מדד נדל"ן כחול-לבן נפל 5% השבוע - פחות מהמעו"ף ה'סולידי'

ריט 1, המציגה השקעה שמרנית (נדל"ן מניב) במודל המחלק את מרבית רווחיה חזרה למשקיעים (כקרן ריט), הייתה המניה הבודדת שאפילו עלתה בשבוע שחלף

‎‎כמעט חודש נותר לסיומה של 2011, וקשה להאמין שגם בתרחיש אופטימי, זה הכולל את "ראלי סוף השנה" בשוק המניות, יסיימו מניות הנדל"ן את השנה בתשואה חיובית. לאחר ירידות דרמטיות השבוע, מדד נדל"ן כחול-לבן איבד כבר חמישית מערכו מתחילת השנה, ובמדד נדל"ן 15 הבורסאי האובדן מתקרב לרבע.

באופן מפתיע, חרף ה"סטיגמה" של הענף המזוהה עם חששות משקיעים בעתות משבר, ירדו שני המדדים השבוע פחות ממד המעו"ף, הנתפס כסולידי יותר. הירידה השבועית המינורית כביכול (ככל שירידה של כמעט 5% במדד כחול-לבן נחשבת כך) מגיעה ככל הנראה מבחינה סלקטיבית יותר של הענף בקרב המשקיעים: ככלות הכל, שני המדדים לא כוללים את מניית דלק נדל"ן שהודיעה השבוע על רצונה בהסדר חוב.

כך למשל, מנופים , המזוהה עם הסיכונים והסיכויים שבעסקי חיפושי הנפט והגז, צנחה ב-17% בשבוע ומתחילת השנה השמידה המניה מחצית ערכה למשקיעים; ריט 1, לעומת זאת, המציגה השקעה שמרנית (נדל"ן מניב) במודל המחלק את מרבית רווחיה חזרה למשקיעים (כקרן ריט) הייתה המניה הבודדת שאפילו עלתה בשבוע שחלף.

ריט 1 הציגה חוסן מרשים, כשהציגה צמיחה בכל הפרמטרים המרכזיים מדו"חותיה לתשעת החודשים הראשונים ב-2011: עלייה בהכנסות וברווח הנקי, כולל בהכנסות נטו מדמי-שכירות (‏NOI‏) וברווח התפעולי התזרימי, בנטרול השפעת המדד (FFO‎ ריאלי). אם לוקחים בחשבון את הדיבידנד המתקרב, שיעורי התפוסה המרשימים והיעדר שעבודים על נכסיה - העלייה השבועית שלה מובנת יותר.

בעוד חלק מרווחיה של קרן הריט נובעים משערוך חיובי של נכסיה (לעומת ירידת ערך בתקופה המקבילה אשתקד), בבריטיש ישראל הצטמצמו רווחי השערוך ועימם גם הרווח הנקי - חרף עלייה בהכנסות. בשוק ההון הדעות חלוקות לגבי כדאיות מתווה רכישת מניות המיעוט הציבור בידי מליסרון, תמורת מזומן ומניות החברה האם.

מליסרון הציעה השבוע 13.1 שקל במזומן לכל מניית בריטיש ובנוסף תקצה מניותיה שלה בשיעור כולל של 8%. רכיב המזומן בעסקה נמוך מתג המחיר שהיא שילמה עבור רכישת השליטה בחברה לפני כשנה בכ-10% ואף מההון העצמי למניה. עם זאת, המחיר הנוכחי מגלם את הדיבידנדים שחולקו ויחולקו מאז ואת פרמיית השליטה שהייתה מוכנה מליסרון לשלם.