ראשים מתגלגלים בשופרסל

המחאה היא לא כל סיפור הדוחות הגרועים של שופרסל ולא כל סיפור עזיבת ריצ'י הנטר

ספינת הדגל של הקמעונאות בישראל עוברת טלטלה עמוקה, ורגע אחרי רישום שפל בתוצאות הכספיות, הגה הספינה של שופרסל מחליף ידיים.

כשם שהמחאה החברתית לא מספרת את כל סיפור ההרעה בתוצאות הכספיות של שופרסל - כך היא גם לא מספרת את כל סיפור עזיבתו של מנהל העסקים הראשי של שופרסל, ריצ'רד הנטר. למרות זאת, בשני המקרים הייתה למחאה החברתית תרומה, והיא גם האיצה את התהליכים.

מי שעקב מקרוב אחרי התנהלותה של שופרסל בחודשים האחרונים לא יכול היה להיות מופתע מהליכתו של הנטר. בתחילת תפקידו נחשב הנטר להבטחה גדולה, אבל ככל שהזמן נקף, הציפיות ממנו הלכו ופחתו. אז גם התברר כי הידע הרחב של הנטר על רשתות הענק בחו"ל, כמו טסקו או וולמארט, לא בהכרח רלוונטי כשאתה נאבק כאן במתחרים כמו רמי לוי.

אם בתחילת תפקידו של הנטר ניתק עצמו אפי רוזנהויז, נשיא שופרסל, מהפעילות היומיומית השוטפת, הרי שברגע שפרצה המחאה החברתית, הוא נטל את המושכות לידיו וחזר לקדמת הבמה. רוזנהויז הוא זה שקיבל את ההחלטות האסטרטגיות, נכנס חזרה למעורבות בפרטים קטנים כגדולים וגם ניהל את המשבר עם הסטודנטים שאיימו בחרם על הרשת. הנטר נותר מאחור.

תחילתה של המחאה תפסה את הנטר בארה"ב, בטיול עם המשפחה. הנטר, בניגוד למה שציפו ממנו, לא קיפל את המזוודות ומיהר לשוב ארצה, ונתפס, בצדק או שלא, כמי שנטש את הספינה בזמן סערה. זה בטח לא שיחק לטובתו. בזמן שרוזנהויז זכה לאמון מלא מצד חברי ההנהלה בשופרסל, האמון בהנטר הלך ופחת, ובסביבת אי.די.בי דיברו זה כמה שבועות על הצורך בשינוי.

המינוי של איציק אברכהן למנכ"ל הרשת אינו מינוי של מה בכך. אברכהן מגיע מהתפעול ולא מהסחר, ולכן במינוי שלו יש איתות ברור ששופרסל תשים כעת את הדגש שורת ההוצאות יותר מאשר על שורת ההכנסות.

"איש שיודע מה זה קופאי"

"שופרסל לא צריכה עכשיו איש היי-טק ואסטרטגיה, אלא איש שיודע מה זה קופאי ויודע מה זה סניף", אומר מקורב לחברה.

המינוי של אברכהן מגיע זמן קצר אחרי שעסקת מכירת השליטה בשופרסל לקבוצת ברונפמן-פישר וליאו נואי עלתה על שרטון, וכשכבר ברור שמתישהו בעתיד הקרוב היא תעלה שוב על השולחן.

אברכהן הוא גם זה שיועד לתפקיד המנכ"ל על-ידי קבוצת ברונפמן-פישר, כשעסקת הרכישה עוד הייתה על הפרק, כך שהוא זוכה לאמון מצד כל בעלי המניות.

לצדו, השדרה הניהולית חוזקה בשדרוג סמנכ"ל הסחר, אלי גידור, לתפקיד משנה בכיר למנכ"ל, ובשדרוג מעמדו של סמנכ"ל הכספים למשנה למנכ"ל. שלושת אלה אמורים להוביל כעת את שופרסל קדימה.

מאברכהן מצופה כעת לבצע התייעלות תפעולית שלא תפסח על תנאי השכר של עובדי החברה. הוא נחשב לאיש שטח, ידידותי ובעל תקשורת מצוינת עם הסביבה. זה אמור לסייע לו להוביל שינויים משמעותיים.

רוזנהויז חותם 8.5 שנים עתירות הישגים בשופרסל, ששני דברים מעיבים עליהן: תוצאות השפל של הרבעון השלישי והמשפט שמתנהל נגדו בעבירות לכאורה על חוקי הגבלים.

מה גרם לרוזנהויז לעזוב דווקא בעיתוי הנוכחי? לא ברור. אבל יכול להיות שהעובדה שהוא לא דווח על עסקת המכירה המתגבשת של הרשת לקבוצת ברונפמן-פישר וליאו נואי הייתה הקש ששבר מבחינתו את גב הגמל.