משרד התקשורת: רווח עודף של מיליארד שקל בבזק ב-2010

בחוות דעת המיעוט שכתב ד"ר אסף כהן, סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת, הסדר התעריפים של בזק אינו מעודכן מאז 2008, מה שאפשר לה להגדיל את רווחיה

המשימה המרכזית של משרד התקשורת לשנה הבאה היא הסדרת נושא התחרות בשוק התקשורת הנייחת. על רקע המלצות ועדת חייק להסדרת השוק הקווי, ובהן ביטול הפיקוח על תעריפיה של חברת בזק, בתמורה להסכמתה ליצירת שוק סיטונאי שבו מתחרותיה יוכלו לקנות ממנה קווים במחיר מפוקח, נשאלת השאלה אם הפיקוח תורם לתחרות.

בחוות דעת המיעוט שכתב ד"ר אסף כהן, סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת, במסגרת המלצות ועדת חייק, נטען כי בזק הרוויחה כמיליארד שקל ב-2010, סכום שנחשב כרווחיות עודפת. הפרט הזה נשמט ולא זכה להבלטה, אך הוא חשוב דווקא על רקע הכוונה המבורכת של המשרד למנות את פרופ' ראובן גרונאו כפרויקטור למימוש ההמלצות.

מישהו בכלל קולט את המספר? מיליארד שקל רווחיות עודפת. המשמעות היא שמשרד התקשורת אפשר לבזק במשך כמה שנים להרוויח מיליארדי שקלים על חשבון הציבור, רק בגלל שהוא לא קבע את תעריפי החברה, כפי שנדרש לפי המועד שהוא קבע.

הפרשים של מיליארד שקל

במודל התעריפים של בזק נקבעה עלות תקנית, שממנה נגזרים התעריפים. כהן מצא, שכשבוחנים את התפתחות העלות התקנית לעומת העלויות של בזק, בתוספת הרווח הנורמטיבי מול ההכנסות, מגיעים להפרשים של מיליארד שקל ב-2010.

הסדר התעריפים האחרון של בזק הסתיים ב-2008, ומאז ועד היום לא הושלם הסדר חדש. המשמעות היא רווחיות עודפת של 3.5 מיליארד שקל. חשוב לציין (את מה שגם כהן אמר בחוות הדעת): הרווחיות העודפת נזקקת לבירור, כיוון שמכירות נדל"ן או נחושת, למשל, תורמות לה - אך הן אינן מתוקננות לצורך קביעת תעריפי החברה.

חברת בזק היא עדיין מונופול

שירותים נוספים שאינם מפוקחים הם שירותי האינטרנט של בזק. סביר שהמחירים גבוהים מאוד, אולם איש לא בדק זאת, ובזק היא עדיין מונופול מוכרז שחייבים לבחון את תעריפיו.

העובדה שבישראל יש דואופול בתשתיות הפס הרחב, אמורה לגרום למפקח לחשוב על הרווחים שהוא גורף. אין מנוס מפירוק מבנה המחירים של בזק ושל הוט לגורמים, והבנת מקורות הרווח והסיבות למחירים הגבוהים של שירותי האינטרנט בישראל.

את זה אמורה לעשות חברת הייעוץ פרונטיר שיושבת באנגליה. כדי לממשק אותה לשוק המקומי ולתרגמה לכדי המלצות מעשיות, לא יהיה מנוס מלמנות פרויקטור. גרונאו הוא האיש הנכון לעשות זאת.

בהקשר זה לא יהיה מנוס גם מביטול התשלום עבור הקו העירום (Naked Adsl). הקו העירום (קו ייעודי לטלפוניה על גבי האינטרנט, שלא דרך בזק, ומיועד למתחרים בעולם הטלפוניה) הוא מס מיותר שמשלמים לקוחות בזק, שאינם רוצים לקבל ממנה שירותי טלפון אלא מספק אחר - אבל חייבים את הקו התשתיתי שלה.

במשרד הסיקו שהעובדה שלקוח משלם עבור קו האינטרנט שלו אמורה להספיק, ולא צריכה להיות עליו תוספת. איך שלא מסתכלים על זה, המחירים של בזק חייבים לרדת. היא רוצה להוריד אותם, אבל למרבה ההפתעה דווקא המפקח הוא זה שמונע זאת ממנה.

ההמלצה למנות את גרונאו היא קרן אור. גרונאו הוא המתאים ביותר למשימה, משום שהמשרד ניצב בפני שוקת שבורה בכל הקשור ליישום השוק הסיטונאי שעליו המליצה ועדת חייק.

22
 22