בלי לרדת ברמת החיים: כך תחסכו בהוצאות השוטפות על ניהול הבית

אנו ממעטים להתעכב על ההוצאות השוטפות הכרוכות בניהול הבית, אך דווקא שם אפשר לצמצם ■ איך לחסוך בסעיפים שזוללים חלק גדול מהתקציב המשפחתי?

אנחנו ממעטים להתעכב על ההוצאות השוטפות הכרוכות בניהול הבית, אך דווקא שם אפשר לצמצם מבלי לרדת ברמת החיים. "גלובס" מצביע על הסעיפים שזוללים חלק גדול מהתקציב המשפחתי - ומציע דרכי התייעלות.

חשמל: לנתק מהמתג

תעריפי החשמל עולים בפעם השנייה בחודשים האחרונים. מאחר שחברת החשמל היא היחידה שמספקת חשמל, אי-אפשר לרכוש חשמל מגורם אחר.

מה עושים?

לצרוך פחות ולנסות להגדיל את השימוש באלטרנטיבה הטבעית - השמש. חשוב גם לבחור במכשירי חשמל בעלי יכולת טובה של יעילות אנרגטית, להוריד מעלה אחת מהמזגן, להוריד את הטמפרטורות המים בכביסה ולשמור על הניקיון של המסננים של המזגן והמייבש.

* לא להשאיר במצב "המתנה": הצעד הראשון הוא להשתמש בחשמל רק כשצריך אותו. נשמע מובן מאליו? לא אם תחשבו על כל המכשירים החשמליים שאנחנו משאירים מחוברים לשקע גם כשהפסקנו להשתמש בהם. במצב המתנה (stand by) הם ממשיכים לצרוך חשמל.

על מחשב אחד שממשיך להיות מחובר לשקע בלילה (החישובים נערכו מ-22:00 בלילה עד 8:00 בבוקר למחרת) נשלם כ-3 שקלים לחודש מבלי שאף אחד נהנה ממנו. על טלוויזיה - לפי אותן שעות - 6 שקלים לחודש, ועל כל טלפון אלחוטי נשלם 30 אגורות לחודש. בית שיש בו 4 שלוחות טלפון אלחוטי, 3 מחשבים ו-3 מכשירי טלוויזיה - ישלם כ-30 שקל בחודש על חשמל שאף אחד לא נהנה ממנו. מה עושים? פשוט מוציאים את התקע.

* לשמר אנרגיה: דרך נוספת לא לבזבז חשמל היא לשמור אנרגיה, במיוחד לקראת השימוש המוגבר בחשמל לחימום הבית בחורף. אנחנו משלמים בין חצי שקל ל-2.80 שקלים לשעה על שימוש במזגן (מרכזי או מפוצל, תלוי ביעילות האנרגטית שלו ובמשתנים נוספים); על מפזר חום נשלם בין שקל לשקל וחצי, ועל תנור חשמלי - בין 30 אגורות ל-2 שקלים (המחירים בקירוב).

חימום הבית למשך יום אחד, מהצהריים עד הלילה, יכול לעלות 10 שקלים ליום, כ-300 שקל לחודש (!), ולפעמים מדובר ביותר מאמצעי חימום אחד לבית. לכן חשוב לאטום את הסדק שבין החלון למסגרת החלון, את הסדק שמתחת לדלת ולסגור דלתות של חדרים ריקים. אף אחד לא נהנה מאנרגיה שבורחת.

* דוד שמש: שימוש נוסף הוא כמובן הדוד. הדוד החשמלי צורך כ-1-2 שקל לשעה. אנחנו משלמים לפחות 60 שקל בחודש על מים חמים. כל יום שאפשר להשתמש בדוד שמש הוא חיסכון, והסכום נאמד על-ידי משרד התשתיות בלמעלה מ-700 שקל לשנה.

* חימום המים באמצעות טיימר: גם השימוש במים החמים במקלחת צריך להיות מושכל, במיוחד בימים חורפיים ללא שמש, כשחימום המים מתבסס על הדוד החשמלי. הדרך הטובה היא שכל בני הבית יתקלחו בזה אחר זה, כדי שהמים לא יתקררו ויהיה צורך לחממם מחדש.

יש התקנים שונים שחוסכים במים חמים. כך למשל טיימר (שעון שבת) שמחובר לדוד ומכוון אותו רק לשעות הדרושות.

* לייבש בשמש: אנשים שחיים בהרמוניה עם הטבע מארגנים את סדר היום שלהם סביב השמש. קמים בזריחה והולכים לישון סמוך לשקיעה, דבר שלרובנו בחברה המערבית האורבנית - נראה כדרך חיים קיצונית.

גם אם לא מיישמים את דרך החיים הזו, כדאי להשתמש בשמש כמה שניתן. הפעלה אחת של מייבש כביסה עולה כ-1.5-2 שקלים (על-פי מחשבון חברת החשמל שנמצא באתר שלה), משפחה ממוצעת עם 4 ילדים משתמשת 4-5 פעמים בשבוע במייבש כביסה - סכום שיכול להגיע ל-40 שקל בחודש. אז למה לא להשתמש בשמש בימים יפים?

כמה עולה לנו החשמל
 כמה עולה לנו החשמל

מים: שימוש מדוד

מחיר המים גבוה מאוד ועומד על 8.63 שקלים למ"ק (1,000 ליטר) (0.00863 שקלים לליטר). על-פי נתוני רשות המים, כמויות המים שאנחנו צורכים עומדות על כ-165 ליטר בממוצע ליום לנפש (כ-5,000 ליטר לחודש, 43 שקל לחודש לאדם, 260 שקל למשפחה בת 6 נפשות). לכן כל חיסכון במים יוביל לחיסכון כספי.

מה עושים?

רובנו חורגים בהרבה מהכמות הזאת וצורכים 230 ליטר לנפש ליום. משפחה בת 6 נפשות משלמת 357 שקל לחודש.

על-פי נתוני רשות המים, 70% מתצרוכת המים הביתית הולכת להדחת אסלות ולרחצה, שכל אחת מהן מהווה 35% מהצריכה הביתית ומשתמשת ב-55-60 ליטר מים. לאחריה אנחנו משתמשים ב-30 ליטר לשתייה (20%), 8 ליטר לבישול, הדחת כלים, כביסה וניקיון (5%), ו- 8 ליטר לגינון (5%).

* שירותים: מכלי ההדחה הישנים מכילים 9 ליטר מים למיכל מלא ו-4.5 ליטר לחצי הדחה. מנתוני רשות המים - שימוש במכל הדחה דו-כמותי חוסך כ-18 ליטר מים לנפש ליום. אם אתם קונים או מחליפים - קנו את מיכלי ההדחה החדשים של 6 ליטר מים להדחה מלאה ו-3 ליטר לחצי הדחה.

* שימוש חוזר: אנשים בעלי ראייה אקולוגית ממחזרים גם את מי המקלחת ושטיפת הידיים באמצעות אגירתם בקערה או דלי, ומשתמשים בהם לצורך הדחת האסלה. כך המים להדחה הם מים משומשים שהיו ממילא זורמים לביוב.

* מי מזגנים: אפשר גם למחזר בקלות את המים שמטפטפים מצנרת הניקוז של המזגנים להשקיית עציצים וגינות.

* חסכמים: צעד אחר הוא התקנת חסכם על הברזים בכיורים ובמקלחות בבית. הדבר עשוי לחסוך עד 40% מצריכת המים בברזי הכיור ובמקלחת.

* גינון: גם בגינה חשוב לחסוך. איך? לעבור לצמחים צנועים בדרישות המים שלהם, להתקין מחשבי השקיה, להחליף דשא בצמחי כיסוי שונים שצורכים פחות מים, להעדיף עצים על פני צמחים, וכמובן להשקות בשעות הערב ולא להשקות בחורף.

* מודעות: לשטוף בדלי ולא בצינור, לסגור את הברז כשמצחצחים את השיניים, להפעיל מדיח כלים ומכונת כביסה כשהם מלאים.

מזון: לקנות נבון

קניות מזון הן בממוצע ההוצאה השנייה בגודלה (אחרי כל מה שקשור בדירה: דיור ותחזוקת בית).

על-פי נתוני הלמ"ס, במשפחות עם 3 ילדים ומעלה היא עומדת על 20% מסך ההוצאות המשפחתיות.

מה עושים?

יש כמה עקרונות מובילים ששמירה עליהם תצמצם את ההוצאות, אבל חשוב לזכור: לא לקחת מוצר שמכיל מרכיבים לא בריאים רק בגלל שמחירו נמוך יותר.

* רשימה: עיקרון אחד פשוט ובסיסי הוא ללכת עם רשימה על סמך קניות קודמות או על-ידי בדיקה באתרים המקוונים של הרשתות.

* הילדים בבית: כדאי ללכת בשעות לא עמוסות (בדרך-כלל הימים בתחילת השבוע עמוסים פחות והטוב ביותר - שעות הבוקר), ורצוי גם בלי ילדים. אם אין ברירה - חשוב להבהיר לילדים שלא יקנו עבורם ממתקים בקנייה זו או - אפשר להקצות סכום של שקלים בודדים לכל הילדים ביחד וכך להימנע מהנדנודים.

* מותגים לא מוכרים: שימו לב למותגים לא מוכרים ולמותגים פרטיים (לינק לכתבה). את המותג הפרטי של הרשת סביר להניח שתמצאו במקום בולט אבל מותגים פחות מוכרים תמצאו דווקא על המדפים שאינם בגובה העיניים.

* השוואה ל-100 גרם: חשוב לא להתרשם מגודל האריזה. זאת הדרך של החברות להעלות את מחיר המוצר על-ידי הפחתת המשקל באריזה זהה. השוו מחיר ל-100 גרם.

* להקפיד לקנות בחנויות מוזלות? קשה לתת המלצה גורפת, מכיוון שהמחירים יכולים להשתנות מדי יום, אולם לרוב המחירים בסניפים השכונתיים יהיו יקרים יותר, לפעמים ב-20%, מאשר אלה באזורי התעשייה או במקומות שיש בהם תחרות בין מספר נקודות מכירה. את חנויות הנוחות היקרות כדאי להוציא מהשגרה ולהשאיר רק לשעת הדחק.

* קניות קטנות וגדולות: עם זאת, חשוב שדפוס הקנייה יותאם גם לאופי המשפחה. משפחות שמקרר מלא ומזווה מלא גורמים להם לבזבז ולזרוק אוכל - ייתכן שדווקא דפוס קנייה של קניות קטנות ייטיב איתן.

דלק: השוואת מחירים

כשמחיר הדלק נע סביב 7.50 שקל לליטר, כל תדלוק חשוב.

מה עושים?

* השוואה: המחירים בתחנות משתנים ולכן יש לבצע השוואה ביניהן. אפשר לשם כך להיעזר באתר ובאפליקציית פול-טנק (fulltank.co.il).

* לנסוע רגוע: לנסוע בצורה רגועה ובמהירות אחידה, ולא עם תא מטען מלא ומשקלים עודפים. למה לתת למכונית להשקיע אנרגיה בסחיבת דברים מיותרים?

בנקים: להתמקח

"כל פעילות בנקאית בהכרח נמדדת ברמת הרווחיות שלה, מהצעה להגדלת המסגרת ועד פתיחת תכניות חיסכון לילדים", אומרת טל לוי, יועצת לכלכלת המשפחה הפועלת גם במסגרת ארגון "פעמונים". היא ממליצה לבדוק האם ניתן לשפר תנאים של כל הצעה שהבנק מציע.

מה עושים?

עמלת המינימום נגבית למרות שלא ביצעת ולו פעולה אחת שמטריחה אפילו פקיד אחד; על כל צ'ק שאתם נותנים תשלמו בבנק לאומי ובבנק הפועלים - 0.36 אגורות. פעולה על-ידי פקיד עולה לכם 5.50 שקלים (לאומי) או 6.50 שקלים (הפועלים) או 6 שקלים (דיסקונט).

* ערוצים ישירים: על ערוצים ישירים בדרך-כלל אין עמלות, או שהעמלות נמוכות בהרבה - השתמשו באינטרנט, בטלפון ובמתקנים אוטומטיים.

* תכנון חוסך כסף: מאחר שכל משיכה של כסף מחויבת בעמלה (כ-1.35 שקלים), כדאי לתכנן את הקניות החודשיות מראש ולהצטייד מבעוד מועד במזומן.

* מזומן או אשראי? חשוב להיות עם כסף מזומן כדי להימנע ממשיכת כסף מכספומטים של שרותי בנק אוטומטיים, שם נגבית עמלה שיכולה להגיע גם ל-5 שקלים. כדאי גם להמעיט בשימוש בצ'קים מכיוון שכל צ'ק עולה כסף (כ 0.36 שקלים). ואם מפקידים צ'קים - לרכז אותם.

לוי מסייגת ואומרת כי חשוב להבין את הדפוס הפסיכולוגי האישי או המשפחתי בשימוש בכסף ובעמלות. "יש אנשים שמתנהלים טוב יותר עם מזומן, ויש כאלה שברגע שיש להם כסף זמין, הוא נשפך להם מבין הידיים. להם שימוש בכרטיס אשראי נכון יותר".

* להתמקח: ניירות ערך? תכניות חיסכון? הלוואות? תתמקחו מול הבנק על העמלות שלכם ותשוו אותן לאלה בבתי ההשקעות ובחברות הביטוח.

* להימנע מאוברדראפט: ההלוואה היקרה ביותר היא להיות באוברדראפט, ורובנו נמצאים בו גם מתוך התנהלות לא נכונה וגם מתוך אובדן שליטה על ההוצאות.

* לא לדחות תשלומים: "ריבוי כרטיסי אשראי וריבוי תשלומים מקשה עלינו לשלוט בהוצאות", אומרת לוי, "המעיטו בכרטיסי אשראי וקנו בתשלומים רק קניות יוצאות דופן שאינן חלק משגרת ההוצאות. האבסורד הגדול ביותר הוא לקנות מזון בתשלומים".