המחצית הראשונה של 2011 עם הפסד של 22.4 מיליון בהמשך להפסד של 92 מיליון שקל בשנת 2010 כולה. בעקבות ההפסדים הכבדים נפער גירעון של 91 מיליון שקל בהון העצמי של החברה - בעלת עסקי נדל"ן ומלונאות במרכז ובמזרח אירופה.

הגירעון העמוק בהון, ההפסדים, התזרים השלילי והנזילות הנמוכה של CEE, הובילו את חברת הדירוג מידרוג להוריד את דירוג האג"ח של החברה בלא פחות מ-4 רמות - מ-Ba2 ל-B3 (רמת השקעה ספקולטיבית), כשאופק הדירוג נותר שלילי. נימוק מרכזי נוסף להורדת הדירוג: פטירתו של יולי עופר, שהיה בעל השליטה בחברה, בספטמבר השנה. נציין כי בעקבות פטירתו של עופר עברו מניותיו בחברה-האם שלCEE , פרימיום פי.איי.אייץ', לידי נאמנות לטובת אלמנתו, רותי עופר.

תזרים שלילי

נדב גורן, אנליסט בכיר במידרוג, כותב כי "פטירתו של מר יולי (יהודה) עופר ז"ל מהווה גורם שלילי בדירוג, לאור היותו דמות מרכזית בפעילות של החברה, בין היתר בקשריו העסקיים, במוניטין, בהתוויית האסטרטגיה של החברה, וזאת לצד עוצמתו הפיננסית ונכונותו לתמוך בחברה לשם עמידה במחויבויותיה".

לדברי גורן, הזרמת בעלים בסך 40 מיליון שקל אפשרה לחברה לעמוד בתשלום אג"ח וריבית של כ-47 מיליון שקל באוגוסט. ההזרמה הייתה בהתאם להתחייבותו לסייע לחברה לעמוד בתשלומים של אוגוסט 2011 ופברואר 2012.

סדרת האג"ח שדירוגה הופחת היא סדרה א', שצמודה למדד, נושאת ריבית שנתית של 7.8% ומיועדת לפירעון ב-2012-2014. היא נסחרת כיום בתשואה של כ-192%, המבטאת את האמון הנמוך של השוק ביכולת החברה לעמוד בהחזר החוב.

במידרוג מציינים ש-CEE מייצרת תזרים שלילי מפעילות, בין היתר כתוצאה מירידה בשיעורי התפוסה בנכסים המניבים ומקצב מכירת דירות איטי. "רמת הנזילות והגמישות הפיננסית נמוכה, ומשקפת את הצורך במימוש חלק ניכר מנכסיה, או לחילופין להיעזר במקורות מימון חיצוניים", מעריכים במידרוג.

אופק הדירוג נותר כאמור שלילי, והסיבה לכך היא שאי-הצלחת החברה לייצר מקורות תזרימיים ברבעונים הקרובים, עלולה להקשות עליה לעמוד בצורכי שירות החוב. "רמת הדירוג משקפת את עליית הסיכון באי-עמידה במועד בהתחייבויותיה, ללא הזרמת הון חיצוני מהותית", מציינים במידרוג.

בעלת השליטה ב-CEE היא כאמור פרימיום פי.איי.אייץ' אחזקות, שבשליטת האלמנה עופר ונמרוד רינות. פרימיום פועלת גם בתחום הגז והנפט באמצעות יולי חיפושי נפט, ומחזיקה ברשת המחשבים אייבורי. מצבה של פרימיום אינו מלהיב אף הוא: החברה הפסידה במחצית 2011 כ-22 מיליון שקל, והגירעון בהונה העצמי צמח לכ-70 מיליון שקל.