מי הבאה בתור? S&P הורידה את דירוג האשראי של בלגיה

מוקדם יותר היום ספגה הונגריה הורדת דירוג על ידי סוכנות מודי'ס ■ גם פורטוגל ספגה מכה כואבת, כאשר אתמול פיץ' הורידה את דירוג האשראי שלה

הגיעה תורה של בלגיה "לחטוף" הורדת דירוג אשראי. חברת S&P חתכה היום את דירוגה של בלגיה מ-"+AA" ל"-AA" עקב "מוגבלות יכולתה של ממשלת בלגיה למנוע עלייה בחוב הממשלתי הכללי, שנמצא כבר ברמות גבוהות מידי".

שלשום דווח כי ממשלות בלגיה וצרפת חלוקות ביניהן על היקף השתתפותן בחילוץ הבנק הבלגי-צרפתי דקסיה (סימול בבורסת בלגיה: DEXB), שהסכמה עקרונית על פירוקו נעשתה באוקוטובר האחרון. הבנק, שהעמיד הלוואות למאות ערים בשתי המדינות, היה הקורבן הגדול הראשון במשבר החוב באירופה. ההסתבכות של דקסיה היא גורם נוסף שהשפיע על הורדת הדירוג של בלגיה.

סוכנות הדירוג פיץ' הזהירה ביום ד' השבוע כי דירוג האשראי המושלם של צרפת ("AAA"), הכלכלה השנייה בגודלה באירופה אחרי גרמניה, נמצא בסיכון להורדה אם משבר החובות יחריף. סוכנות הדירוג הבהירה כי יש לנקוט בצעדים נוספים בצרפת כדי להשיג יחס גירעון תוצר של 3% עד שנת 2013, כאשר בפיץ' חוזים כי היחס יעמוד על 4% בשנה זו.

הונגריה, המדינה בעלת החובות הגדולים ביותר מבין מדינות מזרח אירופה באיחוד האירופאי, ספגה מוקדם יותר היום מכה כואב כאשר סוכנות הדירוג מודי'ס חותכת את הדירוג שלה ל- Ba1, שנחשב ל"דירוג זבל", לאחר שגם כך מדורגת במקום הנמוך ביותר ב- S&P ובפיץ'.

בשבוע שעבר ביקש הקבינט במדינה "ביטוח" מקרן המטבע העולמית שלא יהיה כרוך בהלוואה וללא תנאים. "הטריגר הראשון להורדת הדירוג היום הוא חוסר הודאות בנוגע ליכולתה של הממשלה ההונגרית לממש את מטרותיה באחידות הפיסקלית ובהקטנת החוב בסקטור הציבורי", אמרו במוד'יס. "בקשותיה האחרונות של הונגריה לסיוע מקרן המטבע העולמית ומהאיחוד האירופי מצביעות על אתגרי המימון העומדים בפני המדינה".

נזכיר, כי גם פורטוגל ספגה מכה כואבת, כאשר אתמול פיץ' הורידה את דירוג האשראי שלה לרמה של "+BB" מרמה קודמת של "-BBB". בנוסף, מותירה סוכנות הדירוג תחזית שלילית לדירוג החדש - עם סיכון להורדה נוספת שלו בתוך כ-90 יום