סקר: 43% מיהודי ישראל תומכים בהתקפה על איראן

שני שלישים מהיהודים במדינה מוכנים לוותר על הנשק הגרעיני שבידי ישראל אם גם לאיראן לא יהיה נשק כזה ■ הסקר, ביזמת מרכז סבן בוושינגטון, מצא ש-71% מיהודי המדינה תומכים בהגדרת ישראל כ"מדינת העם היהודי וכל אזרחיה"

43% מתושביה היהודיים של ישראל תומכים בהסכם שלום עם הפלסטינים שיהיה מבוסס על גבולות 1967. לעומתם, 31% מיהודי ישראל מתנגדים לנסיגה מהשטחים, גם אם כל מדינות ערב יסמכו ידן על ההסכם ויכירו בישראל. שני שלישים מהיהודים במדינה מוכנים לוותר על הנשק הגרעיני שבידי ישראל אם גם לאיראן לא יהיה נשק כזה. אלה חלק מהממצאים של סקר שנערך ביזמת מרכז סבן למדיניות מזרח-תיכונית, במכון ברוקינגס.

את הסקר, שפורסם הבוקר (ה'), לקראת פתיחת הפורום השנתי של מרכז סבן בוושינגטון, בסוף השבוע, הוביל פרופסור שיבלי טלהאמי, עמית מחקר בכיר במרכז ומרצה באונירסיטת מרילנד.

שני שלישים מיהודי ישראל אומרים שישראל צריכה לעשות יותר כדי לקדם שלום מקיף שיהיה מבוסס על גבולות 67, עם תיקונים מוסכמים, ועל מדינה פלסטינית, קובע הסקר.

הרוב המכריע של היהודים בישראל רוצים שהפלסטינים יכירו במדינת ישראל כמדינה יהודית, לפי נתוני הסקר, אך רק 39% מהם תובעים שהכרה כזו תהיה תנאי מוקדם למו"מ, או להקפאת ההתנחלויות. 40% מוכנים לקבל הכרה פלסטינית במדינה יהודית כחלק מהסדר שלום סופי.

60% מערביי ישראל מתנגדים להגדרתה כמדינה יהודית

ומה חושבים ערביי ישראל על סוגיה זו? 60% מהם מתנגדים להגדרת ישראל כמדינה יהודית "בכל נסיבה שלא תהיה". 31% מערביי ישראל יסכימו להגדיר את ישראל כמדינה יהודית רק אם תוקם מדינה פלסטינית ולערביי ישראל יינתן שוויון זכויות מלא.

רוב גדול של יהודי ישראל, 71%, תומך בנוסחה שתאפשר לישראל להיות מדינת כל אזרחיה, גם אלה שאינם יהודים. הנוסחה שמקובלת על רוב זה: ישראל היא "מולדת העם היהודי ושל כל אזרחיה".

קצת יותר ממחצית היהודים במדינה, 52%, מאמינים שערביי ישראל נהנים משוויון זכויות חוקי בישראל, אך בפועל הם סובלים מאפליה חברתית ומוסדית. רק 33% מהיהודים מאמינים שיש שוויון זכויות מלא לערביי ישראל.

באוכלוסיה הערבית בישראל הדעות שונות. 57% מערביי ישראל אמנם אומרים (כמו 52% מהיהודים) שיש במדינה שוויון זכויות מלא מבחינת החוק, אך יש אפליה מוסדית וחברתית. אבל 36% אומרים שבישראל יש אפליה שדומה לאפרטהייד ורק 3% גורסים שיש שוויון זכויות מלא.

למרות מתינותה היחסית, שוררת באוכלוסיה היהודית בישראל פסימיות לגבי הסיכויים לשלום עם הפלסטינים. 49% מהיהודים גורסים שלעולם לא יהיה שלום עם הפלסטינים. 42% אומרים שהשלום יושג, אך התהליך להשגתו יימשך יותר מחמש שנים.

