"אם קרן המטבע תסייע לאיטליה - יחודשו העליות בשווקים"

הכלכלן הראשי של אקסלנס מתייחס בשיחה עם "גלובס" לדיווח בעיתון האיטלקי "לה סטמפה", לפיו קרן המטבע מתכוננת לסייע לאיטליה ■ "איטליה זה לא יוון" ■ יניב פגוט: "הסכום גדול מאוד על קרן המטבע"

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, מעריך כי התערבות אגרסיבית של קרן המטבע הבינלאומית במשבר החוב של איטליה עשויה להציב תחתית לשווקים. זאת, בעקבות דיווח בעיתון האיטלקי "לה סטמפה" מהיום (א') לפיו קרן המטבע נערכת למתן סיוע חירום של 600 מיליארד אירו לאיטליה, במידה והמשבר יחריף. (לסיפור המלא)

"היו לחצים שכל הסיוע דרך קרן המטבע. דיברו על זה מאחורי הקלעים ויכול להיות שארה"ב וסין התערבו", אומר מעוז בשיחה עם "גלובס". "אם הדיווח נכון, זה מהלך שיביא להתייצבות ורגיעה בשווקים הפיננסים וחידוש העלייה בשוקי המניות. זה סכום אדיר וזו קרן המטבע הבינלאומית - זו ההלוואה הכי טובה".

- גם בעבר הוצגו "פתרונות קסם" שהביאו לרגיעה זמנית בשווקים. מה שונה הפעם?

"זה פתרון טוב הפעם כי כלכלת איטליה חזקה וברגע שתשואות האג"ח יירדו היא תתאושש. איטליה זה לא יוון. ברגע שהתשואות יירדו, הנטל על כלכלת איטליה יירד".

אך לא כולם חושבים כמו מעוז. האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, טוען כי קרן המטבע תתקשה לסייע לאיטליה, הכלכלה השלישית בגודלה באירופה הסוחבת על גבה חוב עתק של 1.9 טריליון אירו.

"הסכום גדול מאוד על קרן המטבע", אומר פגוט ל"גלובס". "הפתרון הוא בבנק המרכזי האירופי; קרן המטבע היא רק אמצעי נוסף, כלי להזרמת כספים. אין ספק שמדובר בצעד טוב, אבל המקור של הכסף צריך להיות בבנק המרכזי האירופי. הדיווח הזה נשמע כמו ירייה באפילה, חלק מתמונה לא ברורה".

פגוט מעריך שגרמניה וצרפת יצילו בסופו של יום את אירופה מהתסריט האפוקליפטי של התפרקות גוש האירו, תסריט ממנו הזהיר בסוף השבוע ה"אקונומיסט".

"התסריט באירופה הוא בין רע לנורא; בסוף היום נישאר עם מיתון באירופה", הוא אומר. "לדעתי, יצר ההישרדות פה יגבר על חוסר הוודאות. הגרמנים יגבשו עם הצרפתים אמנה נוקשה של משמעת פיסקלית באירופה. גרמניה תיתן לבנק המרכזי אור ירוק לפעול; היא צריכה את גוש האירו על הרגליים".