כפי שנחשף ב"גלובס": חברת החשמל תצא לגיוס הון בחו"ל

החברה מאשרת את הפרסום ב"גלובס" על כוונתה לצאת לגיוס נוסף בחו"ל למרות הורדות הדירוג שלה ומשבר האשראי באירופה ■ בגיוס הקודם, אחרי נפילת ליהמן ברדרס, נאלצה החברה לשלם ריבית של 9.5% ■ עדיין לא ידוע הסכום שיגוייס

הסימנים לחזרתו של משבר האשראי העולמי אינם מדאיגים את אלופת החובות של מדינת ישראל: חברת החשמל מאשרת את חשיפת "גלובס" ומודה כי היא "בוחנת את האפשרות" לצאת לגיוס נרחב נוסף בחו"ל בסכום בלתי ידוע.

תכנית הגיוסים החדשה מצטרפת לגיוסים בהיקף 3.5 מיליארד שקלים שהחברה מתכוונת לגייס ב-2012. מדובר בין היתר בהנפקת אגרות חוב למוסדיים בהיקף של עד 2 מיליארד שקלים וגיוס חצי מיליארד דולר באגרות חוב בחו"ל במסגרת תכנית הגיוסים המאושרת, שהיקפה 2 מיליארד דולר. החברה מגלה כי פנתה ב-3 בנובמבר לחשב הכללי באוצר וביקשה לקבל ערבות מדינה כבטוחה לגיוסי החוב, כשהנימוק הוא עלויות בלתי צפויות של רכישת דלקים יקרים, כתוצאה ממשבר הגז המצרי.

דירוג החוב הבינלאומי של חברת החשמל הורד במהלך 2011 לדרגת BB+ (סטנדרט אנד פור'ס) ו-Baa3 (מודי'ס). הדירוג מתייחס לתכנית הגיוסים GMTN שבמסגרתה גייסה החברה עד כה 1.5 מיליארד דולר. במהלך הגיוס האחרון, בהיקף 500 מיליון דולר, נאלצה החברה לשלם ריבית מטורפת של 9.5% אחוזים כיון שהגיוס נערך שבועות ספורים לאחר קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. בגיוס שקדם לו, בהיקף 1 מיליארד דולר שילמה כ-7%. מיותר כמעט לציין כי את הוצאות הריבית שלה מגלגלת חברת החשמל במלואן על צרכן החשמל הישראלי באמצעות תעריף החשמל. היקף חובותיה של חברת החשמל מגיע כיום לכ-60 מיליארד שקלים.

בדוחותיה לרבעון השלישי של השנה שהוגשו בסוף השבוע מאשרת חברת החשמל כי בכוונתה להשלים את גיוס 500 מיליון הדולר הנותרים שמאפשרת תכנית הגיוסים GMTN בינואר הקרוב וכן כי היא שוקלת ליצור תוכנית גיוסים חדשה בחו"ל. החברה מודה כי "שווקי ההון הבינלאומיים תנודתיים מאד עקב משבר החוב המתמשך באירופה והקשיים בכלכלה האמריקאית". ואולם החברה קובעת כי "יחד עם זאת, החברה סבורה כי יש לה נגישות לשוקי ההון הבינלאומיים באופן המאפשר גיוסי הון לחברה בנסיבות הקיימות וזאת לאור האינדיקציות שיש לה מבנקי השקעות מובילים בעולם". אחת האינדיקציות המרכזיות שיש בידי חברת החשמל היא שמחירן הנוכחי של האג"ח שלה משקף תשואה דולרית שנתית של 6% בלבד.

גיוסי ההון בחו"ל הם אחד הצעדים בהם נוקטת חברת החשמל בניסיון לגשר על הבור בתזרים המזומנים שנוצר כתוצאה מהשיבושים הקשים באספקת הגז ממצרים. הבור נוצר כיון שהחברה נאלצת להגדיל באופן דרמאטי את היקף רכישות הסולר לייצור חשמל במקום הגז הטבעי. בין צעדים נוספים שננקטו: הפחתת הבלו על הסולר ב-69 אחוזים על-ידי שר האוצר, קבלת אישור מותנה מרשות החשמל להשתמש ב-333 מיליון שקלים שמיועדים להקמת תחנות כוח לצורך רכישת דלקים ודחיית תשלומים בהיקף 360 מיליון שקל לחברה הלאומית לאספקת פחם, חברת בת הנמצאת בבעלות מלאה של חברת החשמל.