פישר: "ירידה חדה במחירי הדירות תפגע בכל המשק"

נגיד בנק ישראל מזהיר מפני ירידה חדה במחירי הדירות: "זה יפגע במשק כולו, כמו שקרה בעולם המערבי" ■ "20% מהמחזור של הבנקים בישראל הוא על משכנתאות; נדל"ן זה ענף בעייתי" ■ רומז כי יש להאט את קצב שיווקי הקרקעות של מש' השיכון

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר מזהיר היום (ד') מתרחיש של ירידה חדה במחירי הדירות, וטוען כי נפילה במחירים תפגע במשק. במקום זאת, פישר אמר כי הוא מעדיף מצב של ירידה הדרגתית במחירי הדירות.

"על מחירי הדירות לרדת בהדרגתיות", אמר הנגיד בדיון שנערך היום בוועדת הכספים בכנסת. פישר אמר כי הוא מופתע מפרסום פרטים על שיחה שנערכה בינו לבין שר השיכון אריאל אטיאס, בה הביע הנגיד דאגה מהשיווקים המסיביים של קרקעות על-ידי משרד השיכון, ואמר היום כי "יש צורך בשיווק מהיר של קרקעות לבנייה, אבל המחירים צריכים לרדת בהדרגתיות ולא בירידה חדה שעלולה להוביל לקשיים בענף הבנייה".

פישר עקץ את אטיאס ואמר כי "אני מחבב את שר השיכון, אבל התפלאתי לגלות ששיחות סגורות ביני לבינו, שבהן אני מדבר איתו באופן פתוח וגלוי, מוצאות את דרכן לתקשורת; אבל אולי אלה הכללים, ואני צריך להתחיל להתרגל אליהם".

פישר העריך כי המגמה בשוק הנדל"ן למגורים השתנתה וכי המחירים מתחילים לרדת, אך הזהיר שוב ושוב מירידות חדות מדי: "המגמה החלה להשתנות ועליית המחירים מתמתנת ואפילו מדברים על התחלה של ירידת מחירי הדירות. יש חשיבות רבה לכך שמחירי הדירות יירדו בקצב הדרגתי ולא בקצב חד ומהיר כיוון שירידה מהירה עשויה להביא לקשיים בענף הבנייה ולפגוע ביציבות שלו, דבר שייפגע לא רק בקבלנים וברוכשי הדירות אלא במשק כולו, דבר שקרה בכל העולם המערבי ואנחנו הצלחנו להימנע מכך בינתיים".

הנגיד אותת לאטיאס כי יש למתן את שיווקי הקרקעות: "יש להתאים את היקפי הבנייה לצרכים ארוכי הטווח שתחום הדיור. אסור לנקוט בצעדים שייראו טוב בטווח הקצר אך יזיקו לציבור בטווח הארוך. קצב בנייה של 40 אלף דירות בשנה זה קצב טוב ומעבר לזה זה כבר עשוי להוביל מגמה שלילית". קצב התחלות הבנייה בשנה האחרונה עומד על כ-43 אלף יח"ד.

פישר סיפק לחברי הוועדה נתון המעיד על הרגישות של המערכת הפיננסית לשוק הנדל"ן, לפיו 20% מהמחזור של הבנקים בישראל הוא על משכנתאות. לפיכך, קבע פישר, "אסור לבנק לתת אשראי של יותר מ-20% לענף הבנייה. נדל"ן זה ענף מאוד בעייתי. כשאתה בונה זה לוקח שנתיים וצריך לחזות מה יהיה בעוד שנתיים שלוש ביום כשתצטרך למכור את הדירות".