נציגי לשכת עוה"ד לוועדה לבחירת שופטים: רחל בן-ארי וחאלד זועבי

(עדכון) - שני הנציגים שנבחרו הם מהמחנה של ראש הלשכה הקודם, עו"ד יורי גיא-רון ■ מדובר בפעם הראשונה שבה יכהן נציג ערבי בוועדת לבחירת שופטים

‎המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין בחרה הערב (ג') שני נציגים ממחנהו של ראש הלשכה הקודם, עו"ד יורי גיא-רון, לנציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים.

הנציגים שנבחרו הם עורכי הדין רחל בן-ארי וחאלד חוסני זועבי, המכהן גם כיו"ר ועד מחוז הצפון של הלשכה. מדובר בפעם הראשונה שבה יכהן נציג ערבי בוועדת לבחירת שופטים.

המועצה סירבה לדחות את מועד ההצבעה על הנציגים בשבועיים עד לסיום הליכי החקיקה בכנסת, כפי שביקש יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם.

כאמור, המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין התכנסה הערב כדי לבחור את שני נציגי הלשכה לוועדה לבחירת שופטים ואת נציגי הלשכה לוועדות המינוי השיפוטיות האחרות. 48 חברי המועצה בחרו שני נציגים מתוך 5 מתמודדים, לאחר שאתמול (ב') הודיע ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי, על פרישה מהמירוץ.

שני הנציגים הנוכחיים בוועדה - עורכי הדין פנחס מרינסקי ורחל בן-ארי - התמודדו על קדנציה נוספת, ולצידם התמודדו עורכי הדין חאלד חוסני זועבי, רון גזית ויחיאל כץ.

‏הבחירה בנציגי הלשכה על-ידי המועצה הארצית נעשית על רקע מהלכי החקיקה בכנסת לשינוי האופן שבו אמורה המועצה לבחור את נציגיה לוועדה לבחירת שופטים - כך שהנציגים ייבחרו ברוב של שני שלישים מחברי המועצה ולא ברוב רגיל, כפי שקבוע כעת. אמש אושרה הצעת החוק בעניין זה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, והועברה לוועדת החוקה להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

‏מאחר שהצעת החוק לא אושרה סופית עד למועד ההצבעה במועצה הארצית הערב, שוקל יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), להוסיף לחוק סעיף, שיחייב את המועצה לקיים בחירות חדשות עם אישור החוק בימים הקרובים.

לפי ההערכות, אם ההצבעה הייתה נדחית ומתקיימת בהתאם להוראות החוק החדשות שיתקבלו, היה על מחנהו של ראש הלשכה הקודם, עו"ד יורי גיא-רון, במועצה הארצית לקיים הידברות עם מחנה ברזילי ולהגיע להבנות, שלפיהם יזכה כל מחנה בכיסא אחד בוועדה. זאת, מאחר שלגיא-רון יש רוב במועצה, אך לא רוב של שני שלישים.

גיא-רון נחשב לתומך מחנה הנשיאה, דורית ביניש, בוועדה למינוי שופטים; ואילו ברזילי נחשב לתומך מחנה שר המשפטים, יעקב נאמן.

ברזילי: "מחטף"

עו"ד דורון ברזילי, ראש לשכת עורכי הדין, מסר בתגובה: "מצער מאד שחלק מחברי המועצה ביצעו מחטף, בעת שהכנסת מצויה בשלבים מתקדמים של חקיקה בנושא ומבקשת מהלשכה להמתין.

"כמי שמאמין במערכת המשפט, אני סבור כי נכון היה לא לפגוע באיזונים העדינים במערכת ולהביא לבחירת מועמדים, באופן דמוקרטי, שישקפו את מגוון התפיסות בקרב עורכי הדין, אשר זכו להכרה רחבה בבחירות האחרונות בלשכה".

‎‎‏רותם: "מן הראוי לדחות"

‏ח"כ רותם פנה הבוקר ליו"ר המועצה הארצית של הלשכה, עו"ד צבי פירון ממחנהו של גיא-רון, בדרישה לדחות את ההצבעה במועצה הארצית עד לסיום הליכי החקיקה של החוק החדש. "לאחר שהצעת החוק עברה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה", כתב רותם, "ועל מנת להימנע מהצורך בהוראות מיוחדות, יש לדחות את בחירת נציגי הלשכה".

‏גם ברזילי עצמו פנה אתמול לפירון וביקש לדחות את בחירת נציגי הלשכה לוועדה לבחירת שופטים. "יש מקום לדחות את הדיון במועצה הארצית", כתב ברזילי, "כדי לשמור על כבוד הכנסת וכבוד הלשכה. מן הראוי שלא יבוצע מחטף בנושא זה, כשברור שמתקיימים הליכים לשינוי החוק".

הוועדה למינוי דיינים

לנציגי הלשכה בוועדה למינוי דיינים נבחרו עו"ד אשר אקסלרד, יו"ר ועד מחוז ירושלים בלשכה, ומרדכי איזנברג, יו"ר התנועה להגינות שלטונית. חברי המועצה לא קיבלו את מועמדותה של עו"ד בת שבע שרמן-שני, למרות שהייתה המועמדת הנשית היחידה וזכתה לתמיכתו של ברזילי.

‎‎גיא-רון לא נפסל

‏בד-בבד קבע אתמול בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב כי גיא-רון עצמו יוכל להשתתף בבחירת נציגי הלשכה לוועדה לבחירת שופטים, על אף שבשבוע שעבר המליצה המשטרה לפרקליטות להגיש נגדו כתב אישום חמור בעבירת מתן שוחד, בשל מעורבות חברה שבבעלותו בפרשת קופת-חולים מאוחדת.

‏השופט קובי ורדי דחה את עתירתם של 3 חברי המועצה הארצית של הלשכה, בראשות עו"ד יראון פסטינגר, שדרשו למנוע מגיא-רון להשתתף בהצבעה. השופט גם חייב את העותרים בהוצאות בסך 30 אלף שקל לטובת גיא-רון וחבריו.

‏‏"אינני סבור כי יש חשש לפגיעה באמון הציבור עם דחיית העתירה", נימק השופט את החלטתו, "אלא להיפך - אני סבור כי אמון הציבור יגבר ביודעו שאין כל קשר בין המבוקש לבין עניין בחירתם של שופטים, ואין מקום להכנסת שיקולים פוליטיים, שיש חשש שעומדים מאחורי העתירה, היכולים להשליך על עניין חשוב זה, שיש להשאירו חף מכל שיקולים כאלה". ‏‎‎‏