דמי הניהול תופסים מקום משמעותי בתמהיל ההכנסות בביטוח

דוחות כלל ביטוח מלמדים כי בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה דמי הניהול הקבועים בביטוחי החיים צמחו ב-18%, בדומה למגמה בשנים הקודמות

דוחות כלל ביטוח לרבעון השלישי, שפורסמו השבוע, היו חלשים. הסיבה היא בין היתר השפעות המכות הכלכליות בעולם, שישפיעו על כלל החברות בענף, אך ישנן גם סיבות ייחודיות לחברה, שמשפיעות רק עליה ושלא יתנו את אותותיהן בדוחות של יתר קבוצות הביטוח הגדולות. יחד עם זאת, מבלי לשקלל את אסונות הטבע שאירעו ברחבי העולם ואת המחיקות הנמשכות בבית ההשקעות כלל פיננסים, דוחות כלל ביטוח מלמדים עד כמה היה רע ברבעון השלישי השנה, עד כמה האי-ודאות והחששות בכלכלה העולמית מוחשיים, ועד כמה אי אפשר לצפות קדימה את תוצאות חברות הביטוח הגדולות.

"התוצאות של כלל ביטוח, להוציא ההשפעות החד-פעמיות, הם חלשים כצפוי, אך בוודאי לא קטסטרופה. כך אני צופה שיקרה גם ביתר הדוחות בענף", אומר טרנס קלינגמן, מנהל מחקר sell side במיטב, שמוסיף: "לאור דוחות כלל לרבעון השלישי, שהצביעו על כך שהיא בסדר גמור ביחס לדרישות ההון של האוצר (גם בהסתכלות לסוף השנה), ניתן להניח שיתר החברות הגדולות גם הן במצב סביר בהיבט זה. בוודאי ביחס למצב ששרר בענף בסוף 2008".

קלינגמן מסביר כי כעת החברות ייהנו מהקלה שהאוצר מעניק להן, ושלפיה יוכלו להכיר לטובת ההון הנדרש שלהן בשליש מהחזקתן בפנסיה ובגמל. זה אמור לשחרר לחברות אלו סכומים ניכרים לטובת ההון הרגולטורי.

שני תחומים של יציבות

אפרופו פנסיה וגמל, תוצאות כלל מלמדות שמדובר בשני תחומים שהרווחיות בהם יציבה למדי, והופכת לחשובה בין כלל מקורות הרווח של קבוצות הביטוח הגדולות (בהפניקס באמצעות תוצאות אקסלנס). עם זאת, "הרווחיות בפנסיה, וגם בגמל, צפויה לרדת בהמשך הדרך. זאת בגלל מכרז צה"ל, שיצר הלך רוח שיוביל כנראה למכרזים חדשים של גופים גדולים שיבקשו לשפר את מצבם, וידרשו - וכנראה גם יקבלו - החזרי דמי ניהול גדולים ממה שהם מקבלים כיום", כך מעריך קלינגמן.

ואולם, דוחות כלל ביטוח לרבעון השלישי, בדומה לתוצאות שלה ושל יתר חברות הביטוח בשנים האחרונות, ממשיכים להציג שינוי מהותי בתמהיל ההכנסות ומקורות הרווח של קבוצות הביטוח, תוך הקטנת התנודתיות שמאפיינת אותם שנים ארוכות. מגמה זו צפויה לבלוט גם בדוחות הרבעון השלישי של יתר קבוצות הביטוח.

למה הכוונה? דוחות כלל ביטוח לרבעון השלישי מלמדים שדמי הניהול הקבועים בביטוח החיים הסתכמו בכ-57 מיליון שקל, כ-10% יותר מאשר ברבעון המקביל אשתקד. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, דמי הניהול הקבועים בביטוחי החיים של כלל כבר הסתכמו ב-175 מיליון שקל, והשלימו צמיחה של כ-18% ביחס לדמי הניהול הקבועים שנגבו בתקופה המקבילה ב-2010. אותה מגמה ניבטת אלינו מדוחות כלל ביטוח בשנים 2010, 2009 ו-2008, שבהן הסתכמו דמי הניהול הקבועים בכ-205 מיליון שקל, 163 מיליון שקל ו-137 מיליון שקל, בהתאמה. ללא ספק צמיחות נאות שיימשכו גם בשנים הקרובות, עד שנגיע למצב הקבוע אי שם בעתיד - שבו התיק של הפוליסות מ-2004 יגיע לבשלות, ולמצב של steady state.

אגב, המגמה הזו, שהמשיכה גם ברבעון השלישי אצל כלל - וקרוב לוודאי גם אצל מתחרותיה, מורגשת היטב בתוצאות כל הענף בשנים האחרונות. כך, בשנים 2010, 2009 ו-2008, דמי הניהול הקבועים של כל החברות שמוכרות חיסכון בביטוחי חיים הסתכמו בכ-900 מיליון שקל, 712 מיליון שקל ו-617 מיליון שקל.

התנודתיות תפחת

כלומר, הנתונים בענף ברורים, ובמגמה אחת: מתחילים לראות שדמי הניהול הקבועים - שקיימים חלקית בפוליסות המשתתפות ברווחים, אך הפכו למשמעותיים יותר בפוליסות מ-2004 - תופסים מקום יותר ויותר משמעותי, על חשבון דמי הניהול המשתנים של הפוליסות המשתתפות ברווחים. מגמה זו מייצבת את התוצאות של חבורת הביטוח בתחום זה - תחום מרכזי מאוד לרווחיהן, אך גם תנודתי מאוד.

עם זאת, שינוי התמהיל לטובת דמי הניהול הקבועים, שאומר שתהיה פחות תנודתיות בתוצאות חברות הביטוח ככל שהשנים נוקפות, יבוא גם במחיר של קיטון בדמי הניהול הכוללים בשנים טובות מאוד בשוקי ההון.

לסיום, לפי שעה נראה שתוצאות 2011 יהיו חלשות. אבל ענף הביטוח - כמו שוק ההון והגופים התלויים בו - פועל בתנאים שמזכירים לעתים רכבת הרים מהירה. הרבעון השלישי היה גרוע, וראו זה פלא - באוקטובר התוצאות היו טובות בהרבה, כשכלל (וגם הענף) חזרו להרוויח ולרשום תשואות חיוביות.

דוחות הרבעון השלישי של כלל מלמדים כי בעוד שה"בור" שעל החברה להשיב למבוטחים בטרם תורשה לשוב לגבות דמי ניהול משתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים הסתכם בכ-368 מיליון שקל בסוף ספטמבר, הרי שבאוקטובר הוא הצטמצם משמעותית לכ-241 מיליון שקל. לכאורה סממן חיובי, שאמור להרגיע את המשקיעים לקראת תוצאות הרבעון הרביעי. אבל, נובמבר הגיע, ואיתו (לפחות עד כה) שבו התשואות השליליות, שלפי הערכות מחקו את כל השיפור של אוקטובר. מכאן שמוקדם לסכם סופית את השנה כולה עבור ענף הביטוח, אבל לפי שעה נראה שהיא תהיה בין חלשה לחלשה מאוד.

הגידול בדמי הניהול הקבועים בביטוחי החיים בכלל ביטוח
 הגידול בדמי הניהול הקבועים בביטוחי החיים בכלל ביטוח