אייס אוטו דיפו בקשיים חריפים: לא מסוגלת להחזיר הלוואות לבנקים

(עדכון) - הרשת הפסידה 25 מיליון שקל ברבעון השלישי ■ בשנה וחצי האחרונות הציגה אייס הפסדים כבדים של קרוב ל-40 מיליון שקל ■ החברה: "העלייה בהפסד - בעיקר בשל המחאה החברתית" ■ במגעים להסדר חוב מול הבנקים

אייס אוטו דיפו: 40 מ' ש' בשנה לעסקים פרטיים של בעליה

ההידרדרות במצבה של רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו מחריפה, ועלולה לגרור את החברה לגל הסדרי החוב בשוק. היקף התחייבויות האג"ח של החברה עומד על כ-92 מיליון שקל, והן נסחרות בתשואת זבל של 44%.

אחרי שבשנה וחצי האחרונה הציגה אייס הפסדים מצטברים של קרוב ל-40 מיליון שקל, מתברר מדיווח שפרסמה היום כי הללו התעצמו ברבעון החולף, וצפויים להסתכם בחודשים יוני-ספטמבר 2011 בכ-25 מיליון שקל. באייס מפנים אצבע מאשימה כלפי המחאה החברתית, לטענת החברה גורם משמעותי בהחרפת ההפסדים, מאחר שזו פגעה בפעילותה השוטפת וגרמה לה לירידה במכירות ובשיעורי הרווחיות.

נוסף לכך, סבלה הרשת מהפסדים חד-פעמיים - 3.2 מיליון שקל בגין צמצום מספר סניפיה ו-8.5 מיליון שקל ממחיקת יתרת מיסים נדחים. שווי החברה עמד היום על כ-35 מיליון שקל, אחרי צניחה של כ-65% מתחילת השנה (ו-90% מאז נרשמה למסחר). בעלי השליטה באייס הם קבוצת גאון של משה גאון ושלמה זבידה, המחזיקים כ-90% מהון החברה בחלקים שווים.

דיונים מול הבנקים

כפי שקרה ברבעונים קודמים, התוצאות החלשות מובילות את אייס שלא לעמוד בתנאי ההתחייבות שלה מול הבנקים המלווים את פעילותה (הבינלאומי, לאומי והפועלים). באייס רומזים לאפשרות של הסדר חוב ומציינים שהחברה נמצאת בדיונים עם הבנקים, בשיתוף בעלי השליטה, "לשם קבלת ויתור מהבנקים על אי-עמידה בתנאי כתבי ההתחייבות, בחינת השלכות התוצאות כאמור על מסגרות האשראי הבנקאי הקיימות וכן לשם גיבוש תוכנית הבראה עסקית מקיפה לחברה".

הנהלת אייס כבר ביצעה סבב דיונים אינטנסיבי מול המחזיקים בחודשי הקיץ, שבסיומו הבטיחה להם תשלום של כ-33 מיליון שקל. הסכום הועבר למחזיקים בסוף אוקטובר, לאחר שאייס הגיעה להסכמות עם הבנקים על תיקונים שונים בכתבי ההתחייבות כלפיהם של החברה הבת, אייס רשתות שיווק.

התשלום הבא למחזיקי האג"ח, בסך 2.5 מיליון שקל, קבוע לאפריל 2012, ובאוקטובר אותה שנה נדרשת החברה לתשלום קרן של כ-30 מיליון שקל. ברבעון השני בקופתה של אייס היה הון מזומנים והשקעות בשווי של כ-46 מיליון שקל.

החברה הציגה התחייבויות שוטפות של 311.6 מיליון שקל, מרביתן לספקים ונותני שירותים, ועיקר היתרה, בהיקף של כ-70 מיליון שקל, לבנקים. הגירעון בהונה העצמי עמד על 13.3 מיליון שקל, ולכן יגדל לכ-30 מיליון שקל בסוף הרבעון השלישי.

גאון עדכנה כי בעקבות תוצאותיה של אייס היא צפויה לרשום הפסד של 11.4 מיליון שקל ברבעון השלישי. בנוסף ציינו בגאון כי בעקבות הערכת שווי לבחינת השקעתה של גאון באייס, "החברה צפויה לבצע הפחתה משמעותית בשווי אייס בספריה. שווי ההפחתה טרם נקבע סופית". כמו כן ציינו בחברה האם, כי "אייס עומדת בכל התחייבויותיה לבעלי האג"ח".

מהלכים לייצוב הרשת

בניסיון, שבינתיים לא צלח, להציל את החברה משקיעה, קידמו צמד הבעלים, גאון וזבידה, כמה מהלכים לייצב את הרשת בחודשים האחרונים. גאון וזבידה אף הודיעו, כי יפעלו להכנסת משקיע לצדם, באמצעות הקצאה של עד שליש ממניות השליטה, לאחר שהשקיעו יחד כ-20 מיליון שקל בהנפקת זכויות שביצעה אייס לאחרונה.

בנוסף הוחלפה הנהלת אייס, וליו"ר החברה מונה משה שמש, לשעבר המשנה למנכ"ל שטראוס גרופ ומנכ"ל אלקו תעשיות. את דוד מטלון, ששימש עד לאחרונה כמנכ"ל בקר תנובה (אדום אדום) מינתה החברה למנכ"ל.

כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, מספקות חברות פרטיות שבהן מחזיקים צמד בעלי השליטה באייס שירותים ומוצרים שונים לחברה, תמורת תשלומים שהגיעו בסה"כ ל-123 מיליון שקל בשנים 2008-2010.

אייס זימנה לאחרונה אסיפה לצורך הארכה בשלוש שנים של הסכם לרכישת מוצרי שירותים לרכב מחברות שבבעלות זבידה. סכום הרכישות שביצעה אייס מהחברות הללו בשלוש השנים האחרונות (לא כולל 2011) עמד על כ-56.5 מיליון שקל.

סעיף נוסף שביקשה החברה לאשר באסיפת בעלי המניות הוא התקשרות של שנה נוספת עם משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי, שבו מחזיק משה גאון, בעל השליטה בגאון אחזקות, ב-24% מהמניות.

מדוחות אייס עולה, כי בין 2008-2010 עמד סך התשלומים שהועברו לבאומן-בר-ריבנאי, המעניק לאייס שירותי פרסום, קדם דפוס ורכישת מדיה, על כ-67 מיליון שקל, סכום שרובו הגדול הופנה על-ידי משרד הפרסום לצורך רכישת מדיה עבור החברה. אתמול פורסם, כי אייס מתכננת להוציא את תקציב הפרסום שלה למכרז.