לגבי הזהות העצמית: 53% מהאוכלוסיה היהודית בישראל מזהים עצמם כיהודים תחילה, בעוד ש-37% מגדירים עצמם ישראלים תחילה. יחד עם זאת, רק 25% סבורים שהאופי היהודי של ישראל חשוב יותר מהדמוקרטיה. במקביל, 25% סבורים שהדמוקרטיה חשובה יותר מהאופי היהודי. כ-50% גורסים שלאופי היהודי ולדמוקרטיה יש אותה חשיבות.

43% תומכים בהתקפה על מתקנים גרעיניים באיראן

יהודי ישראל חלוקים בדיעותיהם כמעט שווה בשווה לגבי התגובה לפיתוח נשק גרעיני באיראן: 43% תומכים בהתקפה על מתקנים גרעיניים באיראן ו-41% מתנגדים להתקפה כזו. בקרב ערביי ישראל, לעומת זאת, 68% (כלומר בערך כ-20% מכלל האוכלוסיה בישראל) מתנגדים להתקפה על איראן, ורק 4% תומכים בהתקפה. אם מאחדים את הנתונים משתי האוכלוסיות, רוב הישראלים מתנגדים לתקיפת מתקני הגרעין האיראניים.

תוצאה מעניינת של הסקר: רוב היהודים בישראל, 65%, מוכנים לוותר על הנשק הגרעיני שבידי ישראל אם גם לאיראן לא יהיה נשק כזה. רק 19% מעדיפים מצב שבו גם לישראל וגם לאיראן יהיה נשק גרעיני. ומזווית אחרת: ביחס של 2 ל-1, יתמכו יהודי ישראל בהסכם לפירוז המזה"ת מנשק גרעיני, לרבות ישראל ואיראן, בהנחה שתיושם מערכת של בדיקות ואימותים.

באוכלוסיית ערביי ישראל, 68% מתנגדים להתקפה ישראלית על איראן; רק 4% תומכים בהתקפה כזו. יחד זאת, 48% אומרים שאם תצליח איראן לפתח נשק גרעיני, תהיה לכך השפעה שלילית על המזה"ת; 17% אומרים שתהיה לכך השפעה חיובית.

מי שיכול להיות מרוצה מתוצאות הסקר הוא נשיא ארה"ב, ברק אובמה. בעוד שבסקר הקודם, ב-2010, הביעו רוב יהודי ישראל דעה שלילית על הנשיא, בסקר החדש מביעים 54% מהאוכלוסיה היהודית דעה חיובית עליו; ל-39% יש דעה שלילית. לרוב חזק בקרב האוכלוסיה היהודית בישראל, 80%, יש דעה חיובית על ארה"ב. בכל זאת, 39% אינם מרוצים מהמדיניות האמריקנית במזה"ת (כנראה אלה שיש להם דעה שלילית על אובמה), בהשוואה ל-22% שמרוצים מהמדיניות הזו. 35% לא הביעו דעה.

יהודי ישראל בוחנים את המדיניות האמריקנית במזה"ת על פי שלושה פרמטרים: בראש ובראשונה, הסכסוך הישראלי - ערבי; אחריו, הסיוע לישראל, ובמקום השלישי - המדיניות כלפי איראן. 29% מיהודי ישראל סבורים שמדיניות ממשלת נתניהו פוגעת ביחסי ישראל -ארה"ב, 23% חושבים שלמדיניות נתניהו יש דווקא השפעה חיובית על היחסים עם וושינגטון, ו-45% אמרו שהמדיניות הזו אינה משנה לכאן או לכאן מבחינת הקשרים עם ארה"ב.

בשאלה פתוחה התבקשו נשאלי המדגם היהודי לבחור במנהיגים הנערצים ביותר בעולם: 12% בחרו בקנצלרית גרמניה, אנג'לה מרקל. 10% בחרו בנשיא לשעבר, ביל קלינטון. נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, זכה בנקל בתואר המנהיג השנוא ביותר, עם 36%.