7 מועמדים חדשים לעליון: שופטים מחוזיים, רובם ממוצא מזרחי

המועמדים: יצחק כהן ואברהם אברהם מהמחוזי בנצרת, בנימין ארנון מהמחוזי בפ"ת, אורי שהם ומיכל אגמון-גונן מהמחוזי בת"א, יוסף אלרון מהמחוזי בחיפה וברוך אזולאי מהמחוזי בבאר-שבע ■ עפ"י ההערכות, דורית ביניש אמורה להוסיף מועמדים משלה

‏בצל המחלוקת בוועדה לבחירת שופטים באשר לבחירתם של שופטים חדשים לבית המשפט העליון, הגישו אתמול (ד') 3 מחברי הוועדה את שמותיהם של 7 מועמדים חדשים לבית המשפט העליון, מקרב שופטי בית המשפט המחוזי.

המשותף ל-7 המועמדים החדשים שאותם הציעו חברי הוועדה - עו"ד פנחס מרינסקי, השר גלעד ארדן וח"כ דוד רותם - הוא שרובם ממוצא מזרחי. זאת, בעקבות הביקורת שנשמעה באחרונה על כך שברשימת המועמדים לעליון אין אף שופט ממוצא מזרחי.

‏השופטים, ששמם יפורסם בימים הקרובים ב"רשומות", הם יצחק כהן ואברהם אברהם מבית המשפט המחוזי בנצרת; השופט בנימין ארנון מהמחוזי בפתח-תקווה; שופטי המחוזי בתל-אביב, אורי שהם ומיכל אגמון-גונן; השופט יוסף אלרון מהמחוזי בחיפה; והשופט ברוך אזולאי מהמחוזי בבאר-שבע.

‏על-פי החוק, מועמדים לקידום בוועדה לבחירת שופטים יכולים להציע שר המשפטים, נשיאת בית המשפט העליון וכל 3 חברים אחרים בוועדה. גם נשיאת העליון דורית ביניש אמורה, על-פי ההערכות, להוסיף שמות מועמדים משלה בימים הקרובים.

המועמדויות לא יידונו מחר

‏מאחר שעל שמות המועמדים להתפרסם ב"רשומות" לפחות 30 יום לפני שניתן יהיה למנותם, כדי לאפשר לציבור להגיש את הסתייגויותיו, לא ניתן יהיה לדון במועמדויות אלה מחר (ו') בכינוסה של הוועדה לבחירת שופטים.

אם 3 השופטים החברים בוועדה - הנשיאה ביניש והשופטים מרים נאור ואשר גרוניס - לא יזוזו מהעמדה שהציגו בכינוס הוועדה ביום ראשון השבוע, לא ניתן יהיה למנות שופטים לעליון גם מחר, והוועדה תתמקד במינוי שופטים לבתי המשפט השלום והמחוזיים.

‏הדיון מחר בוועדה יהיה האחרון בהשתתפותו של עו"ד מרינסקי, לאחר שהמועצה הארצית של לשכת עורכי הדין החליטה שלשום (ג') לבחור בעו"ד חאלד חוסני זועבי על פניו, כאחד מנציגי הלשכה בוועדה. עו"ד רחל בן-ארי תמשיך לקדנציה נוספת, שתחל ב-6 בדצמבר.

עם זאת, גורמי ימין בכנסת מקווים כי עם השלמת החוק לשינוי שיטת בחירת נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים, תיאלץ המועצה הארצית של הלשכה לקיים בחירות חוזרות, ועו"ד מרינסקי - המזוהה עם מחנה שר המשפטים יעקב נאמן - ישוב לתפוס את מקומו בוועדה לבחירת שופטים.

ד"ר ביטון: "שיטה של עלה תאנה"

ד"ר יפעת ביטון, משפטנית מהמכללה למינהל המתמחה בדיני אנטי-אפליה, מתרעמת על כותרות העיתונים בנושא מינוי שופט מזרחי לבית המשפט העליון.

לדבריה, המאבק להשבת "נציג" מזרחי לבית המשפט העליון הוא בעייתי. "צריך למגר את התופעה הפסולה של ייצוג בודד, לא לחזור לשיטה של עלה התאנה וליצור רשימה באמת מגוונת".

ביטון ציינה כי הבעיה עמוקה ושורשית יותר. "זה מאוד עצוב וחבל שעדיין ברשימה החדשה המוצעת יש אישה אחת ואין ערבי אחד. המחלה ממשיכה לחלחל".

לדבריה, "זו לא מחלה של בית המשפט העליון לבדה. יש פה בעיה רחבה וגדולה של ייצוג מזרחי במערכת המשפט, ובית המשפט העליון הוא רק נקודה נוספת ומאוד חשובה בתוך העניין הזה